Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Dere katteeiere! Vet dere hvor vanlig det er med toxoplasmose i Norge?? Jeg er gravid, men koser med katten min akkurat som før. Det eneste jeg holder meg unna er katteavføringa
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Så lenge du ikke har katten i sengen, eller rengjør kattekassen selv (avføring) kan du være rimelig trygg: Toxoplasmose er en infeksjonssykdom forårsaket av parasitten Toxoplasma Gondii. Den bruker katten som vertsdyr, og via kattens avføring kan parasitten leve i jord i flere år og infisere mennesker og dyr gjennom maten vi spiser. Ved førstegangs smitte oppnås immunitet, og man kan ikke infiseres igjen. Toxo-parasitten smitter utelukkende gjennom munnen, og mennesker får den i seg hovedsakelig via rått/dårlig stekt kjøtt (særlig sau, vilt, svin og oppmalt kjøtt), uvasket frukt/bær/grønnsaker, og katteavføring (hovedsakelig fra unge utekatter). Toxo-parasitten dør ved oppvarming til over 70 grader celcius og nedfrysing til minst minus 18 grader i tre døgn til to uker, avhengig av tykkelsen på kjøttet. Det har ingen betydning hvorvidt kjøttet/spekematen er ferskt eller ikke, ei heller at 'kjøtt i Norge er trygt'. Kjøttprodusenter har inget ansvar for toxo-parasitten, den finnes i kjøttet før slakting og kjøttet testes ikke for denne parasitten. Måtehold har dessuten liten effekt - risikoen for at man utsettes for smitte øker selvsagt jo større mengder/hyppigere man inntar f.eks. spekemat, men man kan også være uheldig å treffe på infisert kjøtt kun i en liten smakebit. Toxo-parasitten trives ikke godt i vårt kalde klima, derfor antar man at kun 10 % av gravide her til lands tidligere har oppnådd immunitet. Dette betyr altså at sjansen for å smittes i svangerskapet er liten, men samtidig at mange gravide er utsatt siden immunitetsraten i befolkningen er lav. Smitterisikoen avhenger tildels av hvor man bor - i Oslo og omegn smittes 0,5 % under svangerskapet, mens smittefaren er mindre i innlandet og i Nord-Norge. Man er opptil 20 % mer utsatt for toxo-smitte i land utenfor Norden og Storbritannia (som f.eks. Italia, Spania og ikke minst Frankrike), og man bør teste seg både før avreise og omkring tre uker etter hjemkomst. I gjennomsnitt antar man at 0,2 % av norske gravide infiseres av toxo-parasitten i løpet av svangerskapet, og av disse overføres parasitten til fosteret i drøyt 30 % av tilfellene. Risikoen er omvendt proposjonal - fosteret smittes sjelden tidlig i svangerskapet (5-10 % i første trimester), men skaden blir i så fall større. Det er vanligere at fosteret smittes sent i svangerskapet (70-80 % i tredje trimester), men skaden blir da mindre. Retningslinjene for svangerskapsomsorg i Norge anbefaler ikke rutinemessig testing for toxoplasmose. Dette fordi smittefaren er såpass lav, fordi det er ganske lett å unngå smitte ved å følge noen enkle forholdsregler, fordi endelig diagnostisering krever en fostervannsprøve og fordi effekten av behandling i svangerskapet er til dels dårlig dokumentert. Man ønsker derfor å forebygge framfor å behandle, og anbefaler heving av kunnskapsnivået ved at gravide skal informeres om risikofaktorene av lege/jordmor. Forskere mener 50-60 % av alle toxo-tilfeller blant gravide i Norge kunne vært unngått dersom gravide hadde hatt mer kunnskap om farene ved rått kjøtt i svangerskapet (herunder spekemat/fårepølse/salami). Er man i faresonen bør man be om å få ta en blodprøve hvert trimester, slik at behandling kan igangsettes tidligst mulig ved eventuell smitte. De fleste får ingen symptomer på toxo-infeksjon, men tegn på smitte kan være lette influensasymptomer, hovne lymfeknuter på halsen eller ekstrem tretthet. Man antar at det i Norge fødes 5-30 barn hvert år som er smittet av parasitten. Barn smittet etter 1. trimester har ved fødselen ofte ingen ytre tegn på infeksjonen til tross for at det har parasitten i seg. Uten behandling utvikler parasitten seg langsomt og skaden hos barnet kan først bli synlig etter flere år (som regel hjerneskade/synsskade). Nyere forskning antyder at senskader oppstår hos ca. 80 % av barn som er smittet ved fødselen, hos mange først i voksen alder. Blant nyfødte med smitte som behandles innen første leveår antar man at 70 % av de smittede barna unngår varige mén, og det er derfor viktig å oppdage infeksjonen på et tidlig stadium.
Gjest ts Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Hmm... han ligger svært ofte i fotenden av senga om natta. Vi har vært så alt for snille med han tidligere så det er vanskelig å nekte han nå:S
Aurora M. Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Hvis du har hatt katt lenge, er det jo en stor mulighet for at du er immun (jeg er det). Det kan få fastslått ved en blodprøve.
Mamma1 Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Muligheten er fortsatt veldig liten.. Men er du heldig er du immun:)
Pasha Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 be om en test. jeg var imun viste det seg. (sikkert spist masse sand som liten )
Gjest Deception Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Jeg testet meg for sikkerhets skyld, siden jeg skulle ut på en lang utenlandsreise. Først fikk jeg beskjed om at prøven var negativ, men en uke senere fikk jeg brev i posten om at jeg var immun. Vi har ikke katt, men jeg er oppvokst med utekatter. Det var fint å kunne fråtse i frukt og grønt på turen, ellers hadde jeg sultet ihjel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå