Devana Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Jeg håper dere kanskje har noen tips til oss... Vi har en hund på 1 1/2 ca, og vi har gått på to kurs med han, hos forskjellige hundeskoler med ulike metoder, og trent masse med han og vært veldig nøye med hva han får lov til og ikke får lov til, og generell trening. MEN: Han hører rett og slett ikke, eller så sliter han stort med å lære. Han klarer fremdeles ikke å gå i bånd enda vi bevisst har trent på dette ved HVER lille tissetur og langturer siden han var liten valp. Han hopper opp i sofaen i hytt og vær, han stjeler bæsj fra dokassen til pusene våres, og kan til tider fremdeles hoppe opp på folk, og sier vi nei til noe, så gir han faen. Han er en energiklump, og er utrolig snill, med et godt lynne som regel, men dette begynner å bli slitsomt. Er det noen som har noen råd? Vi kan si nei og så og si skrike nei om og om igjen..han ser på oss...og gjør det uansett. Vi har prøvd mange ulike metoder etter råd fra hundetrenere, men ingenting har funket enda vi har prøvd i over 1 år. Han virker også som om han rett og slett gir faen i ting...Vi har katter som han har vært veldig snill mot det første halvåret, men nå har han begynt å bli eglete og løper og hopper på dem uten å tenke...Det er ikke for å ta dem, men de er "i veien" når han skal løpe til et sted og flyr over sofaer og stoler og det som er. Da skulle jo gjerne "NEI" funket, eller noe i den duren, men det gjør det desverre ikke. Kast ut tips og råd hvis dere har noen. Og til dere små kranglefanter her inne: Jeg er utrolig glad i hunden min, men etter 1 år med en hund som trasser hele tiden, så blir man litt sliten, og samboeren min begynner også å bli veldig sliten av dette daglige maset vi driver med. Det er sikkert slitsomt for hunden vår også, for jeg begynner nesten å lure på om han ikke "catcher det" rett og slett. En ting til i farta..Han har vært igjennom et par operasjoner i sin unge alder, så jeg vet ikke om det kan være innvirkende på trassingen.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Hmm. Vanskelig situasjon, og jeg skjønner at du er sliten! Hva slags hund er det dere har forresten? Regner med at dere egentlig har fått alle råd som finnes siden dere har vært i kontakt med flere hundeskoler osv. Jeg kan jo bare slenge ut noen tanker: Vet han hva nei er? Har det at dere sier nei noen gang fått konsekvenser hvis han ikke følger det? Ofte kan man tro at hunden vet hva nei er bare fordi man har sagt det ofte, men hunden vet som regel ikke hva nei er før den skjønner at det får konsekvenser dersom han ikke avbryter det han gjør når dere sier nei. Hva slags forsterkning har dere brukt når dere prøver å lære han noe? Kanskje forsterkningen dere bruker ikke er forsterkning nok, kanskje han ikke syns det er morsomt nok til at han gidder å gjøre noe for det... (lite sannsynlig kanskje men...) Ofte er det sånn at i takt med at vi blir mer og mer frustrert så blir hunden mer og mer stressa og får ikke til noe av det vi vil den skal gjøre. Mulig dere er inne i en litt ond sirkel der i tillegg til andre ting... 1 1/2 år er jo ofte ingen lett alder, han er vel midt inne i (eller i slutten av)den "psykiske kjønnsmodningen", og særlig hannhunder kan jo ha en periode da der de tester grenser og gjerne skal klatre litt på rangstigen. Har han vært sånn som nå hele tiden eller har det utviklet seg slik etterhvert... Det høres jo ut som dere har gjort alt riktig, men det er vanskelig når man ikke har sett hunden. Får håpe det er noen andre også som kommer med råd...
Devana Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2009 Hmm. Vanskelig situasjon, og jeg skjønner at du er sliten! Hva slags hund er det dere har forresten? Regner med at dere egentlig har fått alle råd som finnes siden dere har vært i kontakt med flere hundeskoler osv. Jeg kan jo bare slenge ut noen tanker: Vet han hva nei er? Har det at dere sier nei noen gang fått konsekvenser hvis han ikke følger det? Ofte kan man tro at hunden vet hva nei er bare fordi man har sagt det ofte, men hunden vet som regel ikke hva nei er før den skjønner at det får konsekvenser dersom han ikke avbryter det han gjør når dere sier nei. Hva slags forsterkning har dere brukt når dere prøver å lære han noe? Kanskje forsterkningen dere bruker ikke er forsterkning nok, kanskje han ikke syns det er morsomt nok til at han gidder å gjøre noe for det... (lite sannsynlig kanskje men...) Ofte er det sånn at i takt med at vi blir mer og mer frustrert så blir hunden mer og mer stressa og får ikke til noe av det vi vil den skal gjøre. Mulig dere er inne i en litt ond sirkel der i tillegg til andre ting... 1 1/2 år er jo ofte ingen lett alder, han er vel midt inne i (eller i slutten av)den "psykiske kjønnsmodningen", og særlig hannhunder kan jo ha en periode da der de tester grenser og gjerne skal klatre litt på rangstigen. Har han vært sånn som nå hele tiden eller har det utviklet seg slik etterhvert... Det høres jo ut som dere har gjort alt riktig, men det er vanskelig når man ikke har sett hunden. Får håpe det er noen andre også som kommer med råd... Takk for svar Marianne. Det er en Cocker Spaniel. Vi hørte fra hundetrenerne at cockere har en tendens til å være veldig sta, og dette advarte også en oppdretter oss om. Når han var liten kjørte vi den "timeout" greia som var så populær, vi sa nei, og ga han timeout. Det var da en konsekvens. Men han begynte isteden bare å bjeffe og bjeffe og bli aggressiv. Etter noen måneder med dette om og om igjen fikk vi beskjed av hundetrener'n å ikke gjøre dette lenger, men heller prøve noe nytt siden det ikke hadde noen effekt, kun skapte et nytt problem. Andre konsekvenser har vært mindre behagelige som vi fikk tips om, som jeg rett og slett ikke likte, og ikke vil gå mer inn på utenom å si at det var ikke noe for oss - altså fysisk avstraffelse. Også har jeg én gang kjørt en konsekvens da jeg tok alle lekene hans og samlet sammen når han ikke hørte, og la vekk. Det er vel eneste gangen han i det minste reagerte litt. Forsterkningene har vært alt fra lek, til kos, til pølser, til hundesnack, til ost, til ja...mye rart. Pølser og lek er alltid veldig greit å bruke og han hører godt akkurat idet vi trener, men senere er "alt glemt" når pølsene er borte. Jeg har hørt at denne alderen er en trassalder som du nevner i kjønnsmodningen, men jeg synes vel egentlig han har vært sånn hele tiden, men kanskje enda litt mer trassig det siste halvåret.
Frey Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 For det første: husk at han er pubertetslus og hormonfrosk. Han er tenåring, med alt dette medfører. Bare husk at hvis man holder ut så blir det som regel folk av dem også. For det andre: hvor mye mental og fysisk trening får han pr dag? Har dere prøvd å f eks gå spor med ham? Prøv å finne aktiviteter han liker som samtidig sliter ham ut mentalt. For det tredje (og kanskje det viktigste): bygg opp en forsterker. Finn ut hva han mener er den ultimate belønningen, og bruk det for hva det er verdt når han oppfører seg som han skal. Til slutt: istedenfor kurs så kan det være verdt det å bestille alenetime hos instruktør slik at denne kan konsentrere seg om å finne ut den beste fremgangsmåten for akkurat deres hund. Lykke til
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Enig med frey. Prøv og finn den ultimate forsterker og en aktivitet som sliter han ut. Spor er en aktivitet som passer spaniel's bra, og det er utrolig hvor slitne de blir av det. Bruker det selv på min egen hund, og da sover han resten av dagen;) Når det gjelder konsekvenser av nei så tror jeg at "timeout" og det å ta lekene er konsekvenser som funker bedre for unger enn for hunder. Jeg er absolutt ikke for fysisk avstraffelse, men konsekvenser av noe han gjør som er ulovlig må komme kontant og akkurat når han gjør det han ikke skal. Hvis han for eksempel ikke kommer når dere roper kan dere bruke en såkalt langline, et langt tau/bånd som han bare har hengende etter seg. Hvis dere roper og han ikke kommer, eller kommer mot dere men snur og løper avgårde kan dere rope NEI!, og i det sekundet dere seg at det ikke funker så tråkker dere på båndet/tar tak i båndet, slik at han får et lite rykk. Så kan dere rope igjen. Tispa straffer jo valpene i det øyeblikket de tråkker over streken, ofte bare med et kort og kontant klyp i nakken slik at det kommer et lite pip. Selv om man ikke skal bruke skarp, fysisk avstraffelse på hunder, så er det viktig å tenke på at det er forskjell på hunder, og noen trenger litt strengere behandling. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er riktig på din hund, men du skal ikke være redd for å ta i hunden din. Det er forskjell på å ta tak i hunden slik at den skjønner at du mener alvor og "ta hunden i nakkeskinnet og slenge den i veggen". Husk at voksne hunder godt kan bruke fysisk avstraffelse på yngre hunder, men de er selvfølgelig mye flinkere til å "time" det enn oss. (dette er ikke ment som starten på en diskusjon om man skal bruke fysisk avstraffelse men jeg mener bare at forskjellige hunder trenger forskjellig type trening, og med din virker det som du trenger å være ekstremt konsekvent og ganske streng på hva som er lov og ikke.) Husk at for noen hunder kan de såkalte trassalderen vare nesten fra de er 5 mnd til de blir 2 år, så hold ut;) Den roer seg uansett med alderen, selv om du selvfølgelig skal prøve å få litt "roligere" fohold akkurat nå. Jeg har også en hund som det virker som glemmer alt han kan når han kommer hjem fra trening eller kurs, så jeg skjønner hva du snakker om der. Jeg prøver å også legge inn litt "hverdagstrening" bare et minutt innimellom alt annet vi gjør hjemme eller på tur, slik at han trener på ting i forskjellige situasjoner og forskjellige steder. Vet ikke om det har så mye effekt enda, men det jeg har skjønt med han nå som jeg vet han kan en del, er at jeg skal kunne stille krav, og ikke bare smiske meg til å få han til å gjøre ting. Han skal også gjøre ting selv om jeg ikke har godbiter med meg. Men da må man selvfølgelig vite at hunden kan det du ber om først. Jeg er også enig med Frey i det at du kanskje isteden for alle kursene burde fått noen privattimer med en instruktør. De fleste hundeskoler har mulighet for dette.
Devana Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2009 For det første: husk at han er pubertetslus og hormonfrosk. Han er tenåring, med alt dette medfører. Bare husk at hvis man holder ut så blir det som regel folk av dem også. For det andre: hvor mye mental og fysisk trening får han pr dag? Har dere prøvd å f eks gå spor med ham? Prøv å finne aktiviteter han liker som samtidig sliter ham ut mentalt. For det tredje (og kanskje det viktigste): bygg opp en forsterker. Finn ut hva han mener er den ultimate belønningen, og bruk det for hva det er verdt når han oppfører seg som han skal. Til slutt: istedenfor kurs så kan det være verdt det å bestille alenetime hos instruktør slik at denne kan konsentrere seg om å finne ut den beste fremgangsmåten for akkurat deres hund. Lykke til Takk for råd og tanker Frey! Når pleier "tenåringsfasen" å gå over? Mental og fysisk trening varierer mye fra dag til dag. Vi har prøvd spor noen ganger, og han er blitt utslitt av det, og det har jo vært veldig deilig. Men nok en gang så har det ikke bare vært fryd og gammen for han "sporer" av endel og er veldig vimsete uansett hva slags trening vi driver med. Men spor har vært en storfavoritt, spesielt i sommer drev vi endel med det. Vi tenkte også på å prøve agility, men han er rett og slett for surrete og stikker av og kommer ikke på innkalling heller, så innkallingen må vi ha inne først. Takk for de andre tipsene også :D
Devana Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2009 Enig med frey. Prøv og finn den ultimate forsterker og en aktivitet som sliter han ut. Spor er en aktivitet som passer spaniel's bra, og det er utrolig hvor slitne de blir av det. Bruker det selv på min egen hund, og da sover han resten av dagen;) Når det gjelder konsekvenser av nei så tror jeg at "timeout" og det å ta lekene er konsekvenser som funker bedre for unger enn for hunder. Jeg er absolutt ikke for fysisk avstraffelse, men konsekvenser av noe han gjør som er ulovlig må komme kontant og akkurat når han gjør det han ikke skal. Hvis han for eksempel ikke kommer når dere roper kan dere bruke en såkalt langline, et langt tau/bånd som han bare har hengende etter seg. Hvis dere roper og han ikke kommer, eller kommer mot dere men snur og løper avgårde kan dere rope NEI!, og i det sekundet dere seg at det ikke funker så tråkker dere på båndet/tar tak i båndet, slik at han får et lite rykk. Så kan dere rope igjen. Tispa straffer jo valpene i det øyeblikket de tråkker over streken, ofte bare med et kort og kontant klyp i nakken slik at det kommer et lite pip. Selv om man ikke skal bruke skarp, fysisk avstraffelse på hunder, så er det viktig å tenke på at det er forskjell på hunder, og noen trenger litt strengere behandling. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er riktig på din hund, men du skal ikke være redd for å ta i hunden din. Det er forskjell på å ta tak i hunden slik at den skjønner at du mener alvor og "ta hunden i nakkeskinnet og slenge den i veggen". Husk at voksne hunder godt kan bruke fysisk avstraffelse på yngre hunder, men de er selvfølgelig mye flinkere til å "time" det enn oss. (dette er ikke ment som starten på en diskusjon om man skal bruke fysisk avstraffelse men jeg mener bare at forskjellige hunder trenger forskjellig type trening, og med din virker det som du trenger å være ekstremt konsekvent og ganske streng på hva som er lov og ikke.) Husk at for noen hunder kan de såkalte trassalderen vare nesten fra de er 5 mnd til de blir 2 år, så hold ut;) Den roer seg uansett med alderen, selv om du selvfølgelig skal prøve å få litt "roligere" fohold akkurat nå. Jeg har også en hund som det virker som glemmer alt han kan når han kommer hjem fra trening eller kurs, så jeg skjønner hva du snakker om der. Jeg prøver å også legge inn litt "hverdagstrening" bare et minutt innimellom alt annet vi gjør hjemme eller på tur, slik at han trener på ting i forskjellige situasjoner og forskjellige steder. Vet ikke om det har så mye effekt enda, men det jeg har skjønt med han nå som jeg vet han kan en del, er at jeg skal kunne stille krav, og ikke bare smiske meg til å få han til å gjøre ting. Han skal også gjøre ting selv om jeg ikke har godbiter med meg. Men da må man selvfølgelig vite at hunden kan det du ber om først. Jeg er også enig med Frey i det at du kanskje isteden for alle kursene burde fått noen privattimer med en instruktør. De fleste hundeskoler har mulighet for dette. Takk for alle rådene, jeg sitter og leser alle tips og råd som ruller inn høyt for samboeren her så vi lærer litt begge to :-)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Bra du har nytte av det. Er ofte greit å få råd fra flere forskjellige, så kan man velge ut det man tror vil fungere best. Det blir jo ganske generelt når man skriver sånn her, for man kjenner jo ikke hunden, men jeg håper det er noe du kan ha nytte av da:) Skal tenke litt mer på det, kanskje jeg kommer på noe mer...
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Bare sånn generelt med all dressur: Noen ganger, og særlig når hunden er i en vanskelig periode, kan det være nyttig å gå heeeelt tilbake til nybegynnerstadiet med kontaktøvelser og hverdagslydighet for å liksom få det inn på nytt igjen. Kanskje dere skal behandle han som at han ikke har så mye inni hodet sitt akkurat for tiden, ikke så mye mer enn hormoner ivertfall, og late som han rett og slett ikke kan noe. Kanskje han trenger å virkelig få befestet det han egentlig skal kunne og lære på nytt at det er dere som gir beskjedene. Sannsynligvis trenger han mer enn det, men det kan jo være noe...
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 Hei Vi hadde selv en liten rampete goldengutt for 5 år siden. Problemet hans var at han ikke hadde hatt noen søsken eller mor til å lære grenser med. Dermed var ordet "nei" ganske så vanskelig å få ham til å skjønne, og dessuten var han ganske så voldsom og hardhent. Og i trassalderen ble han enda "verre" enn før og ganske så umulig å holde styr på. Nå er han snart 6 år og er blitt verdens snillest hund. Det viktigste, i hvert fall var det i vårt tillfelle, er å være tålmodig og se framover, da er det enklere å holde ut med den stae og ukonsentrerte "tenåringen" dere har i hus nå. Ettersom dere har gått på flere hundekurs, antar jeg at dere har prøvd klikkertrening? Den måten vi fikk hunden vår til å lære seg betydningen av ordet "nei" var å legge en godbit foran ham og deretter si ordet "nei" hvis han prøvde å ta den. Først lot vi han få den nesten med en gang ved å si "værsågod" og etter verdt etter lengre og lengre tid. Dette virker kanskje som en litt for enkel metode, men det funket veldig bra på hunden vår, også på noen av mine venners hunder som har hatt det samme problemet. Det gir rett og slett en følelse til hunden av at "nei" er ett ventende ord, som ikke nødvendigvis er en straff, men som likevel kan føre til noe godt. Ordet "vent" har vi også lært hunden vår. I stedet for å trene inn båndgåing (han var også forferdelig på dette helt til han var rundt 2 år) med å nekte han å lukte og være litt i forkant av oss, tillot han til å gå "dårlig" i bånd de første 5-10 minuttene av turen, og deretter ha ham ved siden av oss. Etter vi begynte med dette var det mye lettere å få trent på båndgåingen. En annen ting vi gjorde, var å "plutselig" endre retning når vi var ute å gikk (gjerne store vinkler slik at hunden måtte snu på hele kroppen). Dermed ble hunden mer vár på oss og fulgte mer med slik at han på forhånd kunne vite hvor vi hadde tenkt oss. Og dette er slett ikke bare bare for en retriever, som også med spanielere, som vanligvis går hele turen med nesa i bakken. Hehe. Det ble kanskje en litt slurvete og rotete måte å skrive på, men har rett og slett ikke tid til å lese igjennom alt igjen. Hehe. Ønsker dere uansett lykke til, og håper at dere klarer å holde tålmodigheten og håpet oppe, og ikke gi etter for "tenåringens" grensesprengende oppførsel.
MonicaR Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Jeg håper dere kanskje har noen tips til oss... Vi har en hund på 1 1/2 ca, og vi har gått på to kurs med han, hos forskjellige hundeskoler med ulike metoder, og trent masse med han og vært veldig nøye med hva han får lov til og ikke får lov til, og generell trening. MEN: Han hører rett og slett ikke, eller så sliter han stort med å lære. Han klarer fremdeles ikke å gå i bånd enda vi bevisst har trent på dette ved HVER lille tissetur og langturer siden han var liten valp. Han hopper opp i sofaen i hytt og vær, han stjeler bæsj fra dokassen til pusene våres, og kan til tider fremdeles hoppe opp på folk, og sier vi nei til noe, så gir han faen. Han er en energiklump, og er utrolig snill, med et godt lynne som regel, men dette begynner å bli slitsomt. Er det noen som har noen råd? Vi kan si nei og så og si skrike nei om og om igjen..han ser på oss...og gjør det uansett. Vi har prøvd mange ulike metoder etter råd fra hundetrenere, men ingenting har funket enda vi har prøvd i over 1 år. Han virker også som om han rett og slett gir faen i ting...Vi har katter som han har vært veldig snill mot det første halvåret, men nå har han begynt å bli eglete og løper og hopper på dem uten å tenke...Det er ikke for å ta dem, men de er "i veien" når han skal løpe til et sted og flyr over sofaer og stoler og det som er. Da skulle jo gjerne "NEI" funket, eller noe i den duren, men det gjør det desverre ikke. Kast ut tips og råd hvis dere har noen. Og til dere små kranglefanter her inne: Jeg er utrolig glad i hunden min, men etter 1 år med en hund som trasser hele tiden, så blir man litt sliten, og samboeren min begynner også å bli veldig sliten av dette daglige maset vi driver med. Det er sikkert slitsomt for hunden vår også, for jeg begynner nesten å lure på om han ikke "catcher det" rett og slett. En ting til i farta..Han har vært igjennom et par operasjoner i sin unge alder, så jeg vet ikke om det kan være innvirkende på trassingen. Ja, jeg er hundetrener og utdannet via Turid Rugaas. Jeg bruker hundens eget språk og signaler i avvenning av uønsket adferd og i trening av nye ting... Når jeg leser dette ser jeg en rød tråd gjennom hele innlegget... Hunden er stresset. Denne typiske oppførselen med å bare ikke høre er en stor indikasjon på det. Når stresset stiger til et visst nivå klarer rett og slett ikke hunden å ta inn annen info og styrer på med sitt og har blokkert ut resten av verden. Det er snakk om mye aktiviteter med ham her og sånn som jeg oppfatter det her og av andre innlegg nedover så kan det være en del "mas" på hunden. Dette er også noe som fører til stress og denne "døvheten" for tilsnakk. For å si litt om stress hos en hund, så det er lettere å sette seg inn i.... Hver gang en hund har fått FOR MYE av et eller annet (det være seg tur, trening, inntrykk, mas, masse aktiviteter i huset etc.) Så vil det ta fra 2-6 dager stresshormonene å falle ned på normalt nivå. Hvor mange dager kommer an på sitajonen og hvordan hunden reagerer på- /takler dette. For å overføre det til en spesiell setting som dere har: Turgåing og båndtrening... Dersom man trener på dette gjennom hele turen vil det bli stress for hunden. Altså vil dette pågå hver dag - og hunden får aldri stresset sitt ned på "normalen". Dette vil igjen føre til overrekasjoner som stor aktivitet, dette mer å rase på kattene, som du skriver, ikke høre osv. Nå skal jeg IKKE komme med konkrete, spesifikke råd til dere og hunden, for da måtte jeg hatt en konsultasjon med dere først, men jeg kan si at hunden her trenger ro... Mindre aktivitet rett og slett over en god periode - for så å starte med rolige og gode øvelser som stimulerer mentalt og ikke oppfordrer til hyperaktivitet. Som nevnt i andre innlegg er spor og søk en GLIMRENDE aktivitet for hunden. Men som ett konkret råd ville jeg gått inn på Turid Rugaas sine sider (www.turid-rugaas.no) og sett under "hundetrenere". Dette er folk som har god peiling på dette med å roe ned, redusere stress og lære inn nye ting for hunden med MILDE metoder som ikke innebærer fysisk avstraffelse i det hele tatt. Her kan du også finne en hundetrener nær deg - og ta en konsultasjon for deg og hunden. Tro meg - Det er vel verdt pengene. Selv har jeg brukt disse metodene på alle raser, aldre, størrelser og problemer, og har ofte tatt inn "problemhunder" som omplasseringen her hos oss ikke har klart å håndtere. Samtlige hunder er rolige og fine når de drar fra meg igjen - og med litt råd og veiledning til nye eiere har disse hundene blitt super, rolige og avbalanserte hunder. Lykke til!
Gjest *lucky* Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har gått til rideundervisning hos personen nevnt over her å jeg må si det var et elendig tilbud. Måten å lære på var helt håpløs for min del ihvertfall. Jeg fikk lav selvfølelse og mestret ikke det jeg skulle når jeg hadde timer. Det var også stor forskjellbehandling av oss elever, noen var favoritter mens andre fikk kjeft for bagateller. Så at det er et så fantastisk tilbud å benytte seg av ville jeg vurdert nøye. Jeg vet at denne hundetreneren har et godt rykte på seg og det er sikkert mange som er fornøyd selv om jeg aldri ville tatt med hunden min til noen som har med denne treneren å gjøre!
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 til *lucky* Synd at du hadde en slik opplevelse. Syns selv grunnprinsippene til Turid Rugaas er gode, men liker ikke helt treningsmetodene som blir utfört. Nå er det jo engang slik at det finnes nesten like mange hundetrenere og teknikker som det finnes hundeiere (ikke ta det bokstavelig da ) og vi må bare ta til oss det vi föler er fornuftig, og lukke örene for resten. Jeg syns iallefall det er morsomt å sitte å lese uttrykk som at "hunden vil ikke höre på meg" eller "den er så sta og gjör som den vil" Det er ikke hunden det er noe galt med - det er eieren. Om man ikke klarer å oppdra, trene eller läre hunden sin noe, så betyr det altså ikke at hunden ikke gidder, eller er sta (de er ikke mennesker, selvom mange vil tro det), det betyr bare at DU gjör feil, og DU må tenke over hva DU kan forandre slik at du får hunden til å gjöre som DU vil.
MonicaR Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har gått til rideundervisning hos personen nevnt over her å jeg må si det var et elendig tilbud. Måten å lære på var helt håpløs for min del ihvertfall. Jeg fikk lav selvfølelse og mestret ikke det jeg skulle når jeg hadde timer. Det var også stor forskjellbehandling av oss elever, noen var favoritter mens andre fikk kjeft for bagateller. Så at det er et så fantastisk tilbud å benytte seg av ville jeg vurdert nøye. Jeg vet at denne hundetreneren har et godt rykte på seg og det er sikkert mange som er fornøyd selv om jeg aldri ville tatt med hunden min til noen som har med denne treneren å gjøre! Synd at du hadde en dårlig opplevelse med henne... Men nå snakker man jo ikke om hest her, da - og heller ikke om Turid som person. Man snakker om å løse et problem - og det ER jo fakta at det ikke er andre som tar like mye hensyn til stress som Turid - og desverre ER stress et av de mest vanlige problemene med våre hunder og den utløsende faktor for mange av adfersprobleme som er hos hund i dag. Noen vil alltid ha dårlige erfaringer med hundetrenere uansett - men hennes metoder ER jo også de mest hundevennlige på markedet - og det er jo DET som er hovedpoenget her... Ikke om Turid som person ikke er å like for noen.... Turid tar ikke særlig mange timer selv lenger, da hun er opptatt med å utdanne hundetrener verden over, men de som er utdannet hos henne er virkelig verdt forsøket. Det kan ikke være en tilfeldighet med hennes metoder når jeg har hatt hjemme 20-30 "problemhunder" fra omplasseringen her - og de blir bra alle sammen etter individuelle treningsopplegg her hos meg før de omplasseres videre. Samtlige hunder jeg har hatt på privattimer blir mye bedre med hennhold til sine problemer når eierene utfører det skreddersydde opplegget som er laget for akkurat dem. Det er også snakk om privattimer her - ergo blir det jo da et skreddersydd opplegg for hund og eier - og ikke trening på generell basis. Dette er det STOR forskjell på.
Gjest *lucky* Skrevet 21. januar 2009 #16 Skrevet 21. januar 2009 til *lucky* Synd at du hadde en slik opplevelse. Syns selv grunnprinsippene til Turid Rugaas er gode, men liker ikke helt treningsmetodene som blir utfört. Nå er det jo engang slik at det finnes nesten like mange hundetrenere og teknikker som det finnes hundeiere (ikke ta det bokstavelig da ) og vi må bare ta til oss det vi föler er fornuftig, og lukke örene for resten. Jeg syns iallefall det er morsomt å sitte å lese uttrykk som at "hunden vil ikke höre på meg" eller "den er så sta og gjör som den vil" Det er ikke hunden det er noe galt med - det er eieren. Om man ikke klarer å oppdra, trene eller läre hunden sin noe, så betyr det altså ikke at hunden ikke gidder, eller er sta (de er ikke mennesker, selvom mange vil tro det), det betyr bare at DU gjör feil, og DU må tenke over hva DU kan forandre slik at du får hunden til å gjöre som DU vil. Jeg aner ikke hvordan hennes treningsmetoder er. Ville bare opplyse om min erfaring. Jeg tok disse ridetimene fra jeg var ca ti år og en stund fremover. Til ts som har problemer med hunden sin vil jeg gi noen råd jeg synes er ok. Gi hunden tid og rom. Mennesketid er ikke noe hunder forstår seg på så det er du som eier som må innrette deg etter hunden når dere er sammen, ihvertfall så lenge det er problemer. Ikke krev for mye av hunden din å se om du når frem til den ved å roe ned, for det virker jo som dere har dårlig kontakt. Tålmodighet og tid er ofte det som behøves!
Gjest Kvinge Skrevet 23. januar 2009 #17 Skrevet 23. januar 2009 Hei! Jeg har også en hund jeg har stritt en del med. Hun blokkerer helt, og "gidder" ikke. Men hun er til gjengjeld lærevillig når jeg gir henne noe godt! Hunden har forandra seg en del etter at vi gikk på kurs i Norsk Hundeskole. Der dreier treningen sin om positiv innlæring, med aktiv grensesetting. Det er ikke snakk om lederskap i form av å legge hunden på rygg, men å rett og slett gå inn å korrigere når hunden ikke gjør som den skal, forutsett at den kan det du ber om. Det er sjelden de straffer hundene, og ALDRI hardt. Det er ikke snakk om fysisk smerte, men ubehag. Jeg vil ikke ha en diskusjon om forskjellige måter å trene på! Det er alt for mye ting å tenke på i hundetrening for tiden, for mange bøker å lese, ting å sette seg inn i. Det var som 10 kg bort fra skuldrene etter at jeg var på kurs hos dem. Alt ble mye enklere, og hunden ble lydigere. Absolutt verdt å prøve ut! =)
Gjest hvor lenge tenåring? Skrevet 23. januar 2009 #18 Skrevet 23. januar 2009 Når pleier "tenåringsfasen" å gå over? Henger meg på denne. Har en tenåring i huset og lurer på hvor lenge dette skal vare? Liten rase her. Han var super på valpekurset, men nå er alt glemt og det er flaut å gå på grunnkurs.
MonicaR Skrevet 23. januar 2009 #19 Skrevet 23. januar 2009 Henger meg på denne. Har en tenåring i huset og lurer på hvor lenge dette skal vare? Liten rase her. Han var super på valpekurset, men nå er alt glemt og det er flaut å gå på grunnkurs. Hundene regnes som helt voksne når de er rundt 20 mnd (pluss/minus)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #20 Skrevet 23. januar 2009 Hundene regnes som helt voksne når de er rundt 20 mnd (pluss/minus) Toppers, må altså leve med en døv hund i over et år til.... Takk for hjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå