Camilla! Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 No sitt i her å håpe på at pus e gravid, det har komme en hannkatt til oss no i et par uka å dem har vært sammen hver dag ute. det var til og med noen dager hun var borte så vi begynnte å bli redde for henne. Men nå er spørsmålet mitt: Hvordan vet jeg om hun er gravid? hvor mange uker skal det gå for at du kan begynne å kjenne pattene? Er det noen spesielle symptomer for at hun er gravid? Takker på forhånd for hjelp:)
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 No sitt i her å håpe på at pus e gravid, det har komme en hannkatt til oss no i et par uka å dem har vært sammen hver dag ute. det var til og med noen dager hun var borte så vi begynnte å bli redde for henne. Men nå er spørsmålet mitt: Hvordan vet jeg om hun er gravid? hvor mange uker skal det gå for at du kan begynne å kjenne pattene? Er det noen spesielle symptomer for at hun er gravid? Takker på forhånd for hjelp:) Det er veldig varierende når man begynner å kjenne at hunnkattene er drektige. Først og fremst: Ring dyrlegen! Der får du råd om hvordan du ser om katten virkelig er drektig, og hvilket ekstra stell den trenger når den er drektig. Husk at drektighet krever mye av en stakkars kattekropp, så kattemor skal spise kattungemat under mest mulig av drektigheten. Hun skal også ha ormekur, og kattungene skal ha ormekur når de blir født. Hele hurven trenger vaksiner mot kattepest og lignende (dødelige sykdommer), og kattunger skal ikke gå på hvilken som helst kattesand (den skal vel være mer grovkornet enn vanlig, hvis jeg husker rett). Kattunger skal ikke forlate mamman sin før de er 12 uker gamle - tidligst. Hvalper forlater gjerne mammaen sin ved 8 ukers alder, men kattunger trenger lengre tid - ikke la noen lure deg til å tro at kattunger kan gis bort før de er 12 uker. Husk også at dyrebeskyttelsen har inne hundrevis av katter som har blitt mishandlet eller kastet ut av eierne sine. Det er ikke lett å finne gode hjem til katter. Og hver eneste kattunge du setter til verden, tar et hjem som en av de allerede fødte kattene kunne fått. Katter sulter og fryser ihjel i Norge daglig. Når katten har fått dette kullet - eller eventuelt med en gang om hun ikke er drektig - bør du sterilisere henne. Det er uansvarlig ikke å kastrere katten sin (med mindre det er en rasekatt som det er planlagt avl på), hun har det bedre om hun slipper å fly rundt og slåss og oppleve voldelig parring, og være slave av sine egne hormoner. Både kattunger og kattemamma skal spise kvalitetsmat fra en dyrebutikk eller dyreklinikken. Er klar over at alt dette koster penger, men om du velger å sette et kull kattunger til verden så må du også være forberedt på å betale det det koster å gi dem en god start i livet. Altså: Ring veterinær! Lykke til
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Takk for svar Gjest:) der var mange nyttige og fine råd. men det som er problemet er at dyrlege koster ekstremt mye så håper fortsatt at noen vet noen råd om når og hvordan jeg kan se om hun er gravid?
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Takk for svar Gjest:) der var mange nyttige og fine råd. men det som er problemet er at dyrlege koster ekstremt mye så håper fortsatt at noen vet noen råd om når og hvordan jeg kan se om hun er gravid? Ja. Dyrlege koster ekstremt mye. Har du ikke råd til dyrlege, så har du ikke råd til å ha kattunger. De SKAL ha vaksine og ormekurer! Har du ikke råd til det, må du bare levere inn katten til dyrebeskyttelsen så de kan ta vare på den til den har fått ungene. Det koster dessuten ingenting å ringe dyrlegen, du kan få tips og råd over telefon uten å betale en krone. Ring imorgen og fortell at katten din kanskje er drektig, og spør om alt du kommer på. Du kommer til å få beskjed om at katten og kattungene bør ha vaksine og ormekurer, at kattemor skal spise kattungemat, og en hel del andre ting. Det må du bare bla opp penger til hvis du vil ha kattunger. Og sterilisering etterpå! Du setter da ikke igang å skaffe deg en unge selv uten å ha penger til å mate den ordentlig, gi den nødvendige legesjekker og slikt? Katter har rett til ansvarlig stell, de også. Vær så snill
Camilla! Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2008 Såklart har jeg tenkt å gi den ormekur og vaksiner å sånt, det jeg mente var at jeg ikke orket å dra til dyrlege nå før for å betale masse penger for å finne ut om den er drektig eller ikke. Jeg kommer absolutt ikke til å levere den inn til dyrebeskyttelsen og jeg gleder meg til ( hvis) de blir født, får bare håpe på at de kommer. Jeg har hatt ett kattekull før men da ble katte mamma helt rar og mistet retningsans og klorte bare vi kom nær henne. hun forsvant et par dager etter vi hadde gitt fra oss den siste katteungen kansje hun dro for å finne de igjen??
ehu Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Kattemorens patter blir større og noe sterkere rosa ca 14 dager etter befruktning. Det er det enkleste tegnet å kikke etter.
Gjest Gjest_gjest2_* Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Kattemorens patter blir større og noe sterkere rosa ca 14 dager etter befruktning. Det er det enkleste tegnet å kikke etter. Etter ca 3 uker kan man se at pattene blir rosa og litt større. Ikke alle katter viser like tydelige drektighetstegn. Når katten er ca 7 uker på vei, så kan man kjenne liv i magen. En katt går drektig i ca 63-69 fager, men det er mest normalt at katten føder på dag 65. Om du slapp henne ut når hun hadde løpetid, kan jo hvemsomhelst være faren, ikke nødvendigvis den hannen du har "lånt". Jeg holder med gjest over her... Har du ikke råd til dyrlege, har du iallefall ikke råd til å oppfostre et kattungekull! Hva om katten din trenger et keisersnitt? Det koster iallefall 5000 kr... Hva med å sette seg inn i slike ting før en velger å sette kull på katten sin?
Gjest inu Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 Hvorfor skal du ha kull på katten din når det er flere hundre uønskede katter i Norge fra før? Du tar potensielle hjem fra de kattene som er i krisehjem hos Dyrebeskyttelsen og lignende organisasjoner. Kan du ikke heller adoptere en katt eller to fra Dyrebeskyttelsen?
Full_Storm Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er enig med de over. Tror du må sjekke ut litt fakta om hvordan utrolig mange katter lever i norge.Hvis du vil ha en kattunge.Synes jeg du skal se på finn,i avisa,hos kattens vern eller dyrebeskyttelsen. Du må ikke bidra med å få enda fler katter til verden.Det er så mange som trenger hjelp fra før. Katter har ikke det som vi mennesker.Som går å ønsker oss barn.Gleder oss mens vi venter til det skal bli født osv.De handler på instingt. Regner med du er glad i dyr.Og jeg håper du leser det vi har skrevet her.Håper du vil hente en katt som trenger deg,istede for å sette enda fler til verden. mvh meg
Gjest Sisu Skrevet 16. desember 2008 #10 Skrevet 16. desember 2008 Hvorfor skal du ha kull på katten din når det er flere hundre uønskede katter i Norge fra før? Du tar potensielle hjem fra de kattene som er i krisehjem hos Dyrebeskyttelsen og lignende organisasjoner. Kan du ikke heller adoptere en katt eller to fra Dyrebeskyttelsen? Jeg er enig med de over. Tror du må sjekke ut litt fakta om hvordan utrolig mange katter lever i norge.Hvis du vil ha en kattunge.Synes jeg du skal se på finn,i avisa,hos kattens vern eller dyrebeskyttelsen. Du må ikke bidra med å få enda fler katter til verden.Det er så mange som trenger hjelp fra før. Katter har ikke det som vi mennesker.Som går å ønsker oss barn.Gleder oss mens vi venter til det skal bli født osv.De handler på instingt. Regner med du er glad i dyr.Og jeg håper du leser det vi har skrevet her.Håper du vil hente en katt som trenger deg,istede for å sette enda fler til verden. mvh meg Signerer disse to.
Gjest N Gjest Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 Så flott at du gleder deg til å evt få kattunger, ikke så mange som gjør det nå til dags. Så sant du klarer å få nye, ansvarlige eiere evt beholder ungene selv synes jeg ikke det er noe å gape seg opp for. Gi hunnkatten din skikkelig for og ta godt vare på henne dersom du misstenker at hun er drektig. Jeg har personlig ikke hørt om noen som drar til dyrelege kun for å bekrefte/avkrefte drektighet (untatt ved oppdrett) med mindre de ikke vil ha ungene. Ang hvor mye det koster å gå til dyrelegen avhenger av hvor du bor og også litt fra lege til lege. Ser at noen sier det er 5000,- for et keisersnitt men hos den dyrelegen jeg bruker betalte venninda mi 3000,-. Jeg fikk selv ett kull på min huskatt og beholdt alle ungene selv (3 stk) og steriliserte moren så fort ungene begynte å spise knertefor. Når jentepusene var 7 mnd steriliserte jeg di og hannkatten ble serilisert ved 15 mnd alder. En av jentene var drektig ved sterilisering (noe jeg ikke visste) så da ble prisen 300,- mere enn avtalt. Hannkatten skulle få lov til å ha adferden i behold av div grunner, så derfor ventet jeg med han. Totalt har jeg brukt ca 3800 kroner hos dyrelege på i alt 4 år. 3000 for sterilisering og (chip på hannkatten), og 800 kroner på en bittskade på moren. Ellers er det jo lov å ta en ringerunde og høre på pris på steriliering ol og så kan du legge til side litt penger til vaksiner ol. Lykke til!!
Bloodless Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 (endret) Så flott at du gleder deg til å evt få kattunger, ikke så mange som gjør det nå til dags. Så sant du klarer å få nye, ansvarlige eiere evt beholder ungene selv synes jeg ikke det er noe å gape seg opp for. Kattunger er kjempemorsomme, for all del, skulle gjerne hatt kattunger - om de ikke hadde tatt plassen til andre som sårt trenger hjem. Ta deg en tur på dyrebeskyttelsen du, så ser du hvorfor folk "gaper seg opp". Er du klar over hvor mange kattunger som aldri får et hjem? Titusenvis avlives eller blir dumpet hvert år. DB må innføre inntaksstopp fordi de rett og slett ikke har kapasitet til å "rydde opp" etter alle de uvitende katteeierne der ute. Tenk dere litt om! Dyr er ikke leker. Endret 17. desember 2008 av Bloodless
Aurora M. Skrevet 17. desember 2008 #13 Skrevet 17. desember 2008 Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med sistemann her. Jeg er selv fosterhjem for disse stakkarene som ingen vil ha, og det siste året har jeg nærmest kontinuerlig hatt 4-5 katter inne som venter på å få et permanent hjem. Det er for mange katter og for få hender til å hjelpe, og de som gjør det holder på å jobbe vettet av seg.. At en hjemløs hunnkatt setter 5 unger til verden er en ting, men at en med vitende og vilje lar sin katt bli drektig når en vet at det "flyter over" av kattunger som ikke har noe hjem, er mer enn jeg kan fatte.
Gjest Gjest_Lill_* Skrevet 17. desember 2008 #14 Skrevet 17. desember 2008 Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med sistemann her. Jeg er selv fosterhjem for disse stakkarene som ingen vil ha, og det siste året har jeg nærmest kontinuerlig hatt 4-5 katter inne som venter på å få et permanent hjem. Det er for mange katter og for få hender til å hjelpe, og de som gjør det holder på å jobbe vettet av seg.. At en hjemløs hunnkatt setter 5 unger til verden er en ting, men at en med vitende og vilje lar sin katt bli drektig når en vet at det "flyter over" av kattunger som ikke har noe hjem, er mer enn jeg kan fatte. Så enig! Det er jo bare å surfe innom noen av nettsidene til FOD eller dyrebeskyttelsen så ser man alle stakkarne som ikke har noe hjem... Det er til å grine av!
Gjest Sisu Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Det er jo bare å surfe innom noen av nettsidene til FOD eller dyrebeskyttelsen så ser man alle stakkarne som ikke har noe hjem... Her er det ihvertfall noen linker å surfe innom...
Full_Storm Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Kattunger er kjempemorsomme, for all del, skulle gjerne hatt kattunger - om de ikke hadde tatt plassen til andre som sårt trenger hjem. Ta deg en tur på dyrebeskyttelsen du, så ser du hvorfor folk "gaper seg opp". Er du klar over hvor mange kattunger som aldri får et hjem? Titusenvis avlives eller blir dumpet hvert år. DB må innføre inntaksstopp fordi de rett og slett ikke har kapasitet til å "rydde opp" etter alle de uvitende katteeierne der ute. Tenk dere litt om! Dyr er ikke leker. AMEN!
Full_Storm Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med sistemann her. Jeg er selv fosterhjem for disse stakkarene som ingen vil ha, og det siste året har jeg nærmest kontinuerlig hatt 4-5 katter inne som venter på å få et permanent hjem. Det er for mange katter og for få hender til å hjelpe, og de som gjør det holder på å jobbe vettet av seg.. At en hjemløs hunnkatt setter 5 unger til verden er en ting, men at en med vitende og vilje lar sin katt bli drektig når en vet at det "flyter over" av kattunger som ikke har noe hjem, er mer enn jeg kan fatte. Uvitenhet og egoisme. Noen tror enda at en hunnkatt må ha et kull med kattunger før de kastreres.(Ja det heter kastrasjon hos hunkatter også,før noen komenterer det hehe). Og det er de som tror kattungene kan være 6-8 uker når de kan tas vekk fra mora.At det er nok at de går på kassa og spiser mat selv. Og selvsagt de som kun vil ha de så små,fordi det er da de er så søte. Og så har du de som på død og liv vil ha kattunger,fordi de er så søte.Eller vil ha et kull på katten sin,fordi de er så glad i den katta.. osv Jeg har prøvd å snakket til noen av den typen uvitende og egoistiske typene.Blir helt fortvilt hvor treig det går an å være. Det står info på dyrenett.Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sendt rundt linker derifra.
Gjest Sisu Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 ...har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sendt rundt linker... Ikke jeg heller! Legger ut linker i dagboka mi til og med...
Full_Storm Skrevet 18. desember 2008 #19 Skrevet 18. desember 2008 Ikke jeg heller! Legger ut linker i dagboka mi til og med...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå