Gå til innhold

Meny - sluttet med plasikkposer!


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest Fugl Fønix

Menyen her jeg bor har nå fullstendig sluttet med plastikkposer. I stedet får man papirposer eller forskjellige typer handlenett. Selv har kjøpt handlenett i litt harderee plastikk. Har prøvd sammenleggbare før, men syns de er mer ubehagelige å bære.

Så nå har jeg ett flott og solid handlenett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det likte jeg.

Her jeg bor har de sluttet å skrive ut kvittering hvis ikke kunden vil ha den. De er flinke til å spørre om man vil ha kvittering, og en av de ansatte fortalte med at hun hadde gått fra å tømme søppelbøtten (til kvittering kunden ikke vil ha) 4 ganger om dagen til 1 gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen her jeg bor har nå fullstendig sluttet med plastikkposer. I stedet får man papirposer eller forskjellige typer handlenett. Selv har kjøpt handlenett i litt harderee plastikk. Har prøvd sammenleggbare før, men syns de er mer ubehagelige å bære.

Så nå har jeg ett flott og solid handlenett :)

Hva bruker du til søpleposer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Det med kvitteringer har jeg lagt merke til flere plasser, positivt. Butikkpersonalet tømmer søpla og plukker på de kassalappene overalt mange ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Hva bruker du til søpleposer?

Kjøper egne ruller med søppelposer i butikken.

Jeg har kjøpt opptil flere sånne handlenett fra meny og ultra, men glemmer alltid å legge de oppi veska igjen. Idiotisk, for vi ender jo opp med massevis av plastposer fra butikker som ikke blir brukt til noe. Men tar som regel med opp til svigers, der sorterer de nemlig plast. Det gjør de ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meny her har ikke sluttet med plastikkposer, men nå må de kjøpes...

Har kjøpt romslige gode handlenett, og synes dette er et positivt tiltak. :)

Til søppelbøtta kjøper jeg avfallsposer. Mye tynnere plast enn handleposene er, og de skal visstnok være lettere nedbrytbare/mer miljøvennige enn plastposene er.

Men det er litt irriterende å alltid måtte spørre etter kvitteringen... de er ikke så flinke til å spørre om jeg vil ha den her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny her har ikke sluttet med plastikkposer, men nå må de kjøpes...

Har kjøpt romslige gode handlenett, og synes dette er et positivt tiltak. :)

Til søppelbøtta kjøper jeg avfallsposer. Mye tynnere plast enn handleposene er, og de skal visstnok være lettere nedbrytbare/mer miljøvennige enn plastposene er.

Men det er litt irriterende å alltid måtte spørre etter kvitteringen... de er ikke så flinke til å spørre om jeg vil ha den her hos oss.

Mye tynnere plast er det definitivt, ja. Såpass tynt at det går hull på dem for et godt ord. Det står faktisk oppslag ved vår bossjakt om at det er ulovlig å bruke slike ;) Ikke at jeg ville brukt det om det var lovlig engang, det er ikke noe kjekt at de revner allerede før jeg er kommet ut gatedøren med dem.

Papirposer er mer miljøskadelig enn vanlige plastposer, så det er jo bare merkelig at de bruker. I tillegg til at de er helt ubrukelige å bære varene hjem i for oss som ikke har bil, særlig om det regner.

Jeg bruker vanlige plastposer, men bruker dem om og om og om igjen, og så ender de opp som bossposer. Så jeg har vel et forbruk på en til to poser i uken, siden jeg kildesorterer mye og derfor ikke har behov for så mange bossposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Papirposer er mer miljøskadelig enn vanlige plastposer, så det er jo bare merkelig at de bruker. I tillegg til at de er helt ubrukelige å bære varene hjem i for oss som ikke har bil, særlig om det regner.

Skulle til å si det... Og hankene revner om man har kjøpt halvtunge ting (f.eks noen liter melk). Lei av å måtte bære dem i favnen siste halvdel av hjemveien. Men de er fine til papirsøppelet mitt.

Bra initiativ å ville finne alternative løsninger, men papirposer er IKKE veien å gå. Hvor mange trær tror dere går med til å forsyne Norge med papirposer i løpet av et år? Mye er kanskje laget av resirkulert papir, men på langt nær alle.

Enig i at ombruk av plastposer er en bedre løsning. De varer ekstremt lenge. Kunne bare ønske at flere steder tilbød hvite poser uten allverdens logo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny her jeg handler sluttet med papirposene for de er jo mer miljøskadelig enn plastposene siden de ikke er laget av hundre prosent resirkulert papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny her jeg handler sluttet med papirposene for de er jo mer miljøskadelig enn plastposene siden de ikke er laget av hundre prosent resirkulert papir.

Enig. Men papirposer kan alltids gjenbrukes til gavepapir eller annet innpakningspapir, evt til å tegne på (for barn). Men det er jo grenser for hvor mange poser man trenger uansett. Så papirposer synes ikke jeg heller er så godt alternativ til plastposen. Jeg bruker bærenett, noen hjemmesydde og noen kjøpte.

Valfri kvittering når man handler er det visst flere butikker enn Meny som praktiserer nå , ble spurt senest i dag på Coop OBS! KJEMPEBRA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av tema. Men når jeg har med pose hjemmefra, så ser de bak kassa på posen, og så spør de om jeg skal ha pose. Mens når jeg ikke har, så spør de nesten aldri. Hva kan det komme av? Er det synet av posen som får dem til å huske å spørre? Og hvorfor gjør de det når de ser at jeg har? :ler:

Og så lurer jeg på hvorfor de alltid sender varene mine ned på samme side som forrige kunde, slik at varene blander seg sammen. Mens på den andre siden av "fjøla" er det tomt :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye tynnere plast er det definitivt, ja. Såpass tynt at det går hull på dem for et godt ord. Det står faktisk oppslag ved vår bossjakt om at det er ulovlig å bruke slike ;) Ikke at jeg ville brukt det om det var lovlig engang, det er ikke noe kjekt at de revner allerede før jeg er kommet ut gatedøren med dem.

Papirposer er mer miljøskadelig enn vanlige plastposer, så det er jo bare merkelig at de bruker. I tillegg til at de er helt ubrukelige å bære varene hjem i for oss som ikke har bil, særlig om det regner.

Jeg bruker vanlige plastposer, men bruker dem om og om og om igjen, og så ender de opp som bossposer. Så jeg har vel et forbruk på en til to poser i uken, siden jeg kildesorterer mye og derfor ikke har behov for så mange bossposer.

Meny her tilbyr ikke papirposer lenger heller... det er det veldig lenge siden de gjorde.

Men vi kjøpte noe veldig kjekke og romslige handlenett i stoff.

Jeg er enig i at avfallsposene er veldig tynne, men vi har ingen problemer med at de revner...

Vi kildesorterer også mye...

Matavfall, glass/aluminium, plast, papir og restavfall i tillegg til elektrisk avfall og spesialavfall.

Dermed blir avfallsposene sterke nok siden de kun blir brukt til restavfall.

Mengden restavfall er så liten at vi må bytte lenge før posen er halvfull hvis vi ikke ønsker at søpla skal begynne å lukte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...