Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Jeg vurderer å få kastrert min hannhund ( gordon setter ) på 2 og et halv år gammel. Er det noe negative haker ved å kastrere/sterilisere huden sin?
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Kommer helt an på hvorfor du vil kastrere.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Hunden kan bli dorsk og lat, og i kombinasjon med hormonforandringene kan den dermed legge på seg en del. Den kan bli hundset av andre, ikke-kastrerte hannhunder (de er innimellom aggressive mot kastrater). Den kan faktisk bli aggressiv av det. Det er ikke slik at hunder blir fromme små lam av å bli kastrert, det kan slå begge veier. De kan bli både mer eller mindre aggressive, eller det kan ikke være noen endring i det hele tatt.
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Kommer helt an på hvorfor du vil kastrere. Grunnen er at hunden min gjør upassende ting ( hvis du skjønner ) med puter og gjenstander ) Vil dette gå over om jeg kastrerer den?
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 Grunnen er at hunden min gjør upassende ting ( hvis du skjønner ) med puter og gjenstander ) Vil dette gå over om jeg kastrerer den? Det kan bli bedre, men du har ingen garanti. Snakk med veterinæren du bruker til hunden om dette. Anbefaler deg å prøve kjemisk kastrering først i hvertfall for å se om det har noen virkning. Som det skrives i et annet innlegg her så kan hundene bli noe late og de kan legge på seg lettere enn før. Men er du påpasselig med matinntak og aktivitetsnivå, noe man bør være uansett, så vil det nok gå greit. Når det gjelder aggressivitet så kan det slå ut slik at hunden blir aggressiv dersom den usikker fra før. Har du en trygg og stabil hund tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for det.
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Det kan bli bedre, men du har ingen garanti. Snakk med veterinæren du bruker til hunden om dette. Anbefaler deg å prøve kjemisk kastrering først i hvertfall for å se om det har noen virkning. Som det skrives i et annet innlegg her så kan hundene bli noe late og de kan legge på seg lettere enn før. Men er du påpasselig med matinntak og aktivitetsnivå, noe man bør være uansett, så vil det nok gå greit. Når det gjelder aggressivitet så kan det slå ut slik at hunden blir aggressiv dersom den usikker fra før. Har du en trygg og stabil hund tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for det. Takk for et godt råd Jeg ble litt redd da du sa at hunden kan bli aggresiv. Det med at den kan bli lat tror jeg neppe, går nemlig lange turer i skog og mark hver dag" Hva er kjemisk kastrering?
lovenemo Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Takk for et godt råd Jeg ble litt redd da du sa at hunden kan bli aggresiv. Det med at den kan bli lat tror jeg neppe, går nemlig lange turer i skog og mark hver dag" Hva er kjemisk kastrering? Den trenger ikke å bli aggressiv hvis den er trygg og stabil fra før. Det er mange som kastrerer usikre hannhunder i håp om at de skal bli roligere og tryggere, men da kan det fort slå andre veien. Men dette er noe veterinæren vet mye bedre enn meg Kjemisk kastrering er når du kastrerer en hund uten å fjerne testiklene ved å gi den en sprøyte. Den skal gi samme effekt som vanlig kastrering, og er derfor et godt alternativ før man velger å gjennomføre selve inngrepet som ikke er reversibelt.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 Hvis hunden er over "puberteten" så er det ikke sikkert at å kastrere gjør så mye med typisk hannhundadferd som å ri på ting og være dominant ovenfor andre hunder... I noen tilfeller har denne adferden blitt en vane, og det å kastrere er ikke sikkert noen løsning på å få det bort, fordi det ikke lenger bare har bare med hormoner å gjøre. Dette er sikkert også noe veterinæren kan si noe om...
Gjest mil Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 ...altså er det lureste å få en time hos veterinær og spørre om du kan få prøve kjemisk kastrering, og hvis det fungerer kan du begynne å tenke på kirurgisk (vanlig) kastrering Hvis du havner hos en veterinær som ikke vil utføre kastrering er det bare å skifte veterinærkontor, men du må såklart respektere det hvis veterinæren tror kastrering ikke vil fungere - det er mye mulig siden hunden er så voksen. Skriv en liste over alt du lurer på og spør når du først er hos veterinæren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå