Gå til innhold

Hvordan få hund på 5 mnd renslig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten yorkshire terrier gutt på 5 mnd, men han har enda ikke blitt renslig. Vi må følge med han hele tiden, og den blir slitsomt i lengden. det sjer ikke så ofte, men føler at jeg ikke kan slippe han ut av syne i ett minutt uten at å være redd for at han skal gjøre fra seg.

Har du noen gode råd om hvordan jeg kan få han renslig? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hva har du gjort til nå da?

Vil jo bare andefale det vanlige: ta valpen ut hver gang den har spist, sovet eller lekt. Ta den også ut hvis den tisser inne. Ros når den tisser ute, og ikke gå inn før den har gjort den den skal. Hvis den tisser inne kan du jo ta no papir som du tørker opp med, ta med det og hunden ut og legge papiret der du vil den skal tisse... Da lukter det liksom av han der, og hunder vil ofte gjerne tisse der de har tisset før. Før eller siden vil den bli flinkere. Prøv å strekk strikken litt etterhvert slik at den litt etter litt øver seg på å holde seg lenger. Hvis du er litt forberedt og hunden aldri får sjans til å tisse inne, vil den etterhvert automatisk tisse ute.

Hvis treningen ikke fungerer og du syns det tar uvanlig lang tid kan det være lurt å ta en sjekk slik at man utelukker evt fysiske grunner til problemet. Men jeg har faktisk hørt om hunder som ikke blir husrene før de er ETT år! Så det er ikke krise enda, bare litt slitsomt;)

Noen hunder har en tendens til å tisse på seg litt når de blir for begeistra/skal underkaste seg etc., selv om de egentlig er husrene. Dette pleier også å gi seg automatisk etterhvert.

Man kunne kanskje sagt at det også kunne ha noe med markering å gjøre, men jeg syns 5mnd er litt for ungt til at det burde være et problem.

Skrevet

Tror faktisk det er mer uvanlig enn vanlig at hunder er renslige når de er bare fem måneder gamle? Fortsett med god renslighetstrening og smør deg med tålmodighet :)

Skrevet

Jeg synes det var vanskelig å holde seg til "spist, lekt og sovet". Hunden vår var også 4 mnd før den ble stueren. I slutten tok vi den ut hele tiden. Og da mener jeg ca hver halvtime, slik at hun rett og slett ikke fikk tjangs til å tisse inne.

Så mitt forslag er å pine der igjennom en liten uke med effektiv trening, så forstår den det forhåpentligvis fort. Vår lærte det ganske kjapt på den måten :-)

Skrevet
Tror faktisk det er mer uvanlig enn vanlig at hunder er renslige når de er bare fem måneder gamle? Fortsett med god renslighetstrening og smør deg med tålmodighet :)

Jeg kjenner ikke til noen hunder som ikke er renslige ved 5 mnd alderen. TS - start på nytt, helt fra begynnelsen slik du gjorde da valpen kom i huset.

Den siste hunden min var husren når den kom ved 8 ukers aldren, kun 1 uhell og den er nå 1 år. Men det er klart at det krever innsats fra eiers side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...