taliee Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Er det noen som vet hva jeg kan gjør? Har ei papillon tispe på vel 1 år, som sutrer konstant når hun ikke får oppmerksomhet, og jeg overdriver ikke... heeele tiden. Blir gal! Jeg prøver å ignorere lyden, men samboeren min får fnatt og har hintet fram at vi skal omplassere henne.. noe jeg ikke vil. Hun holder kjeft om jeg holder henne, hun er på fanget, har akkurat fått en godbit eller går tur, ellers er det sutre sutre sutre. Blir så leei! Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt sytinga, vil det kunne forsvinne? Har så lyst å ha en normal hund, som kan legge seg og ligge i fred uten grining og mas
Gjest Caya Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Grunnen til at hun sutrer er jo fordi hun oppnår noe med det. Dette er lært atferd. Den eneste måten å bli kvitt det er å avlære det igjen, dvs. lære henne at hun ikke oppnår noe med det.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Grunnen til at hun sutrer er jo fordi hun oppnår noe med det. Dette er lært atferd. Den eneste måten å bli kvitt det er å avlære det igjen, dvs. lære henne at hun ikke oppnår noe med det. Nettopp. Og gi henne oppmerksomhet/kos/godbit når hun _ikke_ sutrer... Men kan kanskje være vanskelig om hun sutrer _hele_ tiden...
Ecolia Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Dere må ignorere henne for å fjerne det. Det som skjer da, er at hun blir VERRE i en periode - hun prøver å mase mer fordi det ikke gir noen respons. Det er viktig å holde ut gjennom denne perioden Og såklart belønne når hun er flink. Papillon er også en rase som krever utfordringer i hverdagen, den er ikke kun en selskapshund som alltid trives med lite å gjøre. Gå mer tur, tren spor, enkle triks.. Gjør henne sliten i hodet.
Sort Pastill Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Enig med siste taler, aktiviser hunden skikkelig så hun blir ordentlig sliten i en periode, samtidig som du belønner den adferden du ønsker (at hun er stille) og overser den du ikke ønsker (at hun piper).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå