Gå til innhold

Hvor lenge kan katter være hjemme alene?


Kakee

Anbefalte innlegg

Lengste vi har hvert borte fra katten er ca 2 uker. Vi har da alltid ett familiemedlem som kommer innom annenhver dag å fyller på nytt med mat og vann å tømmer kattedoen. Er innekatt. 

Ofte sitter familiemedlemmet som har ansvaret en stund i leiligheten den dagen. Sitte å ser på TV eller bare generelt være tilstede så pusen har noen å sosialisere med. Men pus kommer uansett aldri frem. Hun liker å være for seg selv stort sett. Men jeg tenker det fortsatt må være koselig å høre at noen er her. 

 

 

Anonymkode: 88c62...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Iso1 skrev:

Mine katter har aldri vært alene over natten. Og hvis du drar fra katten i flere dager kan du få en dyr bot! En reiser ikke bare fra sine dyr! Dagsturer går fint, ikke turer over flere dager. Har du dyr så tilpasser du deg til det! 

Hvis man forlater katten alene uten tilsyn får man bot,men sørger man for at noen kommer innom og gir katten mat og drikke pluss ser til den så er ikke det straffbart. 

Anonymkode: 4ef30...6fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv innekatt. Jeg får dårlig samvittighet bare jeg er på jobb 8 timer om dagen, og har tenkt mye på å skaffe enda en katt så de kan være to sammen. 

Har selv dratt utenbys flere ganger, men har alltid tatt med katten. De blir faktisk deprimerte av å være alene lenge.

Anonymkode: 84c25...5ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt har hatt daglig tilsyn i 1 uke nå... mat, kos og vann... 

Nå skal vi 14 dager på hytta og da blir katten med. Den elsker å være der. Bilturen er den ikke så glad i derimot.

Anonymkode: 42fa5...b8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Lengste vi har hvert borte fra katten er ca 2 uker. Vi har da alltid ett familiemedlem som kommer innom annenhver dag å fyller på nytt med mat og vann å tømmer kattedoen. Er innekatt. 

Ofte sitter familiemedlemmet som har ansvaret en stund i leiligheten den dagen. Sitte å ser på TV eller bare generelt være tilstede så pusen har noen å sosialisere med. Men pus kommer uansett aldri frem. Hun liker å være for seg selv stort sett. Men jeg tenker det fortsatt må være koselig å høre at noen er her. 

 

 

Anonymkode: 88c62...f98

Oi....god råd du da? Til 17.000 i bot. 

Dyrevelferdloven sier at dyret skal ha tilsyn hver eneste dag. Du er ikke en ansvarlig dyreeier. Blir du meldt til mattilsynet for å reise fra katten din uten riktig tilsyn så blir det dyrt. 

Anonymkode: b9e75...877

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en katt som er inne når vi er hjemmefra og ute/inne som den ønsker når vi er hjemme. 

Vi reiser ALDRI fra katten mer enn en natt uten tilsyn! Vi har automatisk matskål som kan fore opp til 5 måltider på til forskjellige tider på døgnet, men dette erstatter ikke tilsyn. Når vi er borte mer enn en natt, så betaler vi en nabojente for å komme innom 30 minutter x 2 hver dag. Hun mater, leker, børster litt og tømmer doen.

Vi har valgt å skaffe katt og sørge for at den har det fint 365 dager i året. Ikke kun når det passer oss.

Anonymkode: 6b97d...00f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig ville det ikke vært problem å la dem (2 katter) være alene en helg. Altså jeg ser dem på fredagen, de er alene hele lørdagen, og jeg er tilbake og ser dem på søndagen.

Nå er det jo slikt at vi ikke har lov til å si slikt høyt nesten, og ihvertfall ikke gjøre det, så har alltid noen som kommer innom på lørdagen. 

Men etter min mening klarer de seg utmerket alene den tiden. De har vannautomat som rommer 1,5 liter, og mat kan man sette ut nok av i slike maskiner. 

Joda tilsyn et viktig, ved enda lengre bortreise. De trenger og oppmerksomhet. 

Nå for tiden er de alene på det meste i runde 13-14 timer (når jeg har 12 timers vakter på jobb). Merker ikke noe forskjell på oppførsel om de har savnet meg mer da enn om jeg bare er ute en liten handletur :) 

Anonymkode: fb34c...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt har tilgang til garasjen når vi er bortreist. Der har han soveplass og mat/drikke. Foreldra mine bur like ved, og dei er der kvar dag og fyller på. Men no ser dei at det er ein ekstra katt der, eg trur det er ein nabo som har fått katt nylig, men som er på ferie. Det er sannsynlig at dei har avtale om at nokon skal gje katten mat, men han trekker til vår katt og et sannsynlegvis mat ilag med vår katt. Så no må foreldra mine gå over til plan B, som er å mate katten vår heime hos seg sjølv. Han går like gjerne bort til dei, så no er vår katt sikra, og den andre går forhåpentligvis heim....

Anonymkode: d0cd8...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte naboen til Mattilsynet i går. 3 katter hvor en er kattunge (2-3 mnd). Eieren har vært borte i snart to uker. Ingen passer på de. De går ute. Ingen mat, ingen kos. 

Anonymkode: fe594...245

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg meldte naboen til Mattilsynet i går. 3 katter hvor en er kattunge (2-3 mnd). Eieren har vært borte i snart to uker. Ingen passer på de. De går ute. Ingen mat, ingen kos. 

Anonymkode: fe594...245

Har du tatt den inn? 

Anonymkode: ccb27...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt den inn? 

Anonymkode: ccb27...649

Har vært på ferie selv, så visste ikke noe om det før jeg la merke til det her om dagen. Rakk ikke gjøre noe før noen henta to av kattene. Den tredje fant de ikke. 

Anonymkode: fe594...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker uten tilsyn max to dager!

Vi skal reise bort nå 12 dager, har to katter.

De har katteluke, så kan komme og gå som de vil.

Har sørget for at en kommer innom en gang i døgnet, og sjekker mat, vann og at de ser folk ;)

Men gruer meg litt, spesielt den ene katten er ikke så glad i folk, kun meg... så er livredd for at han skal føle seg uønsket og stikke av...det er en omplasseringskatt, så han har ikke hatt det så greit i livet.

Krysser fingrene for at dette går greit, selv med tungt hjerte (sikkert verst for meg..haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på ferie selv, så visste ikke noe om det før jeg la merke til det her om dagen. Rakk ikke gjøre noe før noen henta to av kattene. Den tredje fant de ikke. 

Anonymkode: fe594...245

Drittfolk som drar fra dyrene sine... håper de får bot per katt de har reist fra 

Anonymkode: ccb27...649

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/18/2019 at 10:24 AM, AnonymBruker said:

Har vært på ferie selv, så visste ikke noe om det før jeg la merke til det her om dagen. Rakk ikke gjøre noe før noen henta to av kattene. Den tredje fant de ikke. 

Anonymkode: fe594...245

Hvordan vet du at ingen har sett til dem når du har vært ferie? Noen ganger blir det litt hysteri...

Anonymkode: a48d9...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarte en gang å dra på ferie i tre uker uten at katten var inne i huset. Egentlig skulle farmor se til at hun hadde mat og vann inne, men pus var jo aldri inne når hun var det og maten ble ikke rørt. Farmor så heller ikke snurten av pus på de tre ukene. Hun kom tassende ut av skogen da vi kom hjem, så lille pus hadde lekt villkatt i tre uker og hatt det supert. Hun var blid og fornøyd, i godt hold og frisk, så hun hadde nok klart å snike seg ut mens vi pakket inn i bilen.

Den katten har aldri vært så fornøyd som det hun var den dagen, så hun hadde det garantert helt supert som liksom-villkatt på feriekoloni i skogen.

Men når vi har klart å holde henne inne når vi reiser, så har hun vært maks tre dager helt uten tilsyn. Farmor bodde i leiligheten i huset vårt, så når pus ville levere en "gave" (som farmor kalte det - altså en død firfisle eller en halvdød mus eller fugl) til farmor gikk hun bare inn til henne. Som regel fikk hun mat og vann hos farmor så farmor slapp å gå opp til oss.

Anonymkode: 521cd...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2017 den 23.59, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ikke LOV å dra fra en katt uten at den får tilsyn MINST en gang om dagen.

Anonymkode: 1af97...808

Kilder, please.. 

Anonymkode: 1a539...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi klarte en gang å dra på ferie i tre uker uten at katten var inne i huset. Egentlig skulle farmor se til at hun hadde mat og vann inne, men pus var jo aldri inne når hun var det og maten ble ikke rørt. Farmor så heller ikke snurten av pus på de tre ukene. Hun kom tassende ut av skogen da vi kom hjem, så lille pus hadde lekt villkatt i tre uker og hatt det supert. Hun var blid og fornøyd, i godt hold og frisk, så hun hadde nok klart å snike seg ut mens vi pakket inn i bilen.

Den katten har aldri vært så fornøyd som det hun var den dagen, så hun hadde det garantert helt supert som liksom-villkatt på feriekoloni i skogen.

Men når vi har klart å holde henne inne når vi reiser, så har hun vært maks tre dager helt uten tilsyn. Farmor bodde i leiligheten i huset vårt, så når pus ville levere en "gave" (som farmor kalte det - altså en død firfisle eller en halvdød mus eller fugl) til farmor gikk hun bare inn til henne. Som regel fikk hun mat og vann hos farmor så farmor slapp å gå opp til oss.

Anonymkode: 521cd...ae8

Dette skjønner jeg ikke er mulig hvis man er bare bittelitt ansvarlig dyreeier. Å sjekke at katten er inne er det aller siste jeg gjør før vi reiser, fordi alle vet at en åpen dør mens man pakker i bilen kan benyttes av en katt. Hvem i all verden bare kjører av gårde på ferie uten å sjekke at katten er inne og har det bra??? 

Anonymkode: 25b90...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dette skjønner jeg ikke er mulig hvis man er bare bittelitt ansvarlig dyreeier. Å sjekke at katten er inne er det aller siste jeg gjør før vi reiser, fordi alle vet at en åpen dør mens man pakker i bilen kan benyttes av en katt. Hvem i all verden bare kjører av gårde på ferie uten å sjekke at katten er inne og har det bra??? 

Anonymkode: 25b90...667

Jeg ser ikke problemet her. Katten hadde jo mulighet til å komme inn hvis den ville og de hadde skaffet tilsyn. Det hender jo at katter tar seg en tur, også når de som eier den er hjemme. Man trenger jo ikke sperre inne katten når man reiser vekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjønner jeg ikke er mulig hvis man er bare bittelitt ansvarlig dyreeier. Å sjekke at katten er inne er det aller siste jeg gjør før vi reiser, fordi alle vet at en åpen dør mens man pakker i bilen kan benyttes av en katt. Hvem i all verden bare kjører av gårde på ferie uten å sjekke at katten er inne og har det bra??? 

Anonymkode: 25b90...667

Mamma og pappa var sikre på at hun var inne, men så viste det seg at hun ikke var det likevel. Døren hadde ikke stått oppe hele tiden, så hun må ha klart å snike seg ut. De var heller aldri bekymret for at hun ikke skulle få kommet seg inn igjen om hun smatt ut, for farmor var jo hjemme og passet på henne. Hun hadde mulighet til å gå inn, både hos oss når farmor var oppe og hos farmor. Hun bodde mest hos oss, men også hos farmor når hun følte for det. Farmor hadde sluppet henne inn med en gang om hun dukket opp. Hun gikk også på gårdsplassen og lokket på henne med mat, godbiter og fisk, men hun dukket ikke opp før vi kom hjem. :)

Anonymkode: 521cd...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...