Gjest Gjest_jente25_* Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Jeg har en hund som er veldig snål. Midt i en tur så kan hun legge seg flatt ned på bakken og nekte å gå lengre. Som regel kommer hun og jeg rykker litt i båndet hennes, og derfor vil jeg ha en sele som er best mulig for nettopp dette. Akkurat nå har jeg en sele som er for hund som trekker, men hun er jo motsatt. Tips?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Alvorlig talt man drar rykker ikke i båndet og drar hunden etter seg om den ikke vil gå. Kom deg på et kurs for nybegynnerer så vil hunden din få et bedre liv.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 At hun sier hun rykker litt i båndet betyr ikke at hun drar hunden etter seg. Regner med at du ikke har båndet på hunden din helt løst hvert sekund av en tur heller. Når det gjelder spørsmålet: Tror ikke det finnes seler spesielt for hunder som ikke vil gå. Hva med å ikke bruke sele og bare ha et vanlig halsbånd isteden. Seler er jo opprinnelig for hunder som drar (enten det er meningen eller ikke). Hvis du absolutt skal ha en sele, ville jeg valgt en så enkel sele som mulig. Når hunden legger seg ned kan du jo prøve å være litt "morsom", lokke litt, ha med en godbit eller leke som hunden liker og gjøre turen litt mer morsom. Vet ikke hvor gammel hunden er men er den ikke for gammel så burde den jo ikke ha noe fysiske problemer med å være på tur. Det kan hende det bare er for kjedelig rett og slett...
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 At hun sier hun rykker litt i båndet betyr ikke at hun drar hunden etter seg. Regner med at du ikke har båndet på hunden din helt løst hvert sekund av en tur heller. Nå kan overhode ikke rykking og stramt bånd sammenlignes. Rykking skader nakken og kan gi varige plager. Rykking er heller ikke bra når hunden går i sele.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 ...... jeg rykker litt i båndet hennes Nå kan overhode ikke rykking og stramt bånd sammenlignes. Rykking skader nakken og kan gi varige plager. Rykking er heller ikke bra når hunden går i sele. Man kan da fint rykke litt i båndet uten å skade nakken og gi varige skader. Det er da forskjell på rykking og rykking!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 Det er ikke sikkert hun med RYKKING mener "å dra hodet av hundens kropp". Jeg gikk ut i fra at hun mente forsiktig rykking som for å vise hunden hva hun ville. Med en hund som bare legger seg ned på tur er min erfaring at hard rykking bare fører til hardere ligging og absolutt ikke at hunden følger med. Så siden hun faktisk får med seg hunden og den går frivillig så regner jeg med at det ikke er snakk om hard rykking.
Gjest Gjest_karen_* Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Rykking er en ufin og barbarisk måte å håndtere dette problemet! Om du absolutt skal bruke harde fysiske metoder så er det langt bedre å fortsette fremover med et forsiktig men bestemt drag. Hvem i hele verden er det som rykker i båndet for å få hunden til å gå?
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Hadde akkurat det samme problemet jeg også da hunden min var valp. Må ærlig innrømme det at jeg gav opp å prøve å få ham med hjem igjen på egen hånd noen ganger (det er ikke akkurat særlig lett å få en ganske stor goldenvalp opp fra bakken når han selv ikke vil) og måtte ringe etter "back-up" Hehe. Men det som viste seg å funket på han var å først sette seg ned litt unna der han lå, og deretter "lokke" han opp og bort til meg. Som det ble foreslåttt her tidligere, ble det litt "hopping og spretting" bortover veien etter det. (Gjerne med litt go'ord og lys stemme.) Funket fint som bare det:) Til og med "lette" steg, slik som småungene har siste skoledag, fikk han til og bli med videre. Høres kanskje litt for enkelt ut, men det var i hvert fall det som gjorde susen for min Lykke til
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Bare overse de som åpenbart vil tolke alt til det værste... Jeg ville ivertfall prøvd å legge inn litt morsomme ting når du går tur. Etterhvert vil hunden gjerne være med fordi den syns det å gå tur er morsomt. Hvis den legger seg ned ville jeg prøvd å lokke på den slik som jeg og andre har sagt tidligere. Vet ikke hvor gammel hunden din er, men valper kan jo ofte være litt vanskelig å gå tur med, rett og slett fordi de ikke ser helt det morsomme med det, og kanskje ikke er vant til å gå i bånd enda... Tror det er samme hva slags sele eller halsbånd du bruker i ditt tilfelle, men bruk det enkleste du finner, som regel har man ikke bruk for noe annet enn et vanlig lærhalsbånd el.l, ikke strupehalsbånd...
Gjest hei:) Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Hei! Jeg forsto hva du mente me rykking. Men noen misforstår når man skriver det. prøv å gjør turen til noe positivt. Ta med yndlings leke og godbiter;)
Gjest klikker Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Rykking er ikke til å misforstå, men at noen i dag fortsatt bruker disse metodene er hårreisende!!! Du har heldigvis fått noen tips om hvordan du kan gjøre turen mer lystbetont. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne siden Canis. Her får du mange tips om hvordan du kan drive med hund uten å ty til fysisk avstraffelse. Vil også anbefale deg å kjøpe boken 100% positiv hverdagslydighet som du også finner på Canis, denne vil sikkert få deg på bedre tanker. Se også om du kan melde deg å hunden på et klikkerkurs i nærheten. Klikkertrening er en positivt måte å trene på og den er spennede både for hund og eier. La oss håpe det er uvitenhet som får deg til å rykke i båndet til hunden din, hva de som forsvarer slike metoder tenker skal jeg ikke en gang spekulere på. Trodde virkelig hundeeiere alla 2009 hadde kommet lengre.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Åh herregud, tror dere virkelig at en dyremishandler ville lagt inn et spørsmål her? Nei, vet du hva, jeg hverken drar av hodet til hunden min eller rykker i henne så hun flyr opp i luften. Hvis det er bedre å si "stramt bånd" eller noe av det andre dere foreslår, så skulle jeg nok heller skrevet det. Jeg kan forsikre dere om at jeg er uendelig glad i min lille hund og aldri har gjort henne noe vondt. Det er slettes ikke nødvendig å se for seg det verste hver gang, båndet er stramt innimellom fordi hun legger seg ned på bakken og nekter å gå videre, og hvis jeg forholder det stramt og ikke lar båndet bli slapt (og lærer henne at hun får viljen sin ved å legge seg ned midt i veien) så kommer hun. Du trener åpenbart etter gamle metoden der hunden hele tiden forsøker å bli domminant og hele tiden skal ha viljen sin. Belønn heller den oppførselen du ønsker og overse den du ikke ønsker så skal du se at det løsner for dere.
Gjest Yihaa Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 Jøss, etter å ha lest trådstarters innlegg, hadde jeg virkelig ikke fantasi nok til å tro at tråden kunne utvikle seg på dette viset....!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 28. januar 2009 #14 Skrevet 28. januar 2009 Nei, jeg syns faktisk det er litt drøyt å greie å tolke dette til at trådstarter er en hundemishandler og det som værre er. Hun spurte om noe helt konkret, og er stort sett fått totalt irrellevante kommentarer tilbake, kun pga et kanskje dumt valg av ord... Syns enkelte folk kunne spart seg å svare når det eneste de vil bare er å slenge dritt... Det er vel kun tre-fire personer som faktisk har svart på det som var spørsmålet...
Gjest ts Skrevet 28. januar 2009 #15 Skrevet 28. januar 2009 Nei, vet dere hva, jeg driver ikke med dyremishandling og jeg driver ikke med fysisk avstraffelse, hverken hard eller mild. Punktum. Jeg har spesifisert at dere tolker "rykking" feil, jeg river ikke hodet av hunden og jeg gjør ingenting vondt mot min hund. Snakk om å overdrive! Jeg holder et stramt bånd når hunden min stanser og nekter å gå videre og spurte om hvilken sele som er best for en hund som har en tendens til å bakke bakover fremfor trekke fremover. Et enkelt spørsmål fordi jeg vil hunden skal ha det best muilg, rett og slett. Du trener åpenbart etter gamle metoden der hunden hele tiden forsøker å bli domminant og hele tiden skal ha viljen sin. Nei, det gjør jeg ikke. Jeg belønner god oppførsel og ignorerer dårlig. Dette er dog ikke mulig hele tiden, fortell meg gjerne hvordan jeg skal ignorere dårlig oppførsel når hun legger seg ned når vi går over veien, da er jeg nødt til å handle for at hun ikke blir overkjørt. Nei, jeg syns faktisk det er litt drøyt å greie å tolke dette til at trådstarter er en hundemishandler og det som værre er. Hun spurte om noe helt konkret, og er stort sett fått totalt irrellevante kommentarer tilbake, kun pga et kanskje dumt valg av ord... Syns enkelte folk kunne spart seg å svare når det eneste de vil bare er å slenge dritt... Det er vel kun tre-fire personer som faktisk har svart på det som var spørsmålet... Takk! --- Og så vil jeg råde alle andre til å lese hva jeg skriver og ikke la tankene og fordommene løpe løpsk med dere.
lucy_in_the_sky Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Hei! Jeg er sikker på at du ikke rykker hardt i selen til hunden, og det er tåpelig av folk å spore sånn av.. Men uansett, så bør du aldri rykke/dra i halsbåndet/selen til hunden, selv om det ikke er hardt. Du bør overse de som sier at du bør skifte til halsbånd, det er bred enighet blant hundefolk at det er bedre for hunden med sele enn halsbånd! Tror ikke det vil ha noen effekt på hunden om du bytter sele, så bare fortsett å bruke den du har du For å få hunden til å gå videre, må du nok lokke den til det. Det har ingenting for seg å prøve å tvinge den til å gå. Jeg ville først og fremst prøvd å lokke på den med stemmen, sett deg gjerne ned på huk og lokk på hunden med vennlig, glad stemme (bruk navnet eller kom). Pass på at du har et vennlig kroppspråk Om dette ikke funker, kan du prøve godbit eller leke, men ville prøvd med bare stemme/kroppspråk først. Men like så viktig om å få hunden til å ga, er det å finne ut hvorfor den legger seg ned, så du kan prøve å forhindre dette i fremtiden. Hvordan er kroppspråket til hunden når den legger seg ned? Virker den sliten, nervøs, redd e.l? Skjer dette på vei hjem, eller på hel turen? Er det en valp eller voksen hund du har? Om det er en valp, så kan det være at den rett og slett er sliten. Da må du bare gå kortere turer med den. Ellers kan jeg anbefale deg å besøke canis.no (som nevnt ovenfor), det er en veldig fin side for hundefolk, og du vil nok få en mer saklig respons på hundespørsmål der enn det du får her Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå