Gå til innhold

Er det noen kristne her?


Anbefalte innlegg

Poenget er at dere skal forklare hvorfor man har en bibel for å siden oppdatere den? Jeg skjønner ikke vitsen, og tenkte noen av dere som forsto dette litt bedre kunne forklare meg.....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg hadde ikke tenkt å blande meg, men...

For å si det på "ditt språk", Waco, så inneholdt det du kaller del 1 noen uløste saker - slik som filmer kan gjøre. Så kommer det gjerne en film til som forklarer eller oppklarer dette. Det er litt det samme med Bibelen. Et vesentlig tema i Det gamle testamente er denne Messias folket venter på. I Det nye testamente, eller oppfølgeren, som du kaller det, kommer Messias/Jesus. (Det er ikke jødene enig i, så de venter fortsatt). Det kommer ikke flere oppfølgere nå. Du kan jo begynne å lese de to første delene, så har du lesestoff en stund :ler:

Skjønner du bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke kommer flere oppfølgere....?

Så det du sier er at "abrahamtroene", dvs jødedommen, kristendommen og islam, er bygget på GT.... mens NT beskriver Jusus, som jødedommen og islamistene ikke tror på... DVS at den oppdateringen har tredelt verden.... okokok.... Skulle forresten jesus komme tilbake, sto det noe om det i bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke kommer flere oppfølgere....?  

Skulle forresten jesus komme tilbake, sto det noe om det i bibelen?

Skulle du sette meg fast nå? Når Jesus kommer tilbake er det ikke behov for noen ny bok, for da kommer det ikke til å være folk igjen til å lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at du kan ikke vite om det kommer en ny oppdatering. Like lite som folka som levde i år null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jesu liv opphever ikke Det gamle testamente, men oppfyller det. GT er like gyldig som NT.

Gyldig i den forstand at historien fremdeles er der, men det er ikke meningen at man lenger skal steine sin nabo dersom han dyrker bomull på samme jorde som han dyrker... hva det nå var.

Det er ikke lenger meningen at vi skal ofre lam osv...

Sånn sett gjelds ikke GT lenger. Jesus har gjort det siste offeret i så måte, og det menneskene har å rette seg etter nå er NT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etter mitt utsagn har jeg ikke lest gjennom tråden, men vil bare komme med et lite "utenomutsagn".

Det nye testementet ble omredigert for å framstå mye bedre, og mye av det som sto i det gamle testamentet er tatt vekk. Men så sitter det noen motstandere som har samlet all dette fra dgt. over i en egen bok som du finner her: Guds lille brune

Her er det mange tekster som virkelig er inspirerende for en hedning i vårt samfunn.....kos dere.... :wink:

Her er også en del motsigelser fra bibelen som er litt morsomt å lese ettersom kristtne mener og tror at det som står i bibelen er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Litt artig å lese fra de to linkene.

Når det gjelder motsigelsene, så leste jeg bare litt, det er altfor mye til å orke og lese alt sammen. Jeg fant mye der som var satt opp som motsigelser, på hver sin side av streken, men jeg så ikke motsigelsen..?

Jeg så noen motsigelser også, så det er ikke det at jeg ikke vil se dem.

En annen ting vi må huske er at disse fortellingene ble overført fra munn til munn, og at det er litt feil i hensyn til antall dyr og hester som blir stjålet også videre, har ingen betydning. Bibelen er en bok for de kristne og rette seg etter, den har masse historier, men disse i seg selv har ingen betydning for hvordan Gud og Jesus mener at menneskene skal leve sine liv. OM de finnes da. At Jesus har levd, er det ingen tvil om, men hvem han var kan sikkert diskuteres.

Ellers vet jeg også at det tidligere har vært henvist til skriftsteder som faktisk ikke har eksistert, i sånne "anti bibel propaganda", så ikke tro alt dere leser. Og noen ganger bør man lese det selv, og se sammenhengen - det å bare henge seg opp i enkeltstående skriftsteder, kan avstedkomme mye rart. Både den ene og den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at det vil komme en treer som er tilpasset vår verden i en mye bedre form, aksept for homofili, advokatråd for ekteskapsbrudd, fellesonani og en ny skapelseberetning vil komme....

Å tro noe annet er å misforstå alt som har med menneskelig forståelse å gjøre... Dersom man løfter øynene littegranne forbi bibelske tekste littegranne... så kan man heller prøve å se årsakene til at det ble som det ble...

Dette lærte i på barneskolen... Jødene okkupert under Romerike trengte en høvding, det var fariserne som forøvrig drepte ham... Dersom Jesus kom tilbake vil han nok bli ganske så forskrekket over å se en milliard mennesker bære kors rundt halsen.....hmmm de har misforstått tenker han da...

Eli Eli Lamasalabath! Min far, min far, min du har forlatt meg.... Og han dør....

Nye testamentet ble ikke den redigert av Martin Luther? En tysk munk eller noe sånn?

Og hvorfor er ikke galileo gallei HELGEN??? Det var han som forsto at jorda gikk rundt solen, og ikke solen rundt jorden..... Han måtte etter hva allmennkunnskapene sier, - stå foran paven og benekte solssystemetes eksistens..... dog går den hvisket han visst...

Noe av det samme føler jeg når jeg diskuterer med dere kristne her...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det nå... hehe...virker som en artig artikkelsamling det... når man tenker seg om, er jo hele bibelen guds lille brune...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt irriterende med folk som overhodet ikke vil ta stilling til ubehagelige spørsmål omkring verden idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet pålegg og andre matrester vekk fra denne tråden.

Fint om dere holder dere til temaet. :blunke:

Litago (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er litt irriterende med folk som overhodet ikke vil ta stilling til ubehagelige spørsmål omkring verden idag.

Jeg er i grunn enig med deg der, når det gjelder religion fordi det står så mye som er motstridende og dobbelmoralistisk.

Nå har jeg ikke lest bibelen og har heller ikke tenkt å gjøre det, av den enkle grunn at jeg ikke tror på noe av det sprøyte som står der, og heller ikke tror på denne gudommelige personen som det i hovedsak er skrevet om.

Men for all del, de som tror må gjerne gjøre det for meg, og jeg tror nok at mange har fått trøst og hjelp gjennom nettop troen på en hjelper.

Det er så utrolig mye som er forandret i religionen oppgjennom tidene, og det er alltid til fordel for makt og hva som passer best for tiden.

Derfor er "Guds lille brune" blitt en bok som viser litt av det som er blitt plukket ut av bibelen for å forandre det til det bedre.

For hvem???

Men nå gidder ikke jeg å sitte å moralisere om hvorfor du ikke må tro på gud bla bla bla, det er vel opp til hver enkelt å avgjøre.

Men hvis en til formodning har den oppfattning og tro på kristendommen, bør en også klare å argumentere for det som egentlig står i bibelen.

Men det er jo egentlig rart at denne boka faktisk er verdens mest solgte bok. For en makt........... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At ingen ennå har stilt spørsmålstegn ved Martin Luther, er meg en gåte.

Dessuten sluker vi alt rått, skylder på tradisjoner og døper våre barn, konfirmeres og gifter oss i kirken og med kirkens velsignelse -uten å stille et eneste spørsmål.-

Det neste blir jo at en "Medelsvensson fra Uddevalla" e.l. reformerer Bibelen nok en gang og vi går "fem på" - nok en gang.

Hvis jeg får valget mellom Vårherre og alkoholen - i god Vestlands-ånd- velger jeg det siste.-Det er tross alt bedre å være en pussa hedning enn en edru moralist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...