Gå til innhold

Spisebord - hvor bredt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe nytt spisebord, og kresen som jeg er det vanskelig å finne noe jeg liker.

Har nå funnet ett bord jeg liker, men det er ganske bredt, 110 cm. Skal ha det i stua så litt redd for at det skal bli for voldsomt. Bordet i seg selv er ikke av den mest kraftige typen, og er heller ikke så langt uten ileggsplater.

Er bare usikker på hvor mye plass jeg vil la bordet ta. Men på den anen side så bir jo ikke akkurat plass til noe dansegulv uansett hvor lite det bordet jeg kommer til å kjøpe blir.

Noen som har erfaringer eller synspunkter. Er vel mest smak og behag, men litt synsing gjør seg alltid likevel.

Skrevet

Jeg snur det litt på hodet for deg jeg :)

Om du har et spisebord med litt bredde så får du mye mer plass til mat på bordet - da tenker jeg på mellom de som sitter overfor hverandre. Det var et viktig poeng for meg da jeg sist kjøpte spisebord.

Det spisebordet jeg har nå er 1 m bredt, og jeg synes ikke det tar for mye plass ihvertfall. Det forrige bordet jeg hadde var kun 75 cm bredt. Det var derfor jeg var så opptatt av bredden da jeg kjøpte sist. Med 6 stk rundt bordet så var det ingen plass å sette maten...

Nå vet jo ikke jeg hvor stor plass du har til bordet ditt da, men jeg sier kjør på! :jepp:

Skrevet

Andre ting enn selve målene på bordet kan være vel så avgjørende for om det blir for ruvende for rommet. Materialet, stoler, lysforhold, andre møbler - ja til og med takhøyde er med på å avgjøre.

Jeg er ikke redd for å fylle et lite rom, eller for å ha relativt store møbler i et lite rom, heller det enn mange små møbler i et stort rom, men det må passe inn. Jeg kjøper alltid møbler og interiørnips etter magefølelsen, bruker aldri målbånd.

Sånn ellers så syntes jeg at spisebordet høres veldig praktisk ut. Mitt bord er 90, det er ok, men jeg legger ofte i en ileggsplate mer enn vi strengt talt trenger når vi har gjester, rett og slett fordi vi skal ha plass til mat og noen lysestaker i tillegg. Det eneste, om noe, er at gjestene som sitter ovenfor hverandre får litt lenger avstand mot hverandre, men det gjør muligens ikke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...