Gå til innhold

8 år...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg lurer litt på hva dere forlanger av 8 åringene deres? Hva gjør de selv og hva hjelper dere de med i morgensituasjonen, har de ansvar for nøkkel selv når de kommer hjem fra skolen? Tar de ansvar med å få med tingene sine hjem fra skolen? Når legger de seg?

Hva slags regler har dere med tanke på å være alene hjemme, hvilke regler har dere for når de skal være sammen med venner? (får de tid på å komme hjem?) Har dere regler for pc og playstation?

Fint om dere kan svare på noen av spørsmålene hvertfall :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Min snart 9-åring går på SFO og blir hentet og bragt til skolen. Er sjelden hjemme alene mer enn 1-2 timer.

Fast Nintendo dag på fredager. Av og til ellers i uke også, men er absolutt ikke noen tilhenger av data og spille for småskolebarn.

Når han er på besøk eller har besøk er fast hentetid/hjemmetid klokken 19.00

I seng senest 21.00, helst 20.30

Om morgenen gjør han seg selv klar, men jeg smører matpakke og lager frokost.

Skittent og vått tøy fra skole/SFO blir gjerne tatt med når vi henter på ettermiddagen.

Gjest liten mamma
Skrevet

Nå er et par av mine over åtte. Men vi kommer dit igjen... :) Jeg kan si at jeg forventer at de rydder rommet sitt selv. Smører seg mat selv. Setter seg med lekser når de kommer fra skolen. Kan følge anvisning på hvor de er og når de skal hjem.

De kan holde styr på tingene sine, men er såpass små at jeg ikke gjør noe nummer av mistet eller borte... Mange barn MÅ ha nøkkel fordi foreldrene ikke er hjemme eller de ikke kan være på SFO. Da må de helst ha sånn snor rundt halsen og greie instrukser. Samt at en nabo (om mulig) vet at han eller hun er alene hjemme fra da og til da. Jeg har vært hjemme selv eller hatt dem på SFO.

En åtteåring glemmer fort deler av beskjeder. Så jeg forlanger bare at de skal huske overkommelige ting; kom rett hjem etter skoletid...

De kler på seg selv og finner stort sett ting selv. Men jeg overvåker prosessen og skynder litt på, ikke så mange av dem kan klokka. :jepp:

Ellers ville jeg ikke la en åtteåring være alene på kveldstid. Han/hun må være inne til barnetv og i seng til åtte. Rutiner og forutsigbarhet er fortsatt viktig for en på åtte. Og så er det viktig å få lov å føle seg "med" og at en har litt ansvar. Passe godt på husnøkkelen sin er et greit ansvar i så måte.

Gjest Mamma'n
Skrevet

Hei!

Vi har en gutt på 8 1/2.

Vi jobber med å opprettholde litt plikter her hos oss, men det er ikke lett med en forhandlings- og overhøringsekspert... :forvirret: Han skal legge på plass rene og sammenbrettede klær, henge opp yttertøyet og sette på plass sko (samt rydde vindfanget for klær og sette skoene pent sammen innimellom), rydde egne leker som ligger rundt om i huset og eget rom.

Synes jeg er litt for lite streng, men pga en del andre forhold som jeg ikke vil ta opp nå, er dette de slagene jeg har valgt å kjempe for. :roll:

Han begynte i høst å være alene hjemme før og etter skoletid (alt etter mine arbeidstider), og må dermed låse seg ut selv. I begynnelsen hadde vi et gjemmested til nøkkelen utenfor huset i frykt for at han skulle rote den vekk. (Han er en surrekopp! :sukk: ) Nå har han den festet i sekken sin. Han har vært flink til å passe på den! Han skal holde orden og styr på klær og gymbager selv, men der har han absolutt et forbedringspotensiale! Det var ille i høst, da endte alle jakkene opp på skolen til slutt. :fy_fy: Han tok på en på morgenen og gikk hjem uten... Nå er det bedre. Håper det varer! ;)

Når han er hjemme alene på dagtid har han ikke lov til å ha besøk av kompiser. Og skal han på besøk, må disse avtales med meg eller far først. Vi vil vite hvor han er og at ungene ikke er uten voksen i nærheten. Vet aldri hva de oppfinnsomme ungene kan finne på når de koker sammen... (Ja, ja, en smule hysterisk...)

TV, pc og spill har vi ikke restriksjoner på, enda. Skal innføre det på tv-titting når vi er ferdig å pusse opp. De to andre er egentlig ikke noe problem. De har minimalt med pc-spill og playstation / nintendo går i bølgedaler. De kan ha intensive perioder for så å ha opphold på flere måneder, så ser mellom fingerene når de har spilledilla. Dessuten er de aktive utenom, så de får brukt kroppen sin mye, selv i spille-periodene.

Skrevet

Har ei jente som blir åtte i april.

Hun har ingen veldig faste plikter, det eneste jeg kan komme på er at hun tar tallerken og glass av bordet etter å ha spist og legger på plass klærne sine når hun skifter/kommer inn. Ellers gjør hun småting jeg synes er naturlig at hun gjør (som jeg gjerne må be henne om), som å rydde leker, rommet av og til, dekke på bordet, gå ut med søpla, hjelpe til med matlaging. Det meste av den typen ting er lystbetont for henne (ok, kanskje bortsett fra å rydde leker som har vært i bruk), og jeg må aldri mase.

Om morgenen legger jeg som oftest fram klær til henne, hun gjør det meste av morgenstellet selv. Jeg hjelper til med å børste og sette opp hår, noen ganger smører jeg brødskivene til frokost (dersom vi har litt dårlig tid). Hun har i det siste begynt å pusse tenner kun selv om morgenen, men jeg pusser fortsatt over om kvelden. Kveldsstell likeså, hun gjør det meste selv; vaske ansikt, pusse tenner (jeg pusser altså over), vaske rumpe, ha på pysj. Hun skal først nå begynne å gå hjem alene fra skolen (går sammen med tre andre om morgenen), og tror ikke at det å få med seg ting og klær hjem skal bli noe problem. Kun én dag kommer hun til å komme hjem til tomt hus med egen nøkkel, og det gleder hun seg stort til. Jeg kommer til å være hjemme maks en halvtime senere.

Har i grunnen ingen regler ift. å være hjemme alene, det har vært lite aktuelt foreløpig. Hun har vel vært hjemme alene i 15-20 minutter, enten helt alene eller sammen med søsteren på 5.

Ingen faste regler ift. å være sammen med venner, men det er en gylden regel blant foreldre at besøk avsluttes 19, alternativt 19.30 dersom man gjør en avtale om å spise kveldsmat hos venner.

Ingen faste regler for pc, det brukes lite. Har ikke playstation eller andre dataspill.

Hun legger seg åtte, står opp kvart på sju.

Skrevet

Åtteåringen her i huset står opp sju, og legger seg halv ni. Har ikke behov for så mye søvn, så om hun legger seg tidligere, ligger hun bare våken. Ofte våken før vekkerklokka uansett.

Hun har altså vekkerklokke, står opp og ordner seg selv på badet (Overvåkes litt av oss, enten via tlf, eller ved at jeg er hjemme).

Skjærer brød, smører mat, pakker sekk, pakker drillutstyr / badeklær / hva annet som måtte trenges. Dette kan glippe litt om vi ikke sjekker det opp.

Hun har nøkkel i sekken (festet) som hun bruker dersom hun skal rett hjem, eller reiser etter oss. Tar buss til skolen om vinteren, går om sommeren.

Hun har følgende plikter: Rydde og holde i orden rommet sitt. Være med på hverdagslige ting som å rydde ut / inn av oppvaskmaskinen, støvsuge, tørke støv, hente posten, gå ut med søpla, osv. Hennes egne oppgaver er å fôre hundene og kattene, samt gjøre rent i kattekassa hver dag.

Hun legger også bort de rene klærne sine i skapet når jeg har brettet dem sammen, og setter bort tallerken, kniv, gaffel og glass etter at hun har spist.

Når det gjelder playstation, nintendo, data osv, så bremses det hvis det trengs. Hun bruker det gjerne, men vi har ingen klare regler på det. Det går litt på skjønn fra vår side. Nintendoen skal etterhvert bare være hos moren (var julegave fra moren, som hun ser fire dager i måneden, men den er jo spesielt gjev nå i starten, så den fikk bli med hit nå), og når det gjelder playstation er det stort sett dansematten som er gjev. Og det er jo ikke så stillesittende, akkurat...

Er hun hos venner som bor i gangavstand, har hun et klokkeslett hun må være hjemme på, som regel klokka sju.

Skrevet

Tydelig forskjell fra de som hadde gutter, til hun som beskriver en jente på 8 år. :) Jentene får nok ofte mer ansvar. -men de er vel ofte (ikke alltid) mer ansvarsfulle enn gutta også i den alderen.

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Jeg lurer litt på hva dere forlanger av 8 åringene deres? Hva gjør de selv og hva hjelper dere de med i morgensituasjonen, har de ansvar for nøkkel selv når de kommer hjem fra skolen? Tar de ansvar med å få med tingene sine hjem fra skolen? Når legger de seg?

Hva slags regler har dere med tanke på å være alene hjemme, hvilke regler har dere for når de skal være sammen med venner? (får de tid på å komme hjem?) Har dere regler for pc og playstation?

Fint om dere kan svare på noen av spørsmålene hvertfall :)

Min jente ble nylig 8. I morgensituasjonen står hun opp, kler på seg og pusser tenner. Det er vel det hun gjør av egen maskin. Innimellom dette lager jeg frokost og smører lunch. Klærne hennes er forøvrig lagt frem av meg dagen før for hun er ofte oppe før meg og ser på tv. Jeg er av typen som ikke tror at tv eller dataspill er et monster for barn så hun har rimelig fri tilgang. Og er vel en av de barna jeg kjenner som ser minst og maser minst om å se. Så fort det er andre barn vil hun heller leke, mens de vil se tv (de av dem som har resitriksjoner). Dataspill har hun også med seg der hun vil og bruker dem moderat vil jeg si. Hun har iallefall ingen begrensning utover det at man ikke skal spille på enkelte steder (skole for eks.) eller når hun skal gjøre lekser.

Hun har ansvar for å ta med seg hjem ting fra skolen selv, og det betyr selvsagt at det ofte blir glemt. Hun er egentlig utrolig vimsete. Når hun kommer hjem må hun først få litt mat/avslapping, så lekser, så evt. venner. Så er det middag og der bidrar hun med null og niks. Og når hun bidrar blir det jo mer søl og tull enn når hun ikke gjør det, men jeg spør henne allikevel om hun har lyst å være med av og til.

Hun rydder rommet selv, og leker hun drar med seg rundt i huset har hun ansvar for å rydde på plass. Jeg lærte et bra triks av en alenemamma når det gjelder akkurat dette: Jeg viste henne et bilde av et barnehjem i Murmansk og sa at de lekene som blir liggende rundt å flyte etter at hun har lagt seg blir gitt til barnehjemmet. Hun er ganske grisk så det ble fart på ryddinga kan jeg love deg :) Jeg hjelper selvsagt med både rydding av leker og av rommet hennes, men hun har og føler selv at hun har et ansvar her.

Hun er aldri alene hjemme. Ikke en gang om jeg skal et ærend i butikken. Jeg tror nok kanskje at hun nærmer seg en alder hvor slikt går ann nå, men så lenge hun selv ikke liker det kommer jeg aldri til å tvinge henne iallefall. Og før hun ble 8 hadde hun ikke fått lov en gang. Det er mye rart som kan finne på å ringe på døra og er hun alene kan hun både bli redd, og kanskje enda værre, ha en grunn til å bli redd. Ser ikke noe poeng i å ta sjansen på noen av delene.

Hun legger seg kl. 8 sharp hver kveld før skole. Er det fri dagen etter kan hun kanskje være oppe til både 9 og 9.30. Men jeg liker ikke å forskyve døgnet for mye i helgene, og dessuten trenger jeg litt alenetid også.

ELlers har jeg også funnet ut at hun er konkurranseorientert på grensen til det ekstreme. Og dette må jeg nok innrømme jeg benytter meg litt av, med fare for kanskje å forsterke det. Vi ser kanskje hvem som er raskest med å kle oss før en tur ut, og den som vinner får bestemme om vi skal gå langs stranda eller på fjellet. Som et eksempel.

Alle med barn kan sikkert skrive sidevis om dette men nå tror jeg iallefall at jeg fikk svart på de fleste av spørsmåla dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...