Gå til innhold

Råd om hunnkatter.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Jeg kom tilfeldigvis over noen kattunger som ikke hadde det bra. Sønnen i huset, hadde herjet noe forferdelig med dem og bl.a. brent av værhårene på den ene. Kattungene var bare 7-8 uker gamle og de hveste med en gang jeg forsiktig tok hånden mot dem. Klarte ikke å stå imot, men tok med meg to av dem hjem. Mitt første spørsmål er:Hvem kan jeg kontakte slik at de gjenværende kattungene får hjelp?

De to kattungene jeg tok med hjem, er hunnkatter. De er innekatter. Jeg har aldri hatt hunnkatt. Må jeg sterilisere dem? Er det mulig å la være? Har hørt at de kan få kreft av p-piller. Bråker de så ille når de får løpetid, så jeg må gjøre noe? Er det noe spesielt jeg bør vite om kattunger? Jeg ønsker selvfølgelig det beste for dem.

Nå har de vært hos meg i 2 uker. Jeg har latt de være helt i fred. Merkbar forandring på dem. Nå kommer de tillitsfullt bort til meg og maler og legger seg ned ved siden av meg og sovner. Godt å se at de har slått seg til ro og har det bra.

Takknemmelig for gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvem du skal kontakte, men jeg kan fortelle deg litt om sterilisering.

Du sier du skal ha dem som innekatter. Da ville jeg valgt å sterilisere dem ved seks måneders alder. Jeg tror det er mulig å ha innekatt med løpetid, men det sier seg selv at dette ikke er noe særlig for kattene. Det beste for dem er nok å steriliseres og ikke ha drifter i det hele tatt. Dersom de engang skal bli utekatter så kan det også være greit, så slipper du uønskede kattunger.

Jeg har selv en hunnkatt som jeg steriliserte da hun var seks måneder (det var da dyrlegen anbefalte å gjøre det). Det var før hun fikk løpetid og det fungerer veldig fint. Hun er utekatt, men jeg slipper at hun streifer langt på jakt etter mannfolk og selv om jeg virkelig virkelig hadde ønsket meg kattunger så forstår jeg at det ikke anbefales.

Ellers høres det ut som om de gjenværende kattungene har det helt forferdelig! Jeg håper virkelig de kan bli "reddet". Du kan jo kontakte dyrebeskyttelsen. De er ofte fulle av gode råd.

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvem du skal kontakte, men jeg kan fortelle deg litt om sterilisering.

Du sier du skal ha dem som innekatter. Da ville jeg valgt å sterilisere dem ved seks måneders alder. Jeg tror det er mulig å ha innekatt med løpetid, men det sier seg selv at dette ikke er noe særlig for kattene. Det beste for dem er nok å steriliseres og ikke ha drifter i det hele tatt. Dersom de engang skal bli utekatter så kan det også være greit, så slipper du uønskede kattunger.

Jeg har selv en hunnkatt som jeg steriliserte da hun var seks måneder (det var da dyrlegen anbefalte å gjøre det). Det var før hun fikk løpetid og det fungerer veldig fint. Hun er utekatt, men jeg slipper at hun streifer langt på jakt etter mannfolk og selv om jeg virkelig virkelig hadde ønsket meg kattunger så forstår jeg at det ikke anbefales.

Ellers høres det ut som om de gjenværende kattungene har det helt forferdelig! Jeg håper virkelig de kan bli "reddet". Du kan jo kontakte dyrebeskyttelsen. De er ofte fulle av gode råd.

Skrevet

Min hunkatt ble kastrert ved 6 måneders alder før hun hadde fått sin første løpetid.

Man kaller det sterilisering, men det er i realiteten en kastrering, og er absolutt det beste for katten. Fordeler er;

- Slipper uønskede graviditeter. Selv med p-pillen er sannsynligheten stor for at katten på et tidspunkt vil bli gravid.

- Innekatter vil ofte på et eller annet tidspunkt klare å snike seg ut. Da er det en stor fordel at hun er kastrert, både mtp graviditet, sykdommer og at hun mer sannsynlig vil holde seg i nærheten av hjemmet.

- P-piller vil bli dyrere enn en kastrering i løpet av en katts livsløp.

- Løpetid er vanvittig slitsomt både for eier og katt...... Det blir en del søvnløse netter med en innekatt med løpetid.

- Du får en roligere katt, som er mer opptatt av kos og har en større tilknytning til hjemmet.

Med tanke på å hjelpe de andre kattungene er det nok dessverre lite du kan gjøre. Dyrebeskyttelsen kan tipses, men disse har få muligheter til å gripe inn. Om du informerer DB om forholdene, for så å overtale eierne til å levere inn kattene, vil nok DB ta inn disse. Små kattunger blir ofte veltilpassede og trygge katter igjen om de blir fjernet på et tidlig tidspunkt, og så godt som alle kattunger blir raskt omplassert siden det som oftest er unge katter man tar til seg.

Skrevet

For min del er hylingen og den overdrevne kosingen et godt nok argument for sterlisering av kattene. Det er et rent slit å leve med fpr å være helt enig.

Og om kattene kommer seg ut på et punkt er det som sagt mindre sjangs for graviditet og sykdommer (de har seksuelt overførbare sykdommer som sjelden er positive).

Og siden du har to hukatter kan du være uheldig og så har de løpetid på forskjellig tidspunkt noe som kan ende opp i non stop jamring.

Skrevet

Jeg anbefaler absolutt å kastrere dem. Foreldrene mine har en hunkatt som går på p-piller, hun blir helt tussete i hodet av dem. Til tider kan hun bli veldig agressiv. Dessuten er det ikke alltid at kattene er inne til den tiden de skal ta pillene sine, da kan det fort bli nye kattunger. Det er også større sjanse for at de kan få kreft. Selv har jeg en hunkatt som er kastrert. Hun virker mye mer tilfreds og rolig enn katten til foreldrene mine.

Et tips om kattunger: Ikke la dem lekebite på hånden din. Det er kanskje morsomt når de er små og svake, for da gjør det ikke vondt. Men når de blir voksne kan det hende de fortsetter å "lekebite" på hånden din, og da er det ikke like morsomt lenger siden de biter mye hardere og det gjør vondt..

Når det gjelder de gjenværende kattungene kan du ta kontakt med "kattens vern" eller dyrebeskyttelsen. Det er ofte fullt hos dem, så kattene må kanskje stå på venteliste for å komme inn. Jeg fikk den ene katten min fra kattens vern, det så ut som om kattene hadde det veldig fint der! :)

Skrevet

Forresten bør du få vaksinert dem mot katteinfluensa og kattepest. Får de kattepest så dør de som regel...

Skrevet

Kastrering av hunnkatter er noe som bør gjøres!

Er visstnok ca 90%av kattene som får p-piller som en eller annen gang i livet får kreft. Og er ikke det god nok grunn vet ikke jeg :)

I tillegg er sterilisering som det sies over her bedre for kattens adferd både ute og inne :)

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Takk for gode informative svar. Er det noe spes jeg bør gi dem å spise? Eller holder det med Hill`s fòr for kattunger? Skal de ha noe i tillegg?

Mvh Elisabeth

Skrevet

Hill`s fòr for kattunger og friskt vann holder nok i massevis! :) Hvis noen av dem har problemer med magen kan du gi dem litt biola.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...