Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

Du er veldig flink å trene, det er kjekt å lese loggen din, det er så kjekt å lese om folk som er skikkelig entusiastiske for trening :)

Frivending og olympiske løft er gøy! :) Jeg har trent en del med kun pinne (altså vektløs stang) for å få inn teknikk. Det er en del ganske gode instruksjonsvideoer på youtube som deler løftet inn i deler som man kan trene på et og et. Da slipper man "juks" i løpet av løftet når man gjør alt i en bevegelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er veldig flink å trene, det er kjekt å lese loggen din, det er så kjekt å lese om folk som er skikkelig entusiastiske for trening :)

Frivending og olympiske løft er gøy! :) Jeg har trent en del med kun pinne (altså vektløs stang) for å få inn teknikk. Det er en del ganske gode instruksjonsvideoer på youtube som deler løftet inn i deler som man kan trene på et og et. Da slipper man "juks" i løpet av løftet når man gjør alt i en bevegelse...

Takk for tips om youtube, da bør jeg sjekke ut det også. Jeg ønsker jo å gjøre det riktig, ellers er det en ganske bortkastet øvelse.

Denne uka er første uka i konkurransen (den startet jo i går, men da var jeg bortreist). Planen for trening denne uka er som følger:

Mandag:

Ashtanga yoga 75 min

Styrke: Bryst, biceps, mage - 5 x 4-6 rep. Bicepsøvelsen 7 - 7- 4 blir det ingen endring på da.

Sport spinning.

Tirsdag:

Active spinning

Rekker ikke mer trening, skal på jobb fra 8 - 16, rett fra jobb til spinningtime, deretter tilbake til jobb igjen for å jobbe vedlikehold.

Onsdag:

Active spinn

Basic step/aerobic

Styrke: Skuldre, rygg, triceps

Active spinn hvis jeg orker

Torsdag:

Bosu (hvis jeg rekker)

Energy step

Basic spinn

Fredag:

Sport spinning

Pilates

Styrke bein

Lørdag:

Edit: pokker og, glemte at jeg jobber. Null trening på lørdag.

Og edit igjen :gjeiper: Sjefen kom og sa jobbing på lørdag var avlyst. Den blir om 14 dager. Dermed blir det: Active spinning eller Active Energy

Søndag:

Sport spinning

Core

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med dagens treningsøkt. 75 min Ashtanga yoga, 1 t styrketrening: bryst, biceps og mage, 5 x 4-6 rep bortsett fra mageøvelsene. Der kjører jeg alltid 2 x 20. Til slutt 1 t spinning. Yoga var veldig uvant, men det var en god time med en flink instruktør, så jeg kommer til å fortsette med timen fram til mars i alle fall, så får vi se hva jeg gjør deretter. Må jo gi det litt tid, jeg tror det kan være veldig bra for rygg, nakke og skuldre i alle fall.

Dagens matinntak:

Frokost:

1 proteinshake + 1 brødskive med fårepølse og gulost

Lunsj:

2 knekkebrød med egg + 1 brødskive med brie

1 eple og en halv gulrot, 1 glass melk

Mellommåltid:

1 kopp kakao

1 proteinshake + 1 banan før trening og 1 nutrilettbar etter trening

Middag:

Karbonadedeig, vannkastanjer, bambusskudd, hvitløk, vårløk, asparges og sukkererter.

Tilsammen: 1657 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gått tidlig i dag, og dermed fikk jeg lagt inn styrke på bein i dag før spinninga.

Dermed ble dagens trening:

10 min jogging tredemølle

1 t 15 min styrke bein (5 x 4-6)

45 min spinning

Må ha vært utrolig sløv under styrketreninga i dag. Skal ta yndlingsøvelsen min, markløft. Legger på og kjører noen serier som går helt fint. Så skal jeg ta siste serien, og tar av litt vekt siden jeg kjenner jeg begynner å glippe taket. Har problemer med å holde godt grep når jeg løfter så tung og ikke bruker hansker. Så jeg går altså ned fra 60 til 57,5 kg. Løfter....og tipper over mot høyre side. Legger stanga ned igjen, klør meg litt i huet, prøver en gang til for å være sikker på at det ikke bare er noe jeg innbiller meg. Tipper helt klart mot høyre side. Sjekker vektene, bare de tyngste da, at det faktisk er 15 kg på hver side, ikke 20 på den ene. Neida, begge de tyngste er 15 kg.

Jeg løfter på nytt, og tipper over mot høyre. Tenker at ok, jeg må være sliten, skal til å ta av 2,5 på hver side, da ser jeg det... Jeg har lagt på en 5 kg i stedet for en 2,5 kg på høyre side :klaske: Vel, jeg får nå retta opp feilen og kjører 57,5, men da er jeg allerede ganske sliten etter alle de mislykka løftene så jeg er ikke voldsomt fornøyd med siste serien. Uansett var jeg oppe på 62,5 på to av seriene i dag da.

Fikk også en av instruktørene til å hjelpe meg med frivending i dag. Fikk rettet opp en feil jeg har gjort, og må nå bare terpe, og terpe og terpe for å få den til riktig. Ble jo inspirert da han sa at det var en veldig teknisk vanskelig øvelse og at han syntes det var kult at jeg prøvde meg på den. Han vet at jeg trener mye, og at treningssenteret nærmest er mitt andre hjem. Har fått mye gode råd av ham når det gjelder trening, og han spør stadig hvordan det går med treninga. Det setter jeg pris på.

Ellers er det vedlikeholdsjobbing med tilhørende overtidsmat (faktisk har jeg klart å innføre "sunn" overtidsmat med bestilling fra Spice. Men vanskelig å holde oversikt over kcal likevel. Kommer sterkere tilbake i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte så bra i dag, med proteinshake brygget på skummet melk, proteinpulver, cottage cheese og banan til frokost. Lunsjen jeg pakket med er heller ikke så verst, lefser med kjøttpålegg, lettost og mager leverpostei. Ikke smør/margarin. Men hva skjer når jeg kommer på jobb? Jo, jeg faller for fristelsen til å spise en sjokoladebolle... De ligner litt på sånne punsjboller, de er ikke så store (30 g), men likevel er jeg irritert på meg selv fordi det gjør jo at jeg ender opp med flere kcal i løpet av dagen enn jeg trenger. Jeg få litt bedre selvkontroll.

Usikker på hvordan det blir med middag i dag også. Tipper at det blir min udefinerte som kommer til å lage middag i dag, og da aner jeg ikke hva jeg får, annet enn at han alltid passer på at det blir nok proteiner. Han har en tendens til å mene at jeg ikke skal bry meg så mye om kcal, fordi han ikke synes jeg trenger å gå ned i vekt. Ettersom ting er ganske nytt så er det grenser for hvor mye jeg har lyst til å mase også, særlig når han er så søt at han lager skikkelig middag til meg etter trening. Hadde det ikke vært for at noe av målet mitt med treningen også er å gå ned i vekt så hadde middagene hans vært helt perfekte siden de inneholder en god blanding av proteiner, sunt fett og karbohydrater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrketrening på bein før spinning? Ohhhh. :haar:

Jepp, funker greit når det er Active spinning, hadde ikke gjort det før extreme-timen jeg vanligvis kjører på tirsdager ;)

Ferdig med dagens treningsøkt. 45 min active spinning og 50 min basic aerobic/step. Halve timen aerobic, halve timen step, veldig basic koordinasjon, også 10 min mage rygg. Veldig grei restitusjonsøkt. Kjenner det godt i kroppen nå etter to dager med ganske har trening på styrkefronten. I morgen har jeg planer om å legge inn ny styrkeøkt, denne gangen skuldre, rygg og triceps + Active Energy Step og en basic spinningtime. Regner med at jeg kjører styrkeøkta etter sal/spinning. Det er færre folk på senteret seinere på kvelden. Dessuten får jeg varmet opp kroppen skikkelig før styrkeøkta. Normalt foretrekker jeg styrke før kondisjon, men jeg tviler på at jeg rekker på senteret tidlig nok til å få inn styrkeøkta før timene begynner.

Fredag blir det spinning og pilates, lørdag har jeg tenkt å ta ordentlig hardkjør. Active spinning, active styrke i sal, deretter blir det 15 min jogg, 15 min tøying, 15 min jogg, 15 min tøying før Active Energy i sal. Søndag blir det spinning og kanskje core hvis jeg orker. Nå vet jeg ikke helt hva kroppen sier til planene mine, greit at jeg er konkurransemenneske, men jeg skal ikke ødelegge kroppen min for å vinne.

Dagens matinntak:

Frokost:

2 dl skummet melk

1 banan

45 g cottage cheese

45 g proteinpulver

Lunsj:

3 lefser

skivet lett gulost

mager grov leverpostei

Hamburgerrygg

epichekylling med fransk krydder

1 glass skummet melk

1 eple

Mellommåltider

2 bananer

45 g proteinpulver

1 sjokoladebolle (punsjbollelignende sak)

Middag:

1,5 extreme polarbrød

gulost

jalapeñoost

pepperskinke av kalkun

melk, ekstra lett

Tror jeg gir opp vektklubben foreløpig. Den er så treg i dag at jeg får mark. Kcal kommer når den bestemmer seg for å bli litt mer samarbeidsvillig.

Kcal: 1781

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rå altså, morsomt å følge med deg. Stå på! :duskedame:

Og mangel på selvkontroll vet jeg alt om, røyk på en kokosbolle igår, og den var ikke liten engang... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du er veldig flink å trene :jepp: Men når på dagen trener du? Hvordan har du tid til å trene så mange timer hver dag? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rå altså, morsomt å følge med deg. Stå på! :duskedame:

Og mangel på selvkontroll vet jeg alt om, røyk på en kokosbolle igår, og den var ikke liten engang... :sjenert:

Takk for det :) Godt det ikke bare er meg som ryker på en smell i blant. I dag skal jeg være flinkere, helt sikkert :Nikke: (boksen med sjokoladeboller som stod på jobb er tom :gjeiper:)

Må si du er veldig flink å trene :jepp: Men når på dagen trener du? Hvordan har du tid til å trene så mange timer hver dag? :sjenert:

Jeg trener på kvelden. Stort sett trener jeg rett etter jobb, men det kommer litt an på når timene er. Det er kun denne måneden jeg følger så mange saltimer. Vanligvis trener jeg mer på egenhånd. Uansett så er tid til trening bare snakk om prioritering for meg. Jeg har ikke familie og jeg prioriterer nå trening før tv, pc, potensiell kjæreste (håper han har forståelse) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=

Jeg trener på kvelden. Stort sett trener jeg rett etter jobb, men det kommer litt an på når timene er. Det er kun denne måneden jeg følger så mange saltimer. Vanligvis trener jeg mer på egenhånd. Uansett så er tid til trening bare snakk om prioritering for meg. Jeg har ikke familie og jeg prioriterer nå trening før tv, pc, potensiell kjæreste (håper han har forståelse) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hvertfall flink, jeg er drit sliten etter jobb og vil hjem og spise og se på tv :sjenert: Også liker jeg å trene saltimer men de fleste er på formiddagen eller halv 5 og det har jeg ikke sjangs til å rekke :sukk:

For meg er ikke sliten en unnskyldning. Jeg vet så godt at jeg har bedre av å dra på trening enn å dra hjem, lage middag og sette meg foran tv-en med pc-en.

Ferdig med dagens treningsøkt. Active Energy fra 17:30 til 18:30, deretter basic spinning i 35 min, og til slutt styrkeøkt: skuldre, rygg og triceps. Styrkeøkta tok 1 t og 15 min, 5 x 4-6 denne gangen. Merker at konkurransen tar alt for mye tid og krefter. Ser jo også at jeg kan få trøbbel med å slå min sterkeste konkurrent, nettopp fordi jeg tviholder på at jeg SKAL kjøre styrkeprogrammet mitt. Jeg vet ikke om det er verdt det å prøve å slå henne. Hvis jeg totalt bryter ned kroppen min, og hindrer meg selv i å få framgang i styrkeprogrammet så er det ikke verdt det rett og slett. Ønsker jo å ha et liv ved siden av også, tross alt.

Skal fortsette denne uka her, og så se an litt. Det skal tross alt være gøy å trene, og jeg gidder ikke være med på timer jeg ikke føler jeg har noe utbytte av, eller synes er kjipe, bare for å vinne.

Var fryktelig skuffet over Energytimen i dag. Det skulle vært Energy Step, men instruktøren var blitt syk, så det ble kjørt Energy i stedet. Den timen er vanskeligere koordinasjonsmessig, og inneholder mye hopp, noe jeg ikke er så glad for. Jeg har vært med på timen tidligere, og da følte jeg at jeg ikke mestret den noe særlig, men i dag gikk den faktisk greit, så sånn sett var det jo helt ok.

Dagens matinntak:

Frokost:

melk, ekstralett

45 g proteinpulver

0,5 polarbrød extreme

kalkunpålegg

Lunsj:

1,5 polarbrød extreme

gulost

kalkunpålegg

jalapeñoost

appelsin

skummet melk

Mellommåltider:

Kakao

Nutrilettbar

2 bananer

45 g proteinpulver

Middag:

1 polarbrød extreme

lett gulost

epichekylling med franske urter

epicheskinke med franske urter

2 speilegg

Vektklubb er så tregt om dagen at jeg får helt mark. Det er jo umulig å få gjort endringer!

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens treningsøkt:

1 t spinning, utrolig bra time med inspirerende musikk og en god instruktør. Fikk pushet meg bra i timen, og var klissvåt etterpå.

Deretter var det 1 t pilates. Har ikke trent pilates på over et år, så det var temmelig uvant. Heldigvis ikke bare jeg som sleit og stønnet.

Dagens matinntak:

Frokost:

50 g cottage cheese

1 dl skummet melk

45 g proteinpulver

1 banan

Lunsj:

1,5 polarbrød ekstrem

1 skive lett gulost

epichekylling med franske urter

grov, mager leverpostei

eple

1 glass skummet melk

Mellommåltider:

1 sjokoladebolle (klarte ikke helt å holde meg i dag heller, men det er fredag for pokker)

1 kopp kakao

1 nutrilettbar

1 banan

Middag:

Karbonadedeig

grønn asparges

sukkererter

vårløk

hvitløk

1 egg

Kcal: 1621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å kjenne det på kroppen.

Dagens treningisøkt:

10 min oppvarming tredemølle

50 min Active Spinn

50 min Active Strength

Fikk i meg litt banan og proteinpulver

Deretter hadde jeg en times jogge/tøyeøkt

15 min jogging

15 min tøying

15 min jogging

15 min tøying

Da var det igjen 15 min til neste time, så da brukte jeg 10 min på å traske litt på tredemølla bare for å ikke bli kald og stivne.

Avsluttet økta mi med 55 min Active Energy.

Får 14 økter denne uka hvis jeg fullfører Sport Spinning og Coretimen i morgen, og det er det som er målet mitt.

Denne uka har vært ganske tøff, med 3 egne styrkeøkter i tillegg til saltimene. Kjente også styrketimen i dag ganske godt, samtidig som det var godt å få en helkroppstime, og ikke bare splittprogram. Så får vi se hva jeg klarer å gjennomføre neste uke. Målet er 15 saltimer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Wow! Trente du i 4 timer? :hakeslepp:

Jepp.

Litt støl i rompa og øverst på baksida av låra. Litt uvant med knebøy og utfall, det har ikke vært en del av programmet mitt på en stund. Ellers er kroppen i fin form. Litt svimmel og kvalm og manglende matlyst, men tror det har med andre ting enn all treningen å gjøre.

Dagens treningsøkt ble 10 min på tredemølle for å løse opp litt, 1 t Sport spinning og 30 min Core. Coretimen var i grunnen veldig deilig. Jeg har ofte synes sånne timer blir i overkant slitsomme, men denne gangen var den veldig bra. Så enten er denne instruktøren veldig flink, eller så har jeg fått sterkere coremuskulatur. Mulig det er en kombinasjon også. Kommer til å følge den timen på mandager tror jeg.

Så dersom jeg ikke er helt død blir morgendagens program som følger:

75 min ashtanga yoga

Styrkeprogram: bryst, biceps og mage (noe usikker på om det blir mage, må se an formen etter core i dag.)

1 t spinning

30 min core???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være at kroppen sier stopp pga. for lite mat da? Jeg synes iallefall at du får i deg veldig lite næring med tanke på hvor mye du egentlig trener. Virker ikke som om det er noen pingletimer du tar heller. Husk at kroppen trenger og få tilført næring for å få kommet seg igjen etter en økt. Og 1600 kcal er lite for noen som er så aktiv som deg.

Det er iallefall det som har slått meg når jeg har lest her inne. Jeg hadde nok kollapsa første dagen om jeg skulle ha drevet det hardkjøret du gjør med så lite næring innabords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være at kroppen sier stopp pga. for lite mat da? Jeg synes iallefall at du får i deg veldig lite næring med tanke på hvor mye du egentlig trener. Virker ikke som om det er noen pingletimer du tar heller. Husk at kroppen trenger og få tilført næring for å få kommet seg igjen etter en økt. Og 1600 kcal er lite for noen som er så aktiv som deg.

Det er iallefall det som har slått meg når jeg har lest her inne. Jeg hadde nok kollapsa første dagen om jeg skulle ha drevet det hardkjøret du gjør med så lite næring innabords.

Det kan være at det er kroppen som sier i fra at jeg får for lite næring, og det er absolutt ikke pingletimer jeg kjører. Jeg bare klarer ikke få i meg stort mat. Det ble mye mat i går i alle fall, bestilte take away chili con carne, og porsjonen var ikke liten. Fikk også i meg litt ekstra næring mellom øktene i går, og stappet i meg sjokolade på kvelden (smart, jepp, veit).

Grunnen til at jeg lurer på om det går på andre ting er at jeg har slitt en del psykisk i det siste, og da reagerer jeg som regel med å miste matlysten. Men svimmelheten og kvalmen kommer vel sannsynligvis som en reaksjon på at jeg ikke får i meg nok næring når jeg trener så mye.

Får prøve å få i meg litt mer mat til uka, men må innrømme jeg får litt "angst" hvis jeg ser antall kcal nærme seg 2000-tallet. Jeg skal jo prøve å gå ned i vekt også. Vet at jeg vil gjøre det uansett så hardt som jeg trener, er bare en psykisk sperre....Får vel bare prøve å få i meg litt mer mat (sunn vel og merke) til uka, og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet, altså det med å se kaloriene nærme seg 2000. Har hatt det slik selv.

Men du bruker vektklubb, ikke sant? Hvor mange kalorier skal du ligge på ifølge dem da? Og legger du inn treningen og, ikke bare maten? Da vil du iallefall få en grei pekepinn på hvor mye du bør spise iallefall, altså om du spiser opp treningskaloriene og, iallefall deler av de.

Jeg har fått utdelt 1300 kalorier der inne. Men de dagene jeg ligger på det er få, for det er kun de dagene jeg ikke trener. For ellers så legger jeg inn treningen og prøver og spise opp alle de kaloriene. For det sier seg selv at man ikke kan keve på det samtidig som man trener hardt.

Og når matlysten ikke er på topp er det som redder meg tørket frukt og nøtter, kaloririkt og "lett" og spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...