Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Jeg skal nå ganske så snart skaffe meg en liten valp. Tenkte å ta "mammaperm" for henne, så da lurte jeg på hvor lenge tror dere jeg må bruke for å få hunden trygg på å være hjemme noen timer? Hva gjør dere? Hvordan løser dere dagene med det å ha en hund? Er veldig redd for at den skal bli redd for å være hjemme alene..
Tintin Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Selvfølgelig er det ikke en dårlig ting å være hjemme med valpen i begynnelsen. Så kan du heller øve den opp til og bli mer og mer alene hjemme etterhvert. Prøve deg på kortere turer borti gata, eller en kort tur i butikken mens valpen er hjemme alene. Det kommer sikkert til å være hjerteskjærende når du skal begynne å øve på dette, med tanke på at det er trist å gå fra den lille stakkaren når den gråter fordi den vil være hos deg. Ellers er det hett tips å gå ut med den ofte. Tisser den inne, så burde du likevel ta den ut. Slik blir den stueren så fort som mulig. Ta den også ut hvis den f.eks. skraper på døren, selv om den ikke faktisk går på do når dere kommer ut. Du kan nok ga litt lei dette, men da slipper du ofte en lengre periode med tissing inne også. Til slutt vil den jo forstå sammenhengen mellom å gå på do, og at det skal skje ute Det kan også være lurt å kjøpe noe å gnage på til valpen, med tanke på at de klør veldig i tennene, men det må være noe som er stort nok til at den ikke setter det i halsen. Dette er også en god vane, hvis du vil unngå at den gnager opp f.eks alle skoene dine Sist, men ikke minst, så er det viktig at den får en fast soveplass, om ikke du vil ha den i sengen. I så fall er det viktig å løfte den ned fra sengen hver gang den hopper opp, og plassere valpen i dens egen seng, slik at den også forstår sammenhengen her også. Håper dette var noen brukbare råd. Gjentar du en hendelse nok ganger for valpen din, så vil den til slutt forstå sammenhengen. Det er vel den røde tråden her Det kan i tillegg være smart og ta den med seg mye rundt omkring, la folk hilse på den og slikt, slik at den er vant til å ha folk rundt seg, sånn at den ikke blir overbeskyttende overfor deg og sånt. Hvordan rase er det forresten du skal kjøpe deg? Masse lykke til, det er kjempe koselig med hund!!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Veldig enig i det over. Bare en ting til: Det å lære seg å sove alene er også en viktig ting (hvis dere har tenkt at den skal det) som også kan hjelpe når det er på tide å lære seg å være alene hjemme. Sov ved siden av valpens plass de første nettene, og når den er trygg på plassen sin og roer seg der hver natt kan dere la den sove alene. Ofte blir det litt piping den første natten alene, men hvis valpen er sliten og trøtt så sovner den fort. I begynnelsen kan det være lurt å kanskje ta valpen ut i løpet av natten hvis den ikke holder seg hele natten. Hvis valpen har lært seg å sove alene, og den skjønner at dere alltid kommer tilbake, så er det ofte litt enklere å lære den å være alene hjemme.
SIFA Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Vil og anbefale at hunden venner seg til bur. At den føler seg trygg der. Det kan være nyttig når man kjører bil eller viss andre skal passe på hunden. Bruker helst buret så lite som mulig, men jeg har merket at det har vært veldig nyttig at hunden føler seg trygg i buret! (Buret må ikke brukes som straff) Også viktig at man viser hvem som er sjefen, viss ikke blir de ofte vanskelig å ha med å gjøre. Hva slags rase har du tenkt på da??
Satyrica Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Kjempelurt med "mammaperm"! Vi gjorde d sånn med vår lille og etter en ukes tid sammen med oss begynte vi med å la den være alene på kjøkkenet mens vi gikk ut i hagen musestille og ble der i først fem minutter, ventet til pipingen hadde stoppet og han hadde roet seg ned før vi gikk inn igjen og gav masse kos og ros. Var inne en stund og gjorde så det samme flere ganger etter hverandre, men økte tiden med fem minutter hver gang. Funket kjempebra, vi brukte tre dager på å venne han til å være alene, og han laget ikke en lyd mens vi var borte et par timer den fjerde dagen(hadde noen til å "lytte innom"). Man skal ikke la valpen være alene hjemme veldig lang tid til å begynne med, med tanke på at den må ut og tisse oftere enn en mer voksen hund og kan bli engstelig hvis den blir etterlatt til seg selv mer enn noen timer av gangen. Så lenge det skjer gradvis og under rolige forhold (ikke stress når du ska ut døra eller kommer hjem!), går det fint etter ganske kort tid. Hvis valpen er vant med et spesielt underlag i valpekassa der den kommer fra, vil den helst gjøre fra seg på det underlaget, hvis det er aviser fks. kan det være greit å legge aviser på gulvet og få valpen til å gjøre fra seg på dem samtidig som man tar den med ut med jevne mellomrom, etter lek og mat, og gir masse ros og godbit hver gang den gjør fra seg ute og sette navn på det den gjør. Vi vendte valpen til at "tissetur" betyr å gjøre fra seg ute, vet det høres teit ut,men det funker faktisk Vi flyttet avisene ute etterhvert, og hadde han ikke forstått det før, forstod han det ihvertfall da! Bare som et lite stue-ren-tips Lykke til med den lille, håper alt går som smurt (gjør det sjelden,men man kan ønske likevel )
Jentepusen Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Lurt å være hjemme med den den første uken/ ukene. Lær den å ligge i bur. Min hund lå i bur hver natt til den ble ca 1 år. Den ble kjempefort hus-ren fordi den aldri gikk på do om natta, og vi fikk god kontroll på morgenen da det bar rett ut. Også om dagen passe godt på å ta den ut etter mat, lek osv. Begge mine hunder kan tisse og bæsje på kommando. Begynn å si tisse hver gang hunden tisser/bæsje og gi den godbit. Etterhvert trenger du bare å gi kommando å rose. Jeg bruker dette ofte da jeg konkurrerer med hundene, og hvis dem går på do i ringen blir vi disket. Men det er utrolig greit i alle situasjoner.... Min yngste hund føler seg veldig trygg i bur, og uansett hvor vi er og hvis et bur står ledig finner hun det og legger seg til ro (hvis hun vil hvile). Sett vekk alt du ikke vil den skal bite på, får den ikke tak i ting lærer den heller ikke å gjøre det. Veldig lurt å la den være alene litt og litt.......
Frey Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Først en ting ang burtrening - det får den mer enn nok av dersom dere setter den i bur i bilen. Dersom dere trenger å begrense plassen dens i hjemmet så kjøp heller noen kompostgrinder på Biltema. Da får valpen plass til å flytte på seg, strekke på seg osv når den har behov for det, samt at den ikke trenger å ligge i egen avføring hvis uhellet er ute. Ta ut så mye ferie som mulig dersom du ikke har muligheten til å ta den med på jobb. Start alenetreningen et par dager etter at den har kommet i hus, da først bare med å ikke tillate den å være med deg overalt i huset (ja, det er søtt, men det er dumt å la den være med på do og i dusjen osv). Deretter går du ut døra, er ute et par sekunder, gå inn igjen. Gjenta, gjenta, gjenta, og øk veldig sakte tidsrommet den er inne alene. Hvis den skal være hjemme alene en hel arbeidsdag om noen uker er det viktig at dette trenes bevisst på. Og selv om den skal være hjemme alene hele dagen, må noen stikke innom og lufte valpen. Den klarer ikke å holde seg så lenge. Valpekurs. Viktig viktig, både for sosialisering og tips/råd om trening. Renslighetstrening: ta med valpen ut hver gang den har spist, sovet, lekt og eller når det er en stund siden sist. Men noe tiss og bajs må man påregne å vaske opp - og nei, sette valpen i bur er ikke renslighetstrening. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå