Gjest Kjørhild Skrevet 7. januar 2009 #1 Del Skrevet 7. januar 2009 Vel. Sånn er situasjonen. Jeg er ei dame i begynnelsen av 30-åra. Biler har liksom aldri interessert meg, og fram til nå har det ikke vært nødvendig for meg å ha lappen. Etter at jeg flytta til mer usentrale strøk ser jeg imidlertid nytteverdien. Jeg tok en del timer som attenåring, men kom aldri så langt som til oppkjøring. Etter det har jeg ikke kjørt i det hele tatt. Nå skal jeg straks i gang med traffikalt grunnkurs, og etterpå blir det antageligvis svært mange timer, da jeg ikke har muligheten til å øvelseskjøre privat. Er det andre som har vært i liknende situasjon som meg, og vil fortelle om hvordan det var? Dersom det er andre som også har måttet basere seg utelukkende på timer med kjørelærer - hvor mange timer brukte dere? Og er det noen som har tips til hvordan man får mest mulig ut av timene? En utfordring for meg er nok å bli mer interessert i bil og kjøring. Så da kan jeg jo iallfall starte med å lese tråder her inne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Candyfloss Skrevet 8. januar 2009 #2 Del Skrevet 8. januar 2009 Heisann! Jeg har vært i samme situasjon som deg angående å bare kunne ta kjøretimer uten å få kjørt noe vedsiden av. Merket fort at det ble dyrt, men det er veldig individuelt, og det kommer ann på hvor i landet du bor. Bor du f.eks i store byer, som jeg gjør, så må du ofte ha noen ekstra kjøretimer fordi man øver litt mer på ting der som det ofte ikke er så mye av på mindre plasser, f.eks feltskifter på motorveier, rundkjøringer m/ flere felt, enveiskjørte gater osv. Det kommer også ann på hvor fort du tar tingene. For min del slet jeg først i begynnelsen, med cluthsen og slikt, men når man har lært det går det ganske fort. Du bør ta lappen intensivt, jeg sørget for å alltid så godt det lot seg gjøre å ha minst 2 dobbelttimer i uka. Da glemmer du ikke så lett det du gjorde forrige time, siden du ikke får øvd på det hjemme. Jeg sparte opp penger og satte de av til lappen, slik at jeg var sikker på at jeg hadde råd, er vanskelig å beregne på forhånd hvor mye man bruker. Det obligatoriske lå vel rundt en 15000 eller noe, og utenom dette brukte jeg rundt 30 000 på vanlige kjøretimer, så det ble en dyr affære, men absolutt verd det. Er en trivelig tid da, med kjørelærer, så lenge du får en du kommer godt overens med, og det gjør du sikkert. Jeg tok teorien tidlig, den er kjempeviktig, fordi det gir en bedre forståelse av trafikksystemet. Jeg tok lappen over en periode på 3 måneder, og fikk den på første forsøk. Er veldig kjekt om du har en bil å kjøre når du har fått lappen, så får man øvd mer i ettertid på egenhånd. Jeg var også veldig nøye med å spørre kjørelærer hva vi skulle øve på til neste time, ved slutten av alle kjøretimer, da forklarte hun meg det, slik at jeg kunne tenke litt på det hjemme. Det hjelper å ha innstilt hjernen litt på hva man skal drive med fra gang til gang, synes det gikk lettere da;) Jeg var ikke så glad i å kjøre når jeg begynte, men som du sier, så jeg nytten av å ha lappen etterhvert, og i begynnelsen hadde jeg mest lyst til å gi opp, og jeg syntes det ble veldig dyrt, at jeg ikke fikk til osv, men måtte bare fortsette, slik at jeg ikke tapte de pengene jeg allerede hadde begynt å bruke. Er litt opp og ned med kjøretimer, noen ganger går det veldig bra, andre ganger sliter man mer, så det viktigste er å ikke gi opp, selv om du kanskje føler at det gikk rett vest noen ganger. Når du bare får taket på det, så er det utrolig nok veldig gøy:) Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå