Gå til innhold

Har lyst på en hund som ikke "drar"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Jeg har lyst på en hund som ikke drar så veldig siden jeg har dårlig balanse føler jeg.. Tryner mye på vintern når det er is :P hehe.. men uansett.. Jeg har lyst på en hund nå, og som det går ann å gå tur med, altså ikke en bitte liten chihuahua som jeg har skjønt ikke orker så fryktelig lange turer...

Jeg har tengt på en Jack Russel Terrier.. Har noen av dere erfaring med de? Er de viltre og drar veldig? Jeg skjønner jo at det har mye å si på disiplin osv.. men har noen no tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lillemy_*
Skrevet

Det kommer ikke ann på rase om hunden drar eller ikke.. Der er det trening som må til! (å dette gjelder ALLE HUNDER!) har ingenting med størrelse, form eller farge :jepp:

Jack Russel er mye hund i liten innpakning.. Den trenger mye stimulering, både mentalt og fysisk. Får den ikke det kan den bli en real liten ugangskråke som god kan dra som om han fikk betalt for det!

Men de er kjempeflotte hunder om de får behovene sine dekket!

Om du går på canis.no har de noe som heter rasevelger på siden sin.

Der kan du velge hvilken str du ønsker, tid du vil bruke på pelsstell, mosjon osv så kommer den opp med alternativer som kan passe for deg!

(sist men ikke minst, når du tror du har bestemt deg. snakk med noen som har erfaring med rasen!)

Dersom du ikke finner noe som passer for deg, er kanskje et annet type husdyr bedre for deg!

Lykke til!

(forresten så kan godt en chihuahua like lange turer. Det kommer ann på hva hunden er vant til, dette gjelder uansett rase!)

Skrevet

JRT er veldig sterk ja. Anbefaler sele, eventuelt halvstrupe-bånd. JRT trenger mye trim, både psykisk og fysisk.

Skrevet

Tror du bør lese og lære litt mer om hunder før du skaffer deg en.. Rase har ingenting å si på draging, men oppdragelse!

Skrevet
Tror du bør lese og lære litt mer om hunder før du skaffer deg en.. Rase har ingenting å si på draging, men oppdragelse!

En sannhet med modifikasjoner - noen raser er avlet for å trekke :)

Men ellers er det oppdragelsen som gjelder.

Gjest Gjest_amalie_*
Skrevet
Jeg har lyst på en hund som ikke drar så veldig siden jeg har dårlig balanse føler jeg.. Tryner mye på vintern når det er is :P hehe.. men uansett.. Jeg har lyst på en hund nå, og som det går ann å gå tur med, altså ikke en bitte liten chihuahua som jeg har skjønt ikke orker så fryktelig lange turer...

Jeg har tengt på en Jack Russel Terrier.. Har noen av dere erfaring med de? Er de viltre og drar veldig? Jeg skjønner jo at det har mye å si på disiplin osv.. men har noen no tips?

Tydelig at du ikke har gått tur med en chihuahua. Chihuahuaen er en utrolig sporty tur kamerat bare så det er sagt :) De orker mer enn du skulle tro

Skrevet

Joda, det er forskjell på raser også her. Noen raser vil sannsynligvis dra mindre i båndet enn andre, mynder er for eksempel slike hunder. De fleste mynder trenger ikke trenes spesielt i å gå pent i bånd. Så hva med en whippet? Enkle og greie familiehunder :-) Forøvrig ganske undervurderte hunder spør du meg.

Og terriere kan være vanskeligere enn andre hundetyper til å få til å gå pent da trykket av halsbåndet kan hetse de opp. Mange anbefaler sele. Terriere generelt er hunder med heftig temperament som noen har nevnt tidligere, de kan være utfordrende å oppdra. Og en jack russel er vel av de "verste" terrierne i så måte. Det finnes vel de som er litt mildere.

• 2 uker senere...
Gjest Betty89
Skrevet

En jack russel terrier trenger en god del mosjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...