Gå til innhold

Bilen min går ujevnt på tomgang


Gjest Løve66

Anbefalte innlegg

Min Audi A3 02-mod. begynte plutselig for noen dager siden å gå litt ujevnt på tomgang. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men at den går "ujevnt" er liksom det beste beskrivelsen jeg kommer på. Noen nevnte plugger, men jeg har visst såkalte long life-plugger og bilen var på service i sommer så de burde være ok. Hva er mest sannsynlig årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke påberope meg noe ekspertkunnskaper på biler men når min bil hadde sånne 'host-og-hark' tendenser på tomgang, fikk jeg stilt inn bensin ut/inntaket, satt i nytt bensinfilter og ny plugger. Da brum-brummm'et den som ei katt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jevn rytmikk i ujevnheten, eller er det helt vilkårlige intervaller? Lyser det noe på dashbordet? Merker du om biilen drar dårligere når du akselererer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jevn rytmikk i ujevnheten, eller er det helt vilkårlige intervaller? Lyser det noe på dashbordet? Merker du om biilen drar dårligere når du akselererer?

Akkurat nå er ikke bilen her så jeg får ikke gått ut hørt ekstra etter, men mener den er litt sånn "host-og-hark", litt likt gressklipperen når den er i ferd med å gå tom for bensin (!!), men ikke ille da. Nåla på turtelleren mener jeg også pleier å stå i ro til vanlig, men nå har den beveget seg litt opp og ned når bilen går på tomgang.

Har ikke merket at den akselerer dårligere, men det er en chippet 1,8 Turbo som vanligvis er svært rask så det kan nok hende at den er redusert uten at jeg har nødvendigvis har merket det (har ikke kjørt mange turene i det siste).

Og faktisk er det en gul lampe som lyser, det er visst kontrollampe for avgassystem og jeg har allerede snakket med Møller om å komme innom på nyåret så de får sjekket denne. Har ikke satt tomgangsproblemet i sammenheng med den lampa, men det henger kanskje likevel sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her lukter det ny luftmengdemåler eller lambdasonder.

luftmengdemåleren har med luft til motoren og gjøre mens lambdasonden har med mengden drivstoff motoren trenger.

om dette begynte når det blei kaldt så kan det også tyde på at du har mye kondens, dette ligger da i bensinfilteret ditt og fryser når det blir kjempekaldt, bilen vil da fuske og mangle "drag".

men, du skal jo på verksted, da finner de det ut der tenker jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippet ja. Som forrige her nevner, få sjekket luftmengdemåleren og lambda pluss styresentral. Få i tillegg i originalchippen, og drit i "billige trimmetips".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du gjør noe dyrere så skift olje, oljefilter og luftfilter. Sleng på litt kondensfjerner også. Plugger kan sikkert også skiftes. Hjelper ikke om de er longlife hvis de er møkkete.

Trolig en justeringssak. Mulig det er autochoken som er problemet. Går den også ujevnt på tomgang når motoren er varm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippet ja. Som forrige her nevner, få sjekket luftmengdemåleren og lambda pluss styresentral. Få i tillegg i originalchippen, og drit i "billige trimmetips".

Det er originalchip som sitter i. Den har vært der hele tiden, for min del kan den gjerne tas ut - trenger egentlig ikke racerbil.. :-/ Senere i dag skal jeg sjekke litt nærmere hvordan den ter seg basert på svar jeg har fått her - kjempefint med så mange tilbakemeldinger, da vet jeg litt mer hva jeg kan høre/se etter før Møller har tid til å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her lukter det ny luftmengdemåler eller lambdasonder.

luftmengdemåleren har med luft til motoren og gjøre mens lambdasonden har med mengden drivstoff motoren trenger.

om dette begynte når det blei kaldt så kan det også tyde på at du har mye kondens, dette ligger da i bensinfilteret ditt og fryser når det blir kjempekaldt, bilen vil da fuske og mangle "drag".

men, du skal jo på verksted, da finner de det ut der tenker jeg:-)

Dro innom Møller og fikk dem til å måle i f.t. avgasskontrollampen som lyser og da var det utslag på lambdasonde (noe jeg for øvrig aldri har hørt om før) + at det var en mulig lekkasje på en eller annen slange til turboen. Fikk time 6. januar så da blir det nok en verkstedregning for den bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den gule lampa lyser kan det være mye rart som er feil. Ikke greit å begynne å rote med det selv. ;) Men man kan kjøre bilen litt. Røde lamper skal man ikke kjøre på, men gule/orange kan man kjøre litt på.

Har akkurat hatt samme varsellampe selv og eneste grunnen til at jeg fikk kjøre et par uker med den var at jeg ikke merket noe som helst på bilen. Hadde jeg merket det hadde jeg måttet kjøre rett på verkstedet eller de hadde hentet den på mobilitetsgarantien. Men da den først var inne skulle de allikevel fikse den raskt. Jeg ville vente til etter julestresset, men nei - en uke fikk være maks ventetid. Var noe girkassechipfeil, som slo ut i abgassystemet og dermed ga den varsellampa.

En gang i tiden hadde jeg en bil med fordeler (aner ikke om biler har det lenger jeg, eller om de bare ser annerledes ut). Ene ledningen røyk fra forderen og til pluggen. Så den gikk jevnt - på 3 plugger. Det blir ca. 75% kapasitet. Ikke videre fort for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...