Gjest hjelp Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 I begynnelsen da jeg fikk dem hadde jeg på grunn av opppussing ikke soveromsdør. Dvs at de hadde fri tilgang til sovberommet mitt om natten, men nå somjeg har fått dør og den er stengt mjauer de hele natten om de ikke slipper inn, men jeg vil helst ikke at de skal ha det som vane å sove der inne. Hva kan jeg gjøre med dette? er det slemt å stenge dem, maten og kattekassen inne på badet om natten? Og en ting til, hvilken kattesand burde kattunger ha?
Gjest TS Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Lagret for fort. Nå bruker jeg klumpesand fra felleskjøpet, men jeg synes det blir fullt så fort Hvis jeg renser en gang midt på dagen er kassen blitt så full iløpet av natten at den ene av kattene nekter å bruke den og heller gjør fra seg ved siden av kassen. Finnes det et bedre altrnativ eller er det kassen som er for liten?
superlady Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Jeg er ingen kattekjenner, men jeg har hatt noen katter i mitt liv og ja, jeg synes det er slemt å forvise dem til badet om natten. Mange katter har et enormt behov for å springe rundt og særlig kattunger. Det får være opptil hver enkelt om de vil la kattene sove på soverommet om natten. Jeg gjør det, men mange gjør det ikke. Men da synes jeg ihvertfall at de bør få ha resten av huset å leke seg på og ikke bare badet. Når de blir større kan de kanskje være ute om natten? Det er min mening i alle fall, men som sagt så er jeg verken dyrlege eller annet og snakker kun av egen erfaring til mine egne katter. Når det gjelder kattesand er jeg heller ingen spesialist, men bruker en fra Cathrine nå. Den er ganske fin og klumper seg, slik at man kan ta ut klumpene med en spade. Den liker kattungen vår godt.
Gjest TS Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 suprlady: Greit at det kan være slemt, men har du forslag til hva annet jeg kan gjøre for å få nattesøvnen tilbake?
superlady Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Så det du ville var å forvise dem til badet, for da hører du det ikke når de mjauer? Kanskje noen andre har noen tips. Jeg lar som sagt mine være hvor de vil og da blir det ikke noe bråk. Men det jeg tenker er at dersom du stenger døren til soverommet så vil de etter en liten stund venne seg til at de ikke kan være der og slå seg til ro i stuen eller et annet sted kanskje. -Men husk at flere katter liker å leke om natten og det er kanskje det som er problemet her? Når de blir litt større kan de være ute hele natten også tenker jeg. Jeg har ikke alle svar, men du spurte om det var slemt å forvise dem til badet og det mener jeg at det er. Og jeg tror at de etter en stund vil akseptere at de ikke kan gå på soverommet ditt, men det er sikkert en avvenningsprosess for dem ettersom de har fått lov til å være der frem til nå.
Gjest TS Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har ikke problem med at de leker om natten, jeg tåler såppas bråk, men når de syter hele natten og klorer opp soveromsdøren min så må jeg finne en løsning, de har enda ikke vendt seg av med det og jeg har hatt dør i to uker nå
Gjest TS Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Må bare legge til, jeg vil ikke forvise dem til badet for å slippe å høre på mjauingen, jeg håper de kan slå seg til ro der å ha det bra. De liker seg godt på badet fra før og vil alltid være der inne hvis de kan, men jeg vet ikke om det er forsvarlig og om katter trives så lenge på ett rom en hel natt. De har nok av leker jeg kan ta md dit og kommer ikke til å mangle noe. Jeg blir veldig lei meg avb å høre på den såre mjauingen i gangen om natten og må virkelig ta meg sammen for å ikke slippe dem inn.
spezitas Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Om du ikke vil ha dem inne på soverommet, vil jeg anbefale deg å bruke "Sov i ro" i ørene i en periode. Det kan hjelpe deg med nattesøvnen. Mjauingen vil nok gå over etterhvert;) Når det gjelder kattesandproblemet ditt, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan det kan bli fullt i kassen om du rengjør hver dag? Da må du isåfall enten ha ekstremt mange katter, eller alt for liten kattedo... Jeg vil anbefale deg å kjøpe en stor kattedo, f.eks med tak, slik at kattene får være i fred og ikke bli forstyrret, og at kattedoen blir plassert et sted der den står litt skjult, og ikke i nærheten av mat eller drikke. I en overgangsperiopde, kan jeg også anbefale deg å gjøre rent doen flere ganger til dagen. det er ikke noe gøy når kattene gjør fra seg der de ikke skal, men somregel prøver de å si i fra at noe er galt når de gjør slikt. Jeg har hørt at FK sin klumpesand er helt grei, men selv foretrekker jeg å bruke Everclean sin kattesand. Det finnes mange typer, og man må nesten prøve seg frem til det en synes er best selv. Det jeg iallefall kan si til deg, er at du får det du kjøper- jo dyrere sand, jo bedre kvalitet og mindre lukt. Cat Exclusive er også en grei sand. Lykke til
Gjest Glør Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Så lenge de har tilgang på mat, kasse og det er varmt der, greier de seg nok helt fint på badet. De har jo også selskap i hverandre. Hvis kattene er kresne på å bruke en møkkete kasse kan det være en fordel å skaffe en til, så de har hver sin. Klumpesand er det beste, og jeg tror ikke FK sin er den beste, så du kan prøve Cat Exclusive, som også er ganske rimelig. Hva slags for får de? Får de for av lav kvalitet får de også veldig mye avføring, så det kan være ett symptom på det. Prøv med ett for som har høyt proteininnhold, og som har minst mulig karbohydrater, siden de bare går rett ut igjen. De fleste for de selger på dyrebutikk/dyrlege er gode, selv er jeg veldig fornøyd med Royal Canine.
Gjest TS Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Jeg hadde dem på badet i natt og det gikk kjempefint, lyttet etter mjauing men hørte ingenting så jeg tror de trivdes bra, kom ikke ut igjen den første timen etter at jeg åpnet døren til dem heller:) De har jo varmekabler i gulvet (som de elsker), mange leker, kattekasse og mat og friskt vann. Så til tross for hva majoriteten ser ut til å mene tror jeg at dette er en bra løsning, iallefall til de blir litt eldre:)
Skrika89 Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Jeg hadde dem på badet i natt og det gikk kjempefint, lyttet etter mjauing men hørte ingenting så jeg tror de trivdes bra, kom ikke ut igjen den første timen etter at jeg åpnet døren til dem heller:) De har jo varmekabler i gulvet (som de elsker), mange leker, kattekasse og mat og friskt vann. Så til tross for hva majoriteten ser ut til å mene tror jeg at dette er en bra løsning, iallefall til de blir litt eldre:) Kjære vene, er da ikke noe slemt eller uansvarlig med å ha de på badet om natten så lenge de har mat og vann der.. De har masse selskap i hverandre. Så ha de på badet du
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #12 Skrevet 31. desember 2008 Du bør absolutt ha en dokasse til hver katt. Jeg har en kasse til min katt som er alene, og den blir jo ganske full i løpet av et døgn.
Gjest Infralove Skrevet 31. desember 2008 #13 Skrevet 31. desember 2008 Så lenge det er snakk om kattungar syns eg det er greit å ha dei på eit rom om natta. Eg og brukar Everclean kattesand. Den er jo litt dyr, men der ein kjempegod. Luktar ikkje, og klumper bra. Eg har prøvd litt ymse, men har alltid gått tilbake på everclean. Har prøvd cat exclusive, men den likte eg ikkje. Hugsar ikkje kvifor. Lure på om det var fordi den støva og lukta rart.
Gjest Miley Skrevet 31. desember 2008 #14 Skrevet 31. desember 2008 Ville hatt en ekstra do om det fylles så fort opp. Vi har en katt og må tømme hver dag, om du har flere så må det jo fylles veldig opp i løpet av en dag. Bruker Everclean sand og er veldig fornøyd med den.
S_Dreams Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Hvor mange kattunger har du? Jeg var en stund fosterhjem for en kattemor med 6 kattunger, samt at jeg hadde en egen voksen katt. Da hadde jeg to kattedoer, som jeg plukket ut av 3 ganger for dagen. Nå har jeg to voksne katter, og da de var innekatter, så hadde de hver sin kattedo som jeg tømte en gang for dagen. Nå får de gå ut (da vi har flyttet), og de har fortsatt en kattedo stående, men jeg tømmer ikke så ofte lenger. Kun når jeg ser det trengs. Bruker kattesanden EasyClean fra Felleskjøpet. Den klumper fint, men det er ikke alltid klumpene holder seg når man plukker utav, og dermed så begynner sanden å lukte etter en stund. Vurderer å gå tilbake til EverClean, som jeg brukte før. Var veldig fornøyd med den, bortsett fra prisen. EasyClean mener jeg koster 179 kr for 18 kg, mens EverClean koster litt over 200 kr for 10 kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå