Gjest Gjest_Pusen_* Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Hei:) Jeg har en hunnkatt på litt over 2 år. Hun er ikke sterilisert, og går på p-piller. I det siste har hun begynt å tisse inne. dette har aldri vært et problem før nå i det siste. Hun markerer på alt som henger, og ligger på gulvet. Og spesielt når det er ting som hører til gjester. for eksempel vesker. Vi har også en hannhund i huset og de er veldig gode venner. Kan det være at det er p.g.a hunden at katten markerer? Hjelper det å sterilisere henne? Takker for alle svar:)
ninuska_ Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Mange hunnkatter markerer når de har løpetid. En venninne av meg hadde problemer med at katten hennes urinerte rundt i huset, og brydde seg ikke i det hele tatt om at venninna mi vasket eller brukte vaskemiddel. Det førte til at den markerte enda mer, jeg vet ikke hvorfor, men antageligvis siden den følte at duften hadde blitt borte. Det fins sprayer som er på markedet for å få katter til å slutte å markere, jeg fant kjerringråd på nettet da, kanskje det vil fungere for deg http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen...ad/2703489.html
Gjest Glør Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Hvis hun har begynt med det nå, og det ikke er noen endringer i familiesituasjonen deres skyldes det nok ett av to. Enten har hun en urinveissykdom, og bør til dyrlegen, eller så er hun en veldig dominant katt som har begynt å markere, fordi hun har nådd voksen alder. Siden hun gjør det på ting som tilhører gjester heller jeg mot det siste. Ta henne med til dyrlegen for å skjekke etter sykdom. Og hun bør nok også kastreres, da det ofte hjelper mot slik markeing, og uansett er ett bedre alternativ enn p-piller, siden p-piller til katt er veldig kreftfremkallende. En av kattene mine var fæl til å pisse inne, og jeg hadde egentlig ikke stor tro på at kastrering skulle hjelpe, siden hun var såpass voksen. Men nå er det ett halvt år siden hun ble kastrert, og hun har ikke pisset utenfor kassa en eneste gang siden, selv ikke når det ligger skittentøy på gulv osv, noe som var en garantert provokasjon tidligere.
Gjest Gjest_Pusen_* Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Hvis hun har begynt med det nå, og det ikke er noen endringer i familiesituasjonen deres skyldes det nok ett av to. Enten har hun en urinveissykdom, og bør til dyrlegen, eller så er hun en veldig dominant katt som har begynt å markere, fordi hun har nådd voksen alder. Siden hun gjør det på ting som tilhører gjester heller jeg mot det siste. Ta henne med til dyrlegen for å skjekke etter sykdom. Og hun bør nok også kastreres, da det ofte hjelper mot slik markeing, og uansett er ett bedre alternativ enn p-piller, siden p-piller til katt er veldig kreftfremkallende. En av kattene mine var fæl til å pisse inne, og jeg hadde egentlig ikke stor tro på at kastrering skulle hjelpe, siden hun var såpass voksen. Men nå er det ett halvt år siden hun ble kastrert, og hun har ikke pisset utenfor kassa en eneste gang siden, selv ikke når det ligger skittentøy på gulv osv, noe som var en garantert provokasjon tidligere. Takk for svar:) Ja Hun er en veldig dominerende katt. Hun er liksom sjefen i familien... Vi har tenkt til å sterilisere henne. både pga graviditet og kreft. Det virker ikke som hun har noen sykdom, fordi hun har alltid et "mål" å tisse på. som oftest vesker, opp etter møbler og generelt alt som henger litt over bakken.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 Kastrer katten. Hormoner er i veldig stor grad med på å endre adferden. Og P-pillene er ganske sterke. Katter bør uanstt ikke gå på p-piller pga faren for kreft. Det beste er å kastere henne så rask som mulig. Det tar noen måneder før man kan se resultater (at hormonene er ute av kroppen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå