Gå til innhold

Pottetrening

Anbefalte innlegg

Gjest dotrollet
Skrevet

Sønnen min på 2 1/2 år har nettopp sluttet med bleier hjemme (i går) og sier ifra hvis han må tisse og da er det fullt firsprang til do. Har hatt 2 uhell, men ellers har alt havnet der det skal.

I morgen skal han i barnhagen. Kan han bruke bleie i barnehagen litt til eller vil det bare ødelegge for pottetreningen? Jeg har en følelse at det vil lettere bli uhell i barnehagen enn hjemme... Erfaring noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange barn som bruker litt bleie i barnehagen men ikke hjemme.

Kan jo snakke med personalet, da. Kanskje du/de vil ha på ham bleie når de skal være ute (mye klær som skal av), men inne er det iallefall ikke noe problem å gå uten når han vet at han må tisse! :)

Sørg for å ha med MASSER av skiftetøy, så er det enda mindre problematisk. Alle barnehager er gode på pottetrening, er noen som holder på med det hele tiden.

Lykke til, og for en flink gutt du har!

Gjest barnehageansatt
Skrevet
Sønnen min på 2 1/2 år har nettopp sluttet med bleier hjemme (i går) og sier ifra hvis han må tisse og da er det fullt firsprang til do. Har hatt 2 uhell, men ellers har alt havnet der det skal.

I morgen skal han i barnhagen. Kan han bruke bleie i barnehagen litt til eller vil det bare ødelegge for pottetreningen? Jeg har en følelse at det vil lettere bli uhell i barnehagen enn hjemme... Erfaring noen?

Gratulerer. Jeg anbefaler at dere trener litt mer hjemme før dere prøver i bhg. Kanskje et par uker?

Jeg tror det er lurt han bruker delvis bleie litt til i bhg. Utviklingen mtp pottetrening blir ikke ødelagt av den grunn, snarere kan den bli styrket. La sønnen din få føle seg stolt over at han mestrer dette hjemme, isteden for at han (og dere?) skal oppleve nederlag ,som stadige uhell og for stort ansvar ved å holde seg tørr, i bhg. Mange barn vil ikke låne doen i barnehagen med det samme, selv om de sitter på do hjemme. Men informer personalet om at han har sluttet hjemme.

Det som går an til å beg. med er å la han komme uten bleie om morgenen, så tar evt personalet på en bleie etterhvert, når de føler det er riktig. Evt kan han gå uten bleie litt inne. Og personalet tar på bleie etterhvert. Det er viktig her å spille på lag med barnet, ikke tvang altså-

Vi har hatt barn i bhg som har vært tørr lenge hjemme, men i bhg hadde de så mange uhell at vi anbefalte foreldrene å la barnet bruke bleie en stund til i bhg. Da var ikke barna moden for å gå uten bleie i bhg. Et par uker etterpå prøvde barnet igjen å komme uten bleie til bhg, og da gikk det helt fint.

Til å begynne med ville jeg i allefall tatt på barnet bleie når det skal ut.

Skrevet

når et barn slutter med bleie hjemme kan det føles som en veldig nedtur å måtte ta på bleie igjen i barnehagen. Mens andre barn kanskje synes det er trygt å ha på bleien i barnehagen en stund til, da de ikke er like flinke til å si ifra til de ansatte at de må på do....

Synes du skal se an hva som er best for ditt barn :)

Men synes det er viktig at du forteller barnehagen om at barnet går uten bleie hjemme, slik at personalet er klar over situasjonen og kan hjelpe barnet ditt på do om det har bleie på eller ikke.

jobber selv i barnehage og har opplevd at bleie barn har vært tørre i flere måneder hjemme uten at vi har fått beskjed... og da er det ikke lett å hjelpe barna...

Gjest Dotrollet
Skrevet

Takk for fine svar.

Har ingen erfaring på dette området selv siden det er mitt første barn, og vennene min med barn har yngere barn...

Da blir det bleie når han skal i barnehagen i morgen også skal jeg ta en prat med de som jobber der:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...