Gå til innhold

Hvor lenge kan katter være hjemme alene?


Kakee

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev i tittelen lurer jeg altså på hvor lenge du syns katter kan være alene hjemme (uten tilsyn fra naboer o.l.). Etter hva jeg har fått med meg er det ganske forskjellige meninger om dette.

Ville dere hatt de ute eller inne (med kattedo så klart)?

Selv er jeg ganske "hønemor" og vil ikke dra fra de en natt engang uten at jeg har noen til å passe de :fnise:.

Endret av Kakee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mening kan katter være alene ei helg fra fredag til søndag uten problem. Katt syns jeg skal være alene maks ett døgn. Altså er det forskjell på om man har en eller flere.

Om den/de er ute eller inne kommer jo veldig an på bosituasjon og kattens personlighet. Er den en O'Malley som elsker å henge ute og streife hele dager vil den sikkert kjede seg veldig inne. Men er det en mer forsiktig type som liker å komme hjemom med jevne mellomrom syns jeg den skal få være inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var hjemme alene i 2 dager, fra tirsdag ettermiddag til torsdag ettermiddag. Da fylte jeg opp godt med mat/vann og rensket kattedoen før jeg dro.

De er da tre stykker. Hadde jeg bare hatt en katt ville jeg latt den være alene maks en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vel vært hjemme en kort helg uten tilsyn. De har egen dør og kan gå inn og ut akkurat som de lyster, og gjør til daglig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_pusemor_*

jeg lar mine katter være hjemme i max 3 dager, (helg) de er inne katter, det går helt fint... setter på radioen og fir de masse drikke og mat. så det går så fint så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening kan katter være alene ei helg fra fredag til søndag uten problem. Katt syns jeg skal være alene maks ett døgn. Altså er det forskjell på om man har en eller flere.

Om den/de er ute eller inne kommer jo veldig an på bosituasjon og kattens personlighet. Er den en O'Malley som elsker å henge ute og streife hele dager vil den sikkert kjede seg veldig inne. Men er det en mer forsiktig type som liker å komme hjemom med jevne mellomrom syns jeg den skal få være inne.

Er enig med denne jeg. Og det med ute kontra inne kommer jo mye an på været og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min var hjemme alene i 10 dager, men søsteren min var og fylte på vann og mat annehverdag da...Men katten har jo katteluke og går ut og inn som hun vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med katteluke og vannfontene har vi mulighet til å dra bort en helg tenker jeg. Bare å fylle opp nok av mat. Men lenger ville jeg ikke vært borte fra dem, de trenger jo påfyll av både mat og drikke og ikke minst litt kos og sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min var hjemme alene i 10 dager, men søsteren min var og fylte på vann og mat annehverdag da...Men katten har jo katteluke og går ut og inn som hun vil...

Har katten tilsyn er det noe annet. Da kan de være mye lengre alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to katter er ofte alene i helgene, også en uke i strekk kan gå i forbidelse med min reising og jobb. Leieboeren fyller på mat og drikke til de ute på verandaen, og de har funnet seg "lune" plasser i garasjen som jeg vet de bruker om natten når de ikke er på jakt.

Stort sett er de i nærområdet slik at de kommer inn med en gang jeg er kommet hjem, men det kan også gå opptil 2 døgn før de kommer for å sjekke om jeg er hjemme nå :) Kattene mine har det helt supert!

Katter som er vant til å være ute greier seg kjempefint i flere dager bare de har mat og drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har krisehjemskatt for Dyrebeskyttelsen, og spurte dem hva jeg kunne gjøre dersom jeg ønsket å reise bort en helg. De mente det var greit om katten var alene en helg fra fredag til søndag. Ellers skal den såklart ha friskt vann og mat og få rensket kassen hver dag, men i ny og ne mente de det ikke var noe problem.

Har hittil ikke benyttet meg av det da, synes så synd i dem at jeg har ansatt gammeltante til å komme innom og kose med dem minst en gang om dagen når jeg er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to katter som har vært hjemme alene i 6 dager uten tilsyn men det gikk fint, satte på vannet i dusjen så det rant en tynn stråle(eneste stedet de drikker fra frivillig) og tomte en eske tørrfor i en isboks til de og satte fram tre do-kasser.

Det gikk kjempegreit men kommer nok ikke til å gjøre det igjen med det første, men vi hadde ikke noe valg ettersom vi ikke kjente noen i nærheten, som vi turte gi nøkkel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fugl Fønix

Pus har vært alene i helger, altså fredag til tidlig søndag uten tilsyn. Da får hun masse mat, vann og kattedo. Hun har vært inne de få helgene dette har skjedd. Om vi skal være borte mer, har vi frivillige som kommer innom, slipper pus inn og ut, og ordner mat og vann. De frivillige er oftest innom da to ganger om dagen slik at hun kan gå ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor vi litt landlig til, ikke mye biler og slikt(E6 er 500-600 m nedafor, men Pusi går aldri dit. Har faktisk ikke sett henne utenfor sin grenser som går ca 150m rundt huset)

Hun kan godt være alene opp til ca 3 uker, da på sommeren/tidlig høst/vår, og selvsagt at hun har tilgang til å komme inn/ut, samt at sviger fyller på litt mat til henne.

Uten at andre passer på henne levner vi henne sjeldent mer enn ca 1 uke. Da passer vi på å sette godt med mat ut, samt at døra til kjelleren står åpen slik at hun kommer seg inn og ut. Hun er "dyrisk" flink til å fange både mus og fugler(ikke alle katter klarer å fange svaler:) så hun klarer seg fint!

Vinterstid er hun kun inne(okey, hun kan gå ut når det er rundt 0 C men da er det stakkarslige 10 min), men vi reiser lite da.. Så maks noen få dager at hun er alene, når vi f.eks er på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Max 1-2 dager. Er det lenger enn det er han på dyrepensjonat (et par ganger i året). Han liker seg ikke så godt der, men det er bedre enn å være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren ser vi knapt katten vår, dvs han stikker kanskje innom en gang i døgnet eller sjeldnere, spiser nesten ikke hjemme og har vært borte både et par dager og lengre, så da kunne vi nok dratt fra ham en helg, kanskje litt lengre - men det har aldri vært noen problemstilling da vi er heldige som har kattepass i nabolaget. Om vinteren tror jeg ikke jeg ville dratt fra ham mer enn maks et døgn uten at han har mulighet til å komme inn, selv om han har en forholdsvis lun låve å gå inn i. Han er jo vant til, og liker, å kunne komme inn nesten når han vil, og trives ikke om det er kaldt.

Jeg synes det kommer an på hvilke muligheter man har til å tilrettelegge, enten med katteluke (om det er utekatt), nok vann og "foringsstasjon", eller med pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha reist fra katten min mer enn en - to netter hvis den skulle ha vært alene uten tilsyn og da innendørs. Om sommeren, da den sjelden er inne likevel kunne jeg nok ha reist fra den ute f.eks. fra fredag ettermiddag til lørdag kveld under sterk tvil.

Nå i vinter skal vi reise bort i 14 dager og da blir katten hjemme alene og innendørs og vil da få tilsyn 1 - 2 ganger i døgnet med mulighet for lufteturer (Kommer han ikke tilbake under første besøk, kommer f.eks. "kattevakten" tilbake noen timer senere for å slippe ham inn). Dyrepensjonat har vi forsøkt, men vår katt trivdes svært dårlig der (Hadde ingenting med dyrepensjonatet å gjøre!) og blir dessuten forferdelig bilsyk. Vi har derfor kommet til at denne løsningen er den minst dårlige for katten. Med tilgang til mat, vann og leker, og dessuten mye større boltreplass enn i et hvilket som helst bur på et dyrepensjonat, later det også til at katten trives relativt godt inne i kjente omgivelser. (Dyrepensjonat er helt sikkert en utmerket løsning for andre katter og jeg kunne godt ha tenkt meg at det hadde fungert for vår også...).

Katteluke er ingen god løsning her vi bor fordi det kommer inn andre katter hvis vi ikke bruker halsbånd og det vil vi ikke. Åpne dører og vinduer er heller ingen god løsning fordi vi også gjerne vil ha erstatning fra forsikringsselskapet dersom vi skulle ha innbrudd...

Å reise fra den mens den er ute alene over en lengre periode uten tilsyn og uten mulighet for å komme inn er uaktuellt uansett årstid og mengden mat og vann som er satt ut fordi man aldri vet hvilke sykdommer/skader som kan oppstå samt at katten neppe føler seg komfortabel med å være utestengt fra et sted den føler tilhørighet til. (Jeg tenker, og oppfatter også, at katten føler sterkere tilhørighet til huset her og steder i det, enn den gjør til meg/oss).

Alt i alt kommer det vel an på både katten og hvilke muligheter man har for pass, men helt overlatt til seg selv synes jeg nok ikke de bør være mer enn i høyst to døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteluke er ingen god løsning her vi bor fordi det kommer inn andre katter hvis vi ikke bruker halsbånd og det vil vi ikke. Åpne dører og vinduer er heller ingen god løsning fordi vi også gjerne vil ha erstatning fra forsikringsselskapet dersom vi skulle ha innbrudd...

Følte at denne var litt merket til mitt innlegg`? Mulig jeg bare "over-reagerer" da:)

Vil da ihvertfall tilføye at vi ikke levner dører åpne, slik at andre kan komme inn. Litt vanskelig å forklare , men... I gangen har vi tre dører, ytterdøra, døra til kjøkken/stue og dør til kjeller. Ned i kjelleren har vi ennå en dør, den er bestandig låst. Vi levner døra ned til kjelleren og døra til kjøkken/stue åpen, da det er en liten åpning nede i kjelleren hvor pus kan gå inn og ut som hun vil.

Katter er veldig selvstendige dyr(kan ikke sammenlignes med hund f.eks) og etter min mening klarer de seg lenge uten stort tilsyn. Men det er klart at vi kan lettere dra fra pus her vi bor, enn det folk i storbyer/tettplasser kan. Dog synes jeg noen overreagerer i forhold til dyrene sine her, men det er nå min mening(Også utifra det lille som blir skrevet...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...