Gjest Snart 4-barns mamma Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Jeg er gravid med nr. 4 nå, og har 3 jenter fra før. Nå viser det seg at gutten kommer! Vi synes det er kjempestas at junior kommer, men samtidig får jeg litt hetta, for jeg "kan" jo bare jenter! Føler at jeg må forberede meg litt mentalt på dette her. Så jeg lurer på; Hva er den største merkbare forskjellen på det å ha gutt og det å ha jente? Både fysisk, emosjonelt og u name it!
Gjest *Mim* Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Jeg fikk også litt hetta da jeg skulle ha en gutt. Men det har vist seg å være over all forventning! Både gutter og jenter er så forskjellige, jeg synes ikke jeg kan si noe bestemt om hvordan det er.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er ikke helt med på "kan bare jenter" Hva betyr det egentlig? Skal man virkelig oppdra gutter og jenter så veldig annerledes? Betyr det at man har jenter at det florerer med rosa og dukker hjemme og ikke er en eneste lekebil å oppdrive? Jeg for min del lekte like mye cowboy & indianer som med dukker i mine barneår og ser ikke for meg at jeg hadde oppdratt en eventuell datter annerledes enn jeg har oppdratt mine gutter .. gjør man virkelig det?
la Flaca Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Alle barn er jo forskjellige, men man har vel et inntrykk likevel av ting som ofte hører kjønnene til. Jeg får stadig høre at sønnen min på snart 3 år er "typisk gutt": Han er veldig fysisk aktiv. Høyt og lavt og en større utfordring å holde styr på de første årene. Grovmotorikken har vært veldig bra hele veien, fysisk sterk. Mer ukomplisert mentalt. Reagerer spontant der og da men kommer over ting fort. Stor selvtillit, ingen tanker om å ikke være bra nok. Får han ikke til noe prøver han til det går, eller bestemmer seg for at det er noe feil med leken eller hva det nå er han prøver å fikse. Det er ihvertfall ikke han det står på liksom. Kaster seg ut i ting uten å være redd for å ikke få det til eller at det kan være farlig. Er veldig nyskjerrig på hvordan ting henger sammen sånn rent praktisk. Hvor blir ting av når det forsvinner i doen? Lyser lampa i kjøleskapet når døra er igjen? Veldig interessert i å skru og bygge ting. Og ja, alt med motor har vært det ultimate siden han var 1,5 år. Har ikke oppdratt han og søstra forskjellig, men han har uansett utviklet typiske gutteinteresser likevel. Også da han var hos dagmamma og ikke ble påvirket av eldre gutter. Har sett et program på discovery som gikk på kjønnsforskjeller hos barn, og mange av de tingene jeg har ramset opp ble fastslått som "genetisk betinget" der. For eksempel tanker om seg selv og sin egen utilstrekkelighet, som jenter er utstyrt med i langt større grad.
lekman Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Hei. Jeg må bare si at det er myyye "lettere" å oppdra gutter en jenter. Jenter er dobbelt så sta.. Har 2 gutter og fikk en jente til slutt..
ehu Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Forskjellene blir jo veldig individuelle, så det er ikke mulig å si at gutter er slik og jenter er slik, men vi opplevde forskjeller da vi fikk ei jente etter to gutter. Jeg skjønner følelsen av du bare kan jenter, men tro meg , det går ikke på å forstå gutter, det går på å bli kjent med barnet ditt. Og det vil du ! :-) Ting jeg la merke til var at i lek når guttene som små fór over gulvet i vilter lek, så kom jenta vår mere "dansende" etter. Hun gikk og beveget seg nettere. Ikke så vill i lek som guttene kunne være. Dukkevognene som guttene hadde fylt med biler og sand eller seg selv , ble nå fylt med dukker og bamser som skulle sove og trilles under dyner og tepper. Jeg hadde motsatt "problem" av deg. Jeg var vant til ville smågutter. Barneselskaper med politi og røvere og full fart. Mitt første jentebursdagsselskap skjønte jeg ingenting. Alle småjentene satt rolig rundt i grupper og lekte uten støy. Men så kom intrigene ! Puh, jenter var mer jobbige på det punktet. Guttene mere direkte og enklere å ordne opp med. Det viktigste blir å lære ditt barn å kjenne , kanskje vil han aldri være en "typisk gutt", hva nå det betyr...........................;-)
cilja Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Du får sikkert ingen problemer med å lære deg hva gutten din behøver. Som damene over sier, så er barn så individuellt forskjellige uansett kjønn. Min gutt er rolig og mammagutt, mens lillejenta er fyrrig og uavhengig (allerede...)
Gjest pastiline Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 Har tre gutter og en jente. Og hun lager herren sprette meg mer spetakkel alene enn de tre gutta gjør til sammen.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Har tre gutter og en jente. Og hun lager herren sprette meg mer spetakkel alene enn de tre gutta gjør til sammen. Her er det to jenter og en gutt. Gutten er den roligste
jolie Skrevet 15. desember 2008 #10 Skrevet 15. desember 2008 Det eneste du trenger å vite er at det kan være greit å legge tissen nedover i bleien for å unngå tisselekkasje
Full_Storm Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 Har tre gutter og en jente. Og hun lager herren sprette meg mer spetakkel alene enn de tre gutta gjør til sammen. Du er ikke faren min? er du vel?
lekman Skrevet 16. desember 2008 #12 Skrevet 16. desember 2008 Skal si meg helt enig men pastiline.. hehe
Mamma1 Skrevet 16. desember 2008 #13 Skrevet 16. desember 2008 Jeg har en av hver, og syns gutten var enklest.
camilla* Skrevet 16. desember 2008 #14 Skrevet 16. desember 2008 Det eneste du trenger å vite er at det kan være greit å legge tissen nedover i bleien for å unngå tisselekkasje godt å vite ja ! Jeg har en av hver og her er gutten roligst og mest følsom. Alltid vært kosete. Lekt med gutteleker men liker like mye å stelle på kjøkkenet som å snekre. Barn er individuelle, uansett kjønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå