Gå til innhold

Hva tror du på?


ElleVille

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,dere!

Jeg har en ganske enkel tro,jeg tro det er bra å være venn med Gud.Gud er jo alt,altså meg selv også.

Døden er en overgang til en annen form.

Noen andre som er venn med Gud?

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Mente ikke å si at jeg forkaster hele evolusjonsteorien. Tror jo at artene utvikler seg. F. eks har gjennomsnittshøyden på nordmenn økt de siste hundre årene. Det jeg bl. a. har vanskelig for å tro på, er at vi stammer fra apene. Og det er vel heller ikke bevist. I hvert fall mangler det en god del bevismateriale icon_wink.gif

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at vi deler 98,5 % av vårt arvemateriale (DNA) med sjimpansen. Nå er det slik at DNA består av aktive og ikke-aktive områder, og de 98,5 % gjelder hele genomet (arvematerialet). Når en regner at kun ca 5 % av vårt genom består av aktive områder (som er mye mer likt mellom arter enn de ikke-aktive), er ikke forskjellen mellom mennesket og menneskeapen sjimpanse så veldig stor genetisk sett, men heldigvis er det noen små, men viktige forskjeller icon_smile.gif

Tror det blir litt reaksjonært å betvile vårt nære slektskap med menneskeapene... F.eks er atferden skremmende lik på mange områder... (kriger med andre flokker (!), bruk av redskap, at vi er altetende osv.)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg bl. a. har vanskelig for å tro på, er at vi stammer fra apene. Og det er vel heller ikke bevist. I hvert fall mangler det en god del bevismateriale  

Det er ingen som ber deg tro det heller. For det er ikke det evolusjonsteorien går ut på. Mennesket og aper (og forsåvidt alle primater) har felles opphav, men skilte lag evolusjonsmessig for veldig lenge siden.

Dariwn forsket innen to hovedområder: "Origin of species" - artenes opphav og "survival of the fi###st" - overlevelse av den mest tilpasningsdyktige art/individ, kort fortalt.

Tilsammen har dette blitt kalt evolusjonsteorien.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-04-17 09:46, anonym wrote:

Mennesket og aper (og forsåvidt alle primater) har felles opphav, men skilte lag evolusjonsmessig for veldig lenge siden.  

B.

Tja, B. (annonym)... Evolusjonsmessig er det ikke så veldig lang tid siden mennesker og menneskeaper skilte lag - derfor den store likheten molekylært icon_smile.gif

Kort sagt og svært forenklet er det slik at jo større likhet det er mellom to arter molekylært, desto kortere tid er det siden de to artene skilte lag/hadde felles opphav.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I følge min bok i molekylær evolusjon så skilte menneske og ape chimpanse lag for ca 7 millioner år siden. Evolusjonært er dette ikke så lenge siden, men for oss er det jo det icon_wink.gif

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

NY ANONYM

JEG TROR IKKE JESUS DØDE PÅ KORSET.

Men jeg har vanskelig for å tro på gud og jesus/satan og helvete.Hvis gud hadde "vært",hvorfor skal da menneskeheten lide-krige-ha andre troende som muslimer,katolikker,jøder osv.Jeg tror at i morgen blir alt bedre,og hvis ikke gir jeg ikke opp,det kommer en ny dag,nye muligheter,livet er hva du gjør det til og ja selvfølgelig hva det offentlige,familie og venner klarer å gjøre med deg.Men til sist er det en selv en må stole på,vi tar våre valg og så får resten være.Det er ikke en GUD som styrer dette.Mener no jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til siste anonym

Dersom du tror at Katolikker ikke er Kristne så er du himla lite opplyst. Da bør du lese litt historie og bakgrunn før du uttaler deg.

Bare til litt informasjon her: Den Katolske Kirke er den største Kristne Kirken i verden med over en milliard medlemmer.

Just a fact. Når det gjelder Muslimer og Jøder så har man forskjellige navn på Gud. Allah er Gud og Jødene tror på Gud så det er ikke så store forskjeller når man ser litt nøye.

Det er alltid så lett å skylde på Kristne, Troende når det gjelder Krig osv. Men det står ingenting i skriftene at man skal krige. Det er utrolig mange her som bør sette seg litt mer inn i saker og ting før man slenger ut tyng skyts.

Bare et lite synspunkt icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, sånn helt til å begynne med. God tanke,altså.

Men etter å ha lest en ti svar og skummet de ti neste,er vel det beste svaret jeg kan kan komme med, nemlig dette:

Når du spør noen om hva personen tror på, spør du samtidig om hvor intelligent denne personen er.

Det lirker seg hele veien frem i svarene.

Jeg sier ikke at noen er bedre enn andre, men at noen er bedre utstyrt,sånn rent mentalt,enn andre!

Det er alt jeg sier nå. Å komme med noe mer, vil være å gjenta en del av de andre.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinocchio,

jeg spør aldeles ikke om hvor intelligente folk er.

Jeg spør hvordan folk definerer sin Gud, og å knytte intelligens inn i dette er for meg helt absurd.

Setter pris på om du utdyper deg litt?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ok,da!

Siden dere maser sånn..

Svaret mitt var muligens rimelig farvet av at jeg syntes en del av de andre svarene var så håpløst bak mål at jeg enten kunne begynne å banne og sverte og komme med masse usakligheter eller skrive noe som jeg gjorde.

Når jeg kommer over svar hvor noen ser bort fra utviklingsteorien, og andre bare gjentar klisjeer, så ble jeg så matt!

Greit: Personlig tror jeg at naturen er sjefen. (På grensen til å vite det fremfor å tro det) Jeg vet at jorda er så og så gammel. Det samme med sola og med universet. Og jeg vet at vi mennesker har levd her i en... tja. tiendels sekund, hvis vi deler opp jordas eksistens i et døgn!

Hva får oss til å tro at vi er så spesielle?

Hva får oss til å tro at akkurat når vi kom, så ble alt så viktig? Hva får oss til å tro at bare fordi vi bor her så er alle de andre uendelig mange andre stedene i universet, svarte og ikke-eksisterende?

Hvorfor er vi så selvopptatte? Hva med haier? Katter? Dinosauruser? Hvorfor oppfører vi oss som de første hvite(de spanske) på det amerikanske kontinentet?

Hvorfor lar vi det hvite skinne så veldig igjennom?

Ingen av de andre svarene har gitt noe som helst antydniger mot det jeg snakker om. Og ærlig talt, spørsmålet ditt var litt dypere enn om det tar seg kjekt ut med hvite sko på søndag i kirken.

Det er så få som stiller spørsmål. Noen gode svar,men de aller fleste kommer med en tirade av klisjeer. Innøvde sådane. Jeg blir litt redd.

Og ja! Jeg tror det finnes noe. Men den kraften stopper ikke opp med mennesker bare fordi vi er mennesker. Den tar for seg alt liv. Kakkerlakker. Og også nord for Mars.

Og tro noe annet er for meg: "HVA skal jeg ha på meg i kirken.."

Tja. Dette var det først jeg kom på i farten.

Du skal iallfall ikke si at jeg løpte fra utfordingen din.

Men: Takk for et godt spørsmål. Flere av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor tror vi at vi er så spesielle?

For alt det du vet, kan det også være at kattene tror de er spesielle....

Kanskje de har en evne eller forbindelse vi ikke har?

Hva vet du...har du snakket med noen? Vet du hvilke opplevelser de har..inni seg!

Det kan være mange spørsmål, og det kan kan være mange svar. Faktisk!

For deg er svaret noe annet enn det er for meg. Det handler om erfaring, og det handler om opplevelser.

Målet er å finne en måte å bevise denne unike opplevelsen eller erfaringen vi får i målbart utstyr.

Som dere sikkert skjønner har jeg opplevd ting som ikke er helt vanlige.

Utrolige tilfeldigheter kan man til nøds kalle det. Jeg har bevis, jeg har andre som har (ufrivillig) fått erfare det jeg erfarte. Og både min og deres tro kan aldri låses i en forutbestemt firkant.

Jeg er ikke kristen, og jeg !tilhører! ingen trosretning.

Det er mye jeg ikke vet, og mye jeg er usikker på, men jeg VET dette:

*Framtiden din er IKKE forutbestemt!

Du har mulighet å forandre hendelser og utfall ved de valg du gjør underveis.

(Selv om hendelsen og opplevelsen vil komme

uansett, er det du som bestemmer (og kan forandre) hvordan utfallet blir ved de valg du tar.)

*Det finnes "noe" (med fantastiske kunnskaper) som følger oss, kontakt i drømme?. Vårt ubevisste selv? En "hjelper", engel?

*Mennesker har utrolige evner som ikke brukes fullt ut eller bevisst. Vi klarer ikke og vet ikke hvordan vi kan kontrollere dem i dag. Men vil få mer forståelse for disse (ubevisste) mulighetene i fremtiden.

*Vi har en spennende tid foran oss. icon_smile.gif

Rakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Hva tro og intelligens har med hverandre å gjøre, vet i hvert fall ikke jeg. Det fins i hvert fall både intelligente og mindre intelligente kristne, det samme gjelder, muslimer, buddhister, hinduister, ateister og såkalte agnostikere.

Hvorfor mennesket er så spesielt? For meg er i hvert fall mennesker "viktigere" enn dyr. Synes ikke det blir riktig å sidestille oss med f. eks. dinosaurene. Bare det at vi kan ha en diskusjon om tro, eller en diskusjon i det hele tatt. Forteller ikke det deg at det er noe spesielt med oss?

Hvilke klisjeer snakker du forresten om?

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinocchio, bare så du vet det: her er en som er helt enig med deg. orker ikke å utdype synspunktene mine noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på den Gud som blir beskrevet gjennom Bibelen, men jeg tror ikke at jeg på noe slags vis har fattet så veldig mye om Gud likevel. Han er så uendelig mye større enn våre tanker og fatteevne. Han har skapt en tillit og en tro i meg til sitt ord, og det som har blitt oss til del gjennom Bibelen, og dette holder jeg fast ved, og prøver å skjønne litt av hva det handler om.

Jeg tror Bibelen må studeres og tolkes for å kunne forstås rett. Jeg tror f.eks. ikke at verden ble skapt på 7 dager, bostavelig talt. Jeg tror på evolusjonen, men jeg tror at Gud står bak og styrer og har ei hånd med verden. At alt det skapte skulle oppstå ved et tilfeldig smell i rommet, har jeg vanskelig for å tro. Det blir nesten som å tro at et helt bibliotek med alle sine verker, skulle oppstå ved en eksplosjon i et trykkeri. Jeg tror det er en Skaper bak. Og så tror jeg at han gav oss en fri vilje til å forvalte verden og oss selv, noe som gikk galt fordi vi valgte å gå vår egen vei. Men fordi vår Skaper elsker oss så, så gjenopprettet Han balansen ved å ta på seg selv straffen for alle våre feilskjær. Dette vil vi alle kunne se og erfare er sant når Jesus på nytt kommer tilbake, og Gud skaper en ny himmel og en ny jord, der alt er bare godt. Fordi: det er fullbrakt!! (av Jesus på korset)

Jeg tror på at vi mennesker har en plikt til å vise kjærlighet mot hverandre; Jesus er vårt forbilde, og vi skal være hans hender og føtter. Men jeg tror ikke at mine gode gjerninger gir meg inngangsbillett til himmelen. Heldigvis; for til det er mine verk for halve og uferdige. Der kan jeg bare stole på Jesus. Men likevel; jeg må prøve å gjøre så godt jeg kan.

Jeg tror på at vi har et ansvar for å forvalte verdens ressurser til beste for alle mennesker, og til beste for jorden. Jeg tror at vi skal kjempe mot undertrykkelse, utbytting og hat.

Jeg tror at selv om det onde ser ut til å ha fritt spillerom på jorda, så har det gode(Gud) seiret, og skal få herredømme igjen en gang.

Jeg skulle egenlig ønske at jeg trodde på det gode i mennesket, men til det ser jeg for mye ondt rundt meg, og for mye ondt i meg selv. Jeg kan på ingen måte tro at det er Gud som står bak det onde, for jeg tror at det finnes en Djevel som kjemper med nebb og klør for å ødelegge alt godt og fint som Gud har skapt. Men som sagt, jeg tror at det gode en gang for alle har vunnet, og at alle skal se det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...