Gå til innhold

Barnesete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nybakt tante her! Eller ikke så ny nå lengre, den lille har jo vokst masse allerede!

Jeg har bare kjørt med den minste typen bilstol, den som er formet som en V sånn ca. Nå skal jeg ut på tur idag med den lille med en sånn ca sånn her bilstol. Sånn ca.. det er iallfall den typen der.

Jeg lurer på hvilken vei den skal stå? Den skal selvfølgelig stå i baksetet, men skal den stå så ungen ser fremover mot meg, eller skal den stå bakfrem, sånn at ungen ser inn i baksetet? Er det hipp som happ, eller er det en av veiene som er farlig for barnet? Vet at det er ganske strenge regler for hvilken vei den lille stolen som ungen har hatt inntil nå skal stå, men lurer på om det også er strenge regler for det på denne typen stol.

Jeg trodde at stolen skulle stå så ungen ser imot meg som kjører, har sett det i mange biler, men så så jeg her om dagen et sete som dette stå bakfrem, og jeg syns det så litt skummelt ut for det så ut som den kunne velte inn mot baksetet når som helst. Men kanskje bare overbeskyttende tante her når jeg tenker sånn? Det kan kanskje ikke skje? Har ikke så veldig peiling på bilstoler siden jeg ikke har barn selv...

Setter pris på alle synspunkter og svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barneseter skal stå bakovervendt til barnet er ca fire år, eller når hodet og kroppen er stor nok, dvs at ryggsøylen/nakken kan ta en hodesleng ved et evt kræsj. Hodet til en fireåring (for noen før) er proporsjonalt med kroppen og da kan barnet snus. Mange snur før av plasshensyn og mange liter med treåringer som ikke vil sitte bakover, selv om det selvsagt ikke bør være det viktigste. En riktig fin treåring vil egentlig ingenting

Skrevet

Den du linket til skal stå bakovervendt. Spør foreldrene, blir setet festet feil er det livsfarlig å bruke det.

Skrevet

Du må få hjelp til å feste setet - kjempeviktig at det er festet rett og riktig vei for akkurat det setet. Hvert sete har gjerne sin måte å festes på...

Skrevet

Hallo.----ALLE vet at barn helst skal sitte bakovervendt. Forøvrig: Siden du har så liten peiling på dette, skal du dra innom en barneutstyrsbutikk og få dem til å montere setet for deg. alt annet er russisk rulett...

Skrevet

Hvis du ikke har fått opplæring i hvordan setet skal festes må du ikke finne på å prøve feste det selv. Det er livsviktig at det sitter riktig!

Skrevet

Barnet skal helst sitte bakovervendt til ca 4 år ja, men det er faktisk ikke påbudt med bakovervendt i det hele tatt.

Få noen til å vise deg hvordan setet skal festes. I barneutstyrsbutikker der man kjøper setene, skal alltid en av personalet vise deg hvordan du fester setet før du kjøper det.

Skrevet
Jeg trodde at stolen skulle stå så ungen ser imot meg som kjører, har sett det i mange biler, men så så jeg her om dagen et sete som dette stå bakfrem, og jeg syns det så litt skummelt ut for det så ut som den kunne velte inn mot baksetet når som helst. Men kanskje bare overbeskyttende tante her når jeg tenker sånn? Det kan kanskje ikke skje? Har ikke så veldig peiling på bilstoler siden jeg ikke har barn selv...

Setter pris på alle synspunkter og svar! :)

Grunnen til at stolen skal stå bakovervendt er at barn har stort/tungt hode i forhold til resten av kroppen, og ved kraftig bremsing vil hodet falle fremover og det kan føre til store nakkeskader. Sitter barnet bakovervendt faller ikke hodet noen vei, men støttes opp av bilstolen.

Bakovervendte stoler vil ikke kunne velte mot baksetet siden de fleste både har bøyle mot seteryggen til baksetet og dessuten forankringsseler som holder barnesetet igjen.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men dersom barnet skal sitte bakovervendt til det er ca 4, hva med plass til føtter osv? Min sitter bakovervendt i dag og er ca 2 og 1/2 år og nå begynner han å bli litt lang. Står ingenting om justeringer i veiledningen.

Og til tante; slike stoler skal kanskje festes med stang i gulvet osb slik at denne må du få hjelp til hos noen i butikk. Vår ble festet i butikk, og den andre har vi festet selv, men det var litt av en jobb.

Skrevet
Ikke for å kuppe tråden, men dersom barnet skal sitte bakovervendt til det er ca 4, hva med plass til føtter osv? Min sitter bakovervendt i dag og er ca 2 og 1/2 år og nå begynner han å bli litt lang. Står ingenting om justeringer i veiledningen.

Det er ikke farlig for barnet å sitte med bøyde ben. Det kan bli trangt, men det ser ofte verre ut for oss voksne enn det føles for barnet selv.

Skrevet
Det er ikke farlig for barnet å sitte med bøyde ben. Det kan bli trangt, men det ser ofte verre ut for oss voksne enn det føles for barnet selv.

Barnet vil faktisk si ifra selv, hvis det føler ubehag ved å sitte sånn.

De færreste barn bryr seg om dette, mange synes faktisk det er behagelig å sitte i "indianerstilling" etter hvert...

Skrevet

Vil bare påpeke at det er ikke alle slike bilstoler som kan plasseres mot kjøreretningen. Dersom du ikke er sikker på hvilket sete du har gå til en barnebutikk eller spør foreldrene og få montert det riktig. Du sier "et slikt sete sånn ca", men et svært likt sete som det for eksempel er bilde ved siden av, Maxi Cosi Priori, kan bare monteres med kjøreretningen.

Gjest Tante igjen
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar og tilbakemeldinger!

Jeg fant ut av deres svar at jeg bare gikk rett til barnas hus og fikk hjelp av dem til å montere det. Måtte det siden det ikke gikk an å få tak i foreldrene og jeg ville ikke spørre folk som kanskje visste sånn ca. Vil ikke risikere noe med min skjønne nevø!

De plasserte det faktisk sånn som de fleste av dere sa det ikke skulle stå, så ikke vet jeg, men stoler på at de visste hva de gjorde. Kan være som sistemann her sa at det var kun det ene setet som var sånn. Så etter farene som dere sa ved å ha setet sånn, og så ut som at hodet ble holdt godt på plass, barnesetet var mer liggende enn det som jeg viste på bildet. Sjekket det ti tusen ganger og all festingen og alt, før jeg kjørte avgårde med lillegutt. Var jo livredd for de tingene dere nevnte.. men det gikk jo fint og lillegutt sovnet så fint i stolen sin at :)

Tusen takk for alle svar! Jeg har nå skjønt at hvert eneste sete er svært forskjellig, så heretter skal jeg være veldig bevisst på å få en demonstrasjon av foreldrene for hvert nye sete som kommer etterhvert som lillegutt vokser :) Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...