Gå til innhold

Truer med å fjerne miljøstasjoner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Denne saken står på Bergens Tidendes nettsider i dag.

Grunnet forsøpling rundt miljøstasjonene truer de med å fjerne stasjonene.

Grunnen til forsøplingen er jo, som bildet så fint demonstrerer, at containerne er stapp fulle. Først ber de folk om å kildesortere, og øker bossavgifter og gir folk mindre spann og færre tømminger. For nå skal det sorteres. Så er folk flinke og prøver å gjøre dette. I så stor grad at containerne de har satt ut ikke strekker til.

Selvsagt er det ikke ok å sette fra seg bosset utenfor containeren. Men om man har dratt med seg tomme blikkbokser og papirboss og melkekartonger til en miljøstasjon, og så finner at den er full, så er det gysla irriterende å måtte ta det med hjem igjen. Man kan ikke bare ta med seg bosset og satse på å tømme det på vei til bussen, for da risikerer man at man enten må gå hjem igjen med det, og dermed miste bussen og komme for sent på jobb, eller så må man ta det med seg på jobben. Man må jo nærmest gå ens ærend, siden man ikke vet om man får satt det fra seg eller ei. Og dermed så øker terskelen for at folk gir opp og slutter å kildesortere, siden det blir mer bal for dem. Og når man ikke får kastet papirbosset på ukesvis, fordi containeren alltid er full når man kommer dit, så må man oppbevare det hjemme. Jeg har ikke noen boder, og ikke vakserom, så jeg må oppbevare alt på kjøkkenet. Koselig med boss stående omkring i leiligheten, gitt...

Så jeg skjønner på en måte at folk setter det fra seg rundt containeren, i håp om at det skal bli tatt med. I stedet for å måtte bære det med seg hjem igjen og oppbevare det inne i leiligheten. Jeg synes ikke det er greit.

Men hvorfor i alle dager synes de at å -fjerne- miljøstasjonene er løsningen?? Hva med å sette ut flere containere? Større containere? Så får folk plass til bosset sitt oppi dem?

Det er jo plassen som er problemet! Folk er endelig blitt så flinke til å kildesortere og gjennvinne at det ikke er plass til alt, og så skal man straffes for det ved at man ikke lenger skal få lov? Men må gå tilbake til å kaste alt i restavfallet? Og da får man jo problemet med at det er ikke plass i restavfallet, for der er spannene mindre og tømmes sjeldnere, og ergo så begynner vel folk å sette ut boss rundt bosspannene på bosstømmingsdagen i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...