Gå til innhold

Har fått hund

Anbefalte innlegg

Gjest *lucky*
Skrevet

Har fått en to år gammel hannhund. Han virker ganske usikker og jeg antar han savner sin tidligere matmor og hundekompisene sine.

Han følger meg hele tiden og virker trygg og rolig så lenge jeg er i nærheten.

Dette med at han er litt utrygg regner jeg med går over etter en stund.

Mitt problem er at han ikke vil gjøre fra seg ute... Han gjør fa seg inne noe som er litt dumt. Tipper dette har en sammenheng med at han er hannhund og noe med markering av revir uten at jeg kan noe særlig om dette.

Jeg lurer på om noen har noen gode tips til hvordan jeg skal få han til å gjøre fra seg ute.

Har tatt med det han har gjort inne og lagt ut, litt ved døra vår og på to steder et godt stykke fra huset vårt i håp om at han skal forstå at han må gjøre sitt fornødne ute men til ingen nytte.

Han er også usiker og redd når jeg går tur med han så fokuset på at han trenger å gjøre fra seg blir borte...

Regner med at dette ordner seg av seg selv etterhvert men er det noen som kan hjelpe så blir jeg glad for tips!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta han ut med jevne mellomrom, på samme måte som du ville gjort med en valp. Etter han har sovet en stund, etter lek (hvis det foregår inne), og etter han har drukket og spist. Belønn han når han gjør fra seg ute, gi gjerne godbiter :) Og sett ord på det han gjør.

Var han slik hos de forrige eierne?

Gjest *lucky*
Skrevet

Takk for svar!

Har enda ikke funnet en type godbit som hunden liker.. Må prøve flere sorter.

Hos tidligere eier har han levd sammen med en flokk andre hunder, de har blitt satt ut sammen i luftegård på dagen så han er ikke så vant til å gå i band.

Han har levd et liv som utstillingshund så han har reist endel og vært med på mye bortsett fra de daglige tingene han nå får oppleve hos oss som familiehund.

Har hørt at hunder som ike er vant til å gjøre fra seg når de går i bånd kan ha problemer med å venne seg til dette, mulig jeg må bruke line når jeg lufter han for å gi han mere frihet. Bruker flexibånd nå.

Det er nok lurt å lufte han ofte som du sier så det gjør jeg men han gjør fra seg når vi kommer inn etter turen og ikke ute... skulle hatt en tappekran på den bikkja:)

Det er vel bare tid han trenger så går det nok bedre etterhvert!

Skrevet

Hvilken rase er det?

Å bruke langline kan kanskje være et alternativ som du sier.. Men hvis dere er på langtur da, holder han seg til dere kommer hjem da eller?

Ut fra det du skriver, så høres det ikke ut som han har vært gjennom renslighetstrening hos forrige eier da..

Ang godbiter så er det bare å kjøre på med pølse, ost, leverpostei på tube ++ Ofte en sikker vinner ;) Med mindre hunden ikke tåler det da.. :P

Gjest *lucky*
Skrevet

Han er en dvergpuddel så ang godbit er jeg redd for hva jeg skal gi den lille magen, men vi finner nok ut av det, stemmen er jo en bra forsterker det også. Litt skinke kan kanskje være noe:)

Ja han holder seg også på langtur, han er anspent og veldig på vakt for hva som skjer rundt han så som sagt blir fokuset på det å gjøre fra seg borte..

Men han har et veldig bra lynne og han er en smarting så jeg er opptimist. Kanskje det er en ide å kasterere han etterhvert for å roe ned disse instinktene hans?

Skrevet

Angående godbit er renskåret kyllingkjøtt en slager hjemme hos oss. Han jeg trener er en Golden med periodevis følsom mage, så kylling, enten stekt filèt eller ferdig stekt fra butikken som plukkes ren, er mildt mot magen og smaker kjempegodt :) Ellers er frysetrørket lever fra dyrebutikken også noe han liker veldig godt og han er KRESEN!

Kastrering ville jeg sett litt an , kanskje roer han seg om et lite år, når han er skikkelig vant med å bare være med menneske-familien sin. Noen hunder kan nemlig bli både grettne og få en rett og slett ufyselig oppførsel etter kastrering, så jeg ville sett det an. Familiens golden roet seg ihvertfall betraktelig rundt tre-års alderen og han var både høyt og lavt. Lykke til :)

Skrevet

Ser ingen grunn til kastrering, ikke ut fra det du skriver her i hvertfall.

Er vel bare å fortsette å ta han ut, forsterke atferden når han gjør fra seg ute, miljøtrene han slik at han blir trygg på deg og omgivelsene. Det er nok mye som er nytt for han nå, så han trenger sikkert litt tid på seg :)

Skrevet
Ta han ut med jevne mellomrom, på samme måte som du ville gjort med en valp. Etter han har sovet en stund, etter lek (hvis det foregår inne), og etter han har drukket og spist. Belønn han når han gjør fra seg ute, gi gjerne godbiter :) Og sett ord på det han gjør.

Var han slik hos de forrige eierne?

Helt riktig:)

Skrevet
Takk for svar!

Har enda ikke funnet en type godbit som hunden liker.. Må prøve flere sorter.

Hos tidligere eier har han levd sammen med en flokk andre hunder, de har blitt satt ut sammen i luftegård på dagen så han er ikke så vant til å gå i band.

Han har levd et liv som utstillingshund så han har reist endel og vært med på mye bortsett fra de daglige tingene han nå får oppleve hos oss som familiehund.

Har hørt at hunder som ike er vant til å gjøre fra seg når de går i bånd kan ha problemer med å venne seg til dette, mulig jeg må bruke line når jeg lufter han for å gi han mere frihet. Bruker flexibånd nå.

Det er nok lurt å lufte han ofte som du sier så det gjør jeg men han gjør fra seg når vi kommer inn etter turen og ikke ute... skulle hatt en tappekran på den bikkja:)

Det er vel bare tid han trenger så går det nok bedre etterhvert!

Du er ikke på død å liv nødt til å ha en godbit. Det pleier å holde ved at du viser han hvor glad du blir for det han har gjort. Lat som at å gjøre fra seg ute er som å vinne OL i bæsjing:D

Når han gjør fra seg ute blir du KJEMPE glad! Ta han ut jevnlig, og som skrevet ovenfor: etter lek, etter mat, før leggetid osv.

Tenk for deg selv at dette går bra og at du og hunden din vil klare dette sammen:) Vær positiv.

Husk: ikke gå inn før han har gjort fra seg ute.

Gjest *lucky*
Skrevet

Yess!! Endelig tissa han ute!!

Har gått ut med han ca 25 ganger i dag uten at har gjort noe. Strevsomt men helt klart verdt det.

Virker som problemet hans er at han ikke er vant til å gjøre fra seg når han går i bånd for han tisser på verandaen når han er løs der, men det kan han ikke venne seg til for det kommer til å stinke etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...