Gå til innhold

Felles foreldrerett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Turen har kommet til meg, og jeg skal separeres fra min mann. Vi har en datter på snart 7 år sammen. Han ønsker felles foreldreansvar, noe jeg selvsagt forstår. Men, jeg er i en ganske fortvilet situasjon. Har dårlig helse og veksler mellom rehabilitering og attføring. Har svært liten inntekt, mens han har en veldig god inntekt. Hvis vi deler den dagelig omsorgen for barnet, får jeg svært mye mindre støtte(etter hva jeg har skjønt)Noen har fortalt meg at det går ann å ha felles foreldreansvar, men at barnet feks. bor mest hos meg.Er det noen som vet om det stemmer at hvis det står at jeg har minimum 60% av den dagelige omsorgen, kan jeg få støtte som enslig forsørger?Og at vi likevel kan dele foreldreretten/ansvar? Håper noen kan hjelpe meg. Er så mye å ordne opp i at jeg faktisk blir helt matt rådvill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrerett/ansvar og omsorg er to vidt forskjellige ting. Dere kan ha delt foreldreansvar, men du har hovedomsorgen for barnet. Så ja det stemmer at hvis du har 60% eller mer av omsorgen så har du krav på enslige stønader.

Skrevet
Foreldrerett/ansvar og omsorg er to vidt forskjellige ting. Dere kan ha delt foreldreansvar, men du har hovedomsorgen for barnet. Så ja det stemmer at hvis du har 60% eller mer av omsorgen så har du krav på enslige stønader.

Takk for svar. Ja, jeg har akkuratt funnet ut av foreldreansvar og omsorg for barnet er to forskjellige ting. Men, det er ganske lett å missforstå her synes jeg.(mulig jeg er litt kort men..)

Skrevet

Delt foreldreansvar har dere automatisk, det har med avgjørelsesmyndighet i visse saker å gjøre.

Du får støtte som enslig forsørger hvis du har barnet 60%. Dersom dere deler 50/50, er støtten mer likelig fordelt mellom dere.

Skrevet (endret)
Delt foreldreansvar har dere automatisk, det har med avgjørelsesmyndighet i visse saker å gjøre.

Du får støtte som enslig forsørger hvis du har barnet 60%. Dersom dere deler 50/50, er støtten mer likelig fordelt mellom dere.

Bare lurer på hva du mener med dette? For man får ikke enslige stønader i det hele tatt når man har 50/50 løsning. Man har krav på skatteklasse 2 annethvert år, og en halv barnetrygd hver (per barn). Man får ingen form for enslig stønad når man har 50/50 løsning (uten å lure systemet vel og merke).

Endret av gullet76
Skrevet
Bare lurer på hva du mener med dette? For man får ikke enslige stønader i det hele tatt når man har 50/50 løsning. Man har krav på skatteklasse 2 annethvert år, og en halv barnetrygd hver (per barn). Man får ingen form for enslig stønad når man har 50/50 løsning (uten å lure systemet vel og merke).

Unnskyld, mente skatteklasse to og barnetrygd som fordeles mellom 50/50 foreldre, som jo er støtteordninger.

Trodde egentlig også de fikk hver sin barnetrygd, jeg, når begge er enslige, men det er jeg ikke sikker på.

Skrevet

En liten tilføyeles til 50/50 fordelign. Hvis intekten er svært skjev, så kan den som tjener minst ha rett til barnebidrag fra den andre! Greit å vite.

Gjest Gjest_Miranda_*
Skrevet

Det blir litt feil å bestemme samvær og omsorg for barnet ut ifra hva man kan vinne eller tape på det økonomisk.

Man velger vel først og fremst ut ifra hva som er best for barnet - og nå kommer sikkert den leksa om at barnet har det best om også mor har god råd... Men mor er faktisk selv ansvarlig for sin egen økonomi når hun blir enslig. Og det skal ikke være slik at mor jobber for å få mest omsorg fordi det medfører flest økonomiske goder.

Skrevet
Men mor er faktisk selv ansvarlig for sin egen økonomi når hun blir enslig.

Joda. Men når mor for tiden ikke har helse til å være i jobb, og derfor veksler mellom attføring og rehabilitering, så er det svært lite penger å leve av i tillegg til helsemessige problemer og bekymringer for framtiden, og det kan være verdt å ta hensyn til nå, da barnet har best av at begge foreldrene har et fotfeste i tilværelsen.

Skrevet
Joda. Men når mor for tiden ikke har helse til å være i jobb, og derfor veksler mellom attføring og rehabilitering, så er det svært lite penger å leve av i tillegg til helsemessige problemer og bekymringer for framtiden, og det kan være verdt å ta hensyn til nå, da barnet har best av at begge foreldrene har et fotfeste i tilværelsen.

Så da er det greit at barnet ser faren sin mindre fordi barnet trenger å være hos mor for at mor skal få mer penger....?

Skrevet
Så da er det greit at barnet ser faren sin mindre fordi barnet trenger å være hos mor for at mor skal få mer penger....?

Ikke de neste 11 årene. Men i denne fasen, ja. En 7-åring er ikke mindre enn at han skjønner det hvis mor er lutfattig og syk og far er "rik", og barn har vondt av foreldrene sine. Det er også overnattinger som teller, ingen sier at far ikke kan se barnet mer på dagtid.

Skrevet

Hallo... er det bedre at barnet ser MOR mindre fordi mor ikke har råd til å ha barnet hos seg?? Bare det ikke rammer far så er alt bra...typisk.

Skrevet
Det blir litt feil å bestemme samvær og omsorg for barnet ut ifra hva man kan vinne eller tape på det økonomisk.

Man velger vel først og fremst ut ifra hva som er best for barnet - og nå kommer sikkert den leksa om at barnet har det best om også mor har god råd... Men mor er faktisk selv ansvarlig for sin egen økonomi når hun blir enslig. Og det skal ikke være slik at mor jobber for å få mest omsorg fordi det medfører flest økonomiske goder.

Det er naturlig for meg (og sikkert mange andre mødre eller fedre som har hatt det meste av den dagelig omsorgen, mens den andre foreldre feks. har satset på karriere etc) Det er mer likt for barnet,hvis jeg feks. har mer omsorg i det dagelige. Det er det hun er vant med fra før.Mannen har satset på karriere og jeg har tatt meg av den dagelige omsorgen for vårt barn.Var det omvendt, hadde jeg forstått det også.

Når det gjelder økonomien, det er selvsagt barnet som kommer først, men det er av betydning at økonomien er til å leve av. Mitt ansvar eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...