Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Så er det på`an igjen. En ting er at det braker løs noen timer på nyttårsaften, jeg, dvs katten min, syntes nesten det er verre med den smellingen som har holdt på det siste døgnet. En rakett nå og da og man kvepper skikkelig hver gang, på nyttårsaften blir det litt mer jevn smelling. Min skvetne pus som liker seg best inne har ikke vært å se siden tidlig i ettermiddag og jeg frykter at han ligger vettskremt et sted ute. Aner ikke hva jeg skal gjøre i morgen heller, å stenge pus inne et sted er heller ikke bra, han er vant til å gå inn og ut som han vil. Hva gjør dere andre med pusene deres i morgen?
Kitty_katt Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Tror ikke våres pus reagerer noe særlig på fyrverkeriet, men tror han foretrekker å ligge inne å kose seg. Men vil han ut tror jeg ikke det er lurt å stenge han inne. Din sin som er så nervøs kan sikkert lett gjøre fra seg om han blir stengt inne=/ Tror det er bedre at pus gjemmer seg ute om h*n er så redd, i stedet for å stresse den med å stenge den inne. Og katter er flinke til å finne gjemmesteder ute så det skal nok gå bra:)
Gjest virvelvind Skrevet 31. desember 2008 #3 Skrevet 31. desember 2008 (endret) Mine to er innekatter og det har smellt et par ganger idag uten at jeg har sett dem reagere på noen måte. Får bare se i morgen når det blir en del mer om de merker noe av det. Endret 31. desember 2008 av virvelvind
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 Litt OT, men husk å ikke trøst katten når det smeller. Det forsterker bare frykten. Når det kommer til pusen som er borte, så må du bare ut med jevne mellomrom å pusse på den å rope at den må komme inn. Så må den og nesten bare være inne i morgen(om den kommer tilbake før den tid), for det om den er vant til å gå som den vil. Det er mitt råd
Leo Skrevet 31. desember 2008 #5 Skrevet 31. desember 2008 Her er det så kaldt at katten sannsynligvis uansett kommer til å velge å tilbringe kvelden og natten innendørs og er han inne i morgen ettermiddag, så fortsetter han nok med det... Jeg kan vel dog også innrømme at hvis det passer slik, så blir han holdt inne til et stykke ut på dagen 1. nyttårsdag. Vil han ut, har jeg imidlertid ingen store betenkeligheter. Jeg har har tenkt å være hjemme og klar til å slippe ham inn når han måtte ønske det. En voksen, "rutinert" katt ville jeg vel for øvrig ikke bekymret meg så mye om. En ung katt, ville jeg nok derimot ha tenkt meg bedre om før jeg lot være alene og ute, særlig i sentrum av tettsteder. Uansett har jeg tenkt å oppholde meg svært nærme heimen, så ved midnatt er jeg hjemme hos mine kjæledyr. Trøster ikke, men gjør alt så "normalt" som mulig og later som om jeg ikke hører og ser... Jeg kan f.eks. tenkes å være å finne på KG mens jeg tar en kopp kaffe når klokken slår 12... Evt. sitter jeg på toalettet og leser en bok...
Arkana Skrevet 31. desember 2008 #6 Skrevet 31. desember 2008 Begge kattene våre er redde fyrverkeri. De korte smellene nå og da er ikke altfor ille, det er rundt midnatt at det er som verst for dem. Jeg gjør ikke annet enn å stenge katteluken slik at de ikke kan gå utendørs. Det får ikke hjelpe at de er vant til det, hvert år forsvinner flere dyr fordi de springer langt vekk av redsel og ikke finner veien hjem. De pleier å gjemme seg under sofaen i kjellerstuen, eller et annet sted hvor de føler seg trygge eller hører minst mulig. Det varer heldigvis kort tid og så er de helt fine igjen.
Gjest Skrevet 31. desember 2008 #7 Skrevet 31. desember 2008 Her sitter det nok tre små pusekatter i vinduet og stirrer ivrig på tingene som glitrer og smeller.. Hver gang det har smelt i dagene før har alle tre løpt som gale til vinduet og stirret..
Aurora M. Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 Jeg anbefaler å holde kattene inne på nyttårsaften ihvertfall hvis en bor i by eller et tettsted der det erfaringsmessig er mye fyrverkeri. En ting er om vi ikke ser at katten reagerer så sterkt på fyrverkeri når den er i hus, noe helt annet er det om det plutselig smeller til like ved den når den er ute. En kan aldri vite reaksjonen da, og som Arkana sier kan de finne på å stikke laaang avgårde. En annen ting en bør ha i bakhodet, er kattens hørsel. De hører 6-7 ganger så godt som oss. Tenk hvor høye disse smellene er for de! Jeg har jeg skadde tinnitusører, og kommer til å tilbringe kvelden inne bak godt lukkede dører og vinduer, mens jeg håper på totalforbud til neste år..
Leo Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Jeg er nå helt sikker på at jeg kan anbefale katteiere å holde katten sin inne på nyttårsaften! Faktisk vil jeg gå så langt som å si at man er rimelig uansvarlig hvis man med viten og vilje lar dem være ute! Vår katt ble nemlig, svært mot sin vilje holdt inne i ettermiddag og kveld og det var på ingen måte meningen at han skulle ut, men desverre føk han ut som et prosjektil da samboeren min åpnet yttertdøren omtrent ti over halv tolv for nettopp å se til dyrene. Vi bor i et veldig lite og oversiktelig nabolag og siden jeg har vært rimelig edru og oppegående hele tiden, var det ordentlig vondt å se hvor redd den katten ble da det begynte å smelle! Det første jeg så var en livredd katt som føk oppover veien mot huset vårt. Jeg gikk etter og fikk lokket ham til meg, men akkurat da bestemte naboen seg for at det var på tide med det store batteriet og da føk katten avgårde igjen. Å lete etter en redd katt er rimelig nytteløst, men en drøy time over midnatt gikk vi de få meterne hjem, gikk en liten tur med hunden og sto deretter i hagen og snakket lavmælt sammen. Alt sammen i håp om at katten skulle høre oss og dukke opp. Det gjorde han ikke, men et kvarter senere mjauet det på døren. Det som kom inn var ikke den katten vi er vant til i det hele tatt! Han var tydeligvis fremdeles livredd og snek seg forsiktig inn mens han skalv og undersøkte alt som kom i veien nøye før han gjemte seg under en benk i gangen. Han var dessuten skitten og full av blader og det er egentlig ganske godt gjort med tanke på klimaet og årstiden. (Antar han har gjemt seg i et av rørene som ligger i grøftene her...). Jeg lokket ham frem med litt karbonadedeig, men deretter forsvant han under sofaen hvor han ble liggende og skjelve med øyne som tinntallerkener ganske lenge. I hvert fall helt til min kjære åpnet soveromsdøren for å legge seg, men da pilte han inn dit og gjemte seg under dynen. Under dynen har han aldri vært før, men nå har katten sovnet med en hånd på hodet som er nesten like stor som han selv . Nå bor vi som sagt i et lite nabolag, så alle ble jo raskt klar over at den livredde stakkaren var vår ... Ikke foregikk det noen form for uvettig rakkettoppskyting med berusede mennesker involvert heller, så naboene kan ikke lastes. Noe så livredd som den stakkars katten har jeg imidlertid aldri sett og dere aner ikke hvor glad jeg er for at den tydeligvis anser oss og huset som en trygg svære og valgte å vende hjem rimelig raskt! Det er ingen selvfølge når det gjelder verken katter eller andre dyr når de blir regelrett vettskremt ... Etter det jeg nå har sett, så vil jeg faktisk gå så langt som å si at det er dyremishandling å ikke holde katten sin inne på nyttårsaften! Kommende nyttårsaftener må den nok tilbringe på badet med kasse, mat- og vannskål. (Jeg har også hund og den ble "innesperret" på vaskerommet. Måtte vekke den da jeg var innom litt over kl. 24... ). Jeg misliker sterkt å tvinge dyr til noe som helst, men akkurat denne ene gangen i året så tror jeg faktisk at det er til deres eget beste!
Gjest virvelvind Skrevet 1. januar 2009 #10 Skrevet 1. januar 2009 Jeg er helt enig med deg. Mine to ble heldigvis ikke redde, de tittet bare halveis ut vinduet og la seg og sov igjen, men jeg er likevel glad de er innekatter. Er ikke godt å si hvordan de ville reagert ute. Fint at pusen din kom hjem igjen
Gjest Catwoman Skrevet 1. januar 2009 #11 Skrevet 1. januar 2009 Var spent på hvordan det skulle gå med pusen min igår - det er første nyttårsaften han bor her, og han er litt skvetten av seg. Men det gikk veldig fint. Han var på veldig på vakt, gikk og la seg bak en stol langt unna vinduene. Og lå der og stirret med store øyne. Men etter den verste smellingen var over kom han luskende fram igjen, litt skeptisk, men så var alt helt greit. En pus jeg hadde for mange år siden gikk langs veggene, husker jeg. Hun beveget seg ikke ut på gulvet så lenge det smalt. Men gikk langs veggen hele huset rundt. Ei dame jeg kjente en gang hadde en hest (hun har den sikkert enda) som var hysterisk liveredd. Hun hadde funnet en metode som funket bra. Hun stengte han inne i stallen. Dekket til vinduene så det ikke kom noe lys inn utenfra, og satte på radioen med høy styrke. Da ble det så mye lyder uansett, og hesten trodde vel alle lydene kom fra radioen. Han var iallefall ikke redd da.
Kitty_katt Skrevet 1. januar 2009 #12 Skrevet 1. januar 2009 JEg tror katten våres hadde blitt svært stresset og redd om vi skulle stengt han inne=/ Han ville ut ganske tidlig på kvelden da de begynte å smelle en del og kom igjen i god behold i dag tidlig:) Tror ikke han var så veldig redd egentlig, bare når det sto på som værst med smellene=/
Coronas Skrevet 1. januar 2009 #13 Skrevet 1. januar 2009 Pus gjør som han vil. Syns det er dyrplageri å holde kattene inne denne dagen og natten. Katten er friere og tryggere ute. De finner hjemmesteder og kan flykte om det skjer noe i nærheten. Hører det er mange som har pus inne og drar på fest. Uansvarlig syns jeg det er. Hjemmet ditt er faktisk en dødsfelle om det mot all formodning skulle gå fyr i huset ditt av raketter ol. Var hos ei venninne og hennes katter fikk ikke lov å gå ut hverken på formiddagen eller kvelden/natten. De hylte inne, viftet med halen og likte seg ikke inne i det hele tatt. Den ene spydde til og med på teppe. Stakkars.
Aurora M. Skrevet 1. januar 2009 #14 Skrevet 1. januar 2009 Det er ikke dyreplageri eller uansvarlig å stenge kattene inne på nyttårsaften, stikk imot! Det er nemlig ikke alltid dyr vet sitt eget beste, selv om instinktene deres ofte beskytter dem mot fare. Når man ser hvor redd kattene ofte blir innendørs på en sånn dag, så kan en da levende forestille seg hvor redd de kan bli ute hvor smellene er dobbelt så høye! Det er bare at da ser vi ikke redselen dens.. At katten viser mistrivsel inne, og maser om å få komme ut når det smeller, er bare instinktet deres som sier at de skal rømme fra det de oppfatter som fare. De vet jo ikke at kilden til lyden er ute, og at det er enda verre der. Min katt maste også om å få gå ut, så jeg åpnet ytterdøra mi til gangen (bor i blokk), og da hun fikk høre hvordan det låt der ute, så løp hun inn igjen det forteste hun kunne. Jeg er så glad katten din kom tilbake Leo.
Leo Skrevet 1. januar 2009 #15 Skrevet 1. januar 2009 Når man ser hvor redd kattene ofte blir innendørs på en sånn dag, så kan en da levende forestille seg hvor redd de kan bli ute hvor smellene er dobbelt så høye! Det er bare at da ser vi ikke redselen dens. Det er nettopp fordi jeg med egne øyne så hvor sinnsykt livredd katten ble at jeg skrev som jeg gjorde. Nå er jeg naturligvis på det rene med at katter ikke er mennesker, men katten så ut til å bli akkurat like redd som jeg ville ha blitt hvis jeg tuslet rundt i mitt vante nabolag og det plutselig eksploderte uten noe forvarsel. Katter gjemmer seg naturligvis, men jeg tror ikke det er noe bedre å sitte og skjelve av skrekk ett eller annet sted utendørs enn å være litt frustrert noen timer fordi man ikke får gå ut akkurat når man vil. Katten min er ikke livredd lenger, men han er fremdeles tydelig preget av nattens begivenheter og dette kunne helt sikkert ha vært unngått hvis han hadde forblitt innendørs i tråd med den opprinnelige planen. Har dere forresten sett hvor livredde ville dyr og fugler blir av fyrverkeri? De burde jo ha alle forutsetninger for å takle farer i naturen og vanligvis ser man ikke f.eks. rev og skjærer som flykter i panikk. Fyrverkeri derimot har ingenting med deres natur og instinkter å gjøre og skremmer dem derfor på en helt annen måte enn naturlige farer. Jeg er så glad katten din kom tilbake Leo. Jeg også! Jeg snakket med ikke mindre enn tre naboer som hadde hatt katter som hadde forsvunnet nettopp på nyttårsaften! Jeg stenger forresten ikke dyrene mine inne og drar på fest heller. Jeg holder meg helt i nærheten av edru og går ikke lenger hjemmefra enn at jeg kan se huset og stikke innom for å se at de har det bra.
Gjest Glør Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 Jeg er nå helt sikker på at jeg kan anbefale katteiere å holde katten sin inne på nyttårsaften! Faktisk vil jeg gå så langt som å si at man er rimelig uansvarlig hvis man med viten og vilje lar dem være ute! Enig der, opplevde akkurat det samme da den ene katten vår greide å smyge seg ut en nyttårsaften. Fant han ikke igjen før dagen etter, og da satt han under verandaen og skrek, men turte ikke gå fra skjulestedet sitt, så jeg måtte ut og hente han. Og han er ellers en usedvanlig avbalansert katt. Men når kattene er inne bryr de seg nesten ikke om smell i det hele tatt. I tillegg er de uansett mest inne om vinteren, så de merker ikke store forskjellen heller. Her i huset er den hunden som er problemet, siden hun er veldig skuddredd. Så vi er alltid edru og sammen med henne på nyttårsaften, for at hun skal være så trygg som mulig. Synes det er fælt å se hvor mye hun plages med det, og har fått avsmak for fyrverkeri selv også.
Trampe Skrevet 2. januar 2009 #17 Skrevet 2. januar 2009 Pusefrøkna mi likte ikke fyrverkeriet, men hun så ikke veldig redd ut. Hun lå på plassen sin under spisebordet hele kvelden og skulte rundt seg når det smalt som verst, ellers sov hun. Monsen vår var veldig rolig, hoppet opp på kjøkkenbenken og så ut vinduene, han fulgte rakettene med øynene og pratet en hel masse. Da det ga seg med de verste smellene dro han ut, og kom inn igjen etter ei stund. Han har sikkert vært ute og undersøkt batteriene som sto igjen etter oppskytingen. Jeg var veldig spent på hvordan dette skulle gå, spesielt siden vi skal reise bort neste nyttårsaften uten mulighet til å ta kattene med. Føler virkelig med dere som har nervøse dyr. Jeg har selv hatt hest, og nyttårsaften var et sant mareritt.
Full_Storm Skrevet 2. januar 2009 #18 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Etter det jeg nå har sett, så vil jeg faktisk gå så langt som å si at det er dyremishandling å ikke holde katten sin inne på nyttårsaften! Kommende nyttårsaftener må den nok tilbringe på badet med kasse, mat- og vannskål. (Jeg har også hund og den ble "innesperret" på vaskerommet. Måtte vekke den da jeg var innom litt over kl. 24... ). Jeg misliker sterkt å tvinge dyr til noe som helst, men akkurat denne ene gangen i året så tror jeg faktisk at det er til deres eget beste! Nå giddet ikke jeg lese hele innlegget.Holdt med det som var uthevet. Det må vel LITT mer til for å si at noen er dyremishandlere? Jeg har fire katter.De trives best inne.Men går ut og inn som de vil.Og de gikk ut en tur i god tid før 24.00.Og oppførte seg som vanlig(Folk sender opp raketter da også ).Ingen var ute klokken 24.00,men de så ikke redde ut ,så de hadde sikkert gjort det hadde de villet. Det kunne ikke falle meg inn å stenge de inne på badet.Og langt ifra hunden vår,han hadde blitt livredd.Da kan en snakke dyremishandling da. Kattene har kattedo inne.Så det var "fritt valg" å gå ut eller inn. Hunden min liker ikke raketter.Så vi lot tven sto på litt høyrere enn vanlig.Gardiner var trekt for.Og vi oppførte oss munter og rolig sammen med han. Hadde vi begynt å stenge dyrene inne,hadde det blitt kaos! MEN,vet de at dyrene deres er redde.Er det greit at de holder seg inne og er sammen med dem.Sørge for at de har vært ute.Og at kattene også har kattedo i tilfelle. Jeg er regnet som nermest "hysterisk" når det kommer til dyrene mine.Redd for at det skal skje dem noe og alt det der. Men en kan ikke kalle noen dyremishandlere fordi om katten deres er ute.De er ikke lett å få inn akkurat.De kommer hvis de vil.Og katter er veldig flink å gjemme seg.Så de finner sikkert en plass de gjemmer seg når de er redde. Det har jo ofte vært sånn at katter fordufter når de feks skal til dyrelegen osv.Dette har også skjedd ang nyttårsaften.De blir borte feks dagen før,og blir borte noen dager.Pga dette. Men må også si,jeg blir jo glad jeg leser folk bryr seg om dyrene sine Endret 2. januar 2009 av Full_Storm
Tabris Skrevet 2. januar 2009 #19 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har en katt som er veldig sjy og redd av seg, så da hun gikk ut tidlig på nyttårsaften var jeg sikker på at jeg ikke ville se henne igjen før dagen etter. Men utover kvelden da det smalt jevnt og trutt kom hun inn og virket ikke det spor redd. Hun spiste, koste og sov som vanlig, men jeg var glad hun kom inn.
Arkana Skrevet 2. januar 2009 #20 Skrevet 2. januar 2009 De er ikke lett å få inn akkurat.De kommer hvis de vil.Og katter er veldig flink å gjemme seg.Så de finner sikkert en plass de gjemmer seg når de er redde. Og derfor velger vi å ha kattedøren stengt allerede fra morgenen på nyttårsaften, for å være sikre på at de er inne innen kvelden. Nå går de sjelden ut vinterstid uansett, og jeg har forståelse for at noen katter synes det er forferdelig å være stengt inne, men jeg vil ikke miste kattene mine eller at de blir skadet/drept av fyrverkeri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå