Gå til innhold

Seinkveld konkurranse med dyr involvert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg så de skulle konkurrere om å levere gaver fortest mulig med hest og slede, kjente jeg at jeg gruet meg litt til å se dette.

Konkurransene er morsomme, men det at ukyndige folk skal stresse dyr for å vinne en tullekonkurranse - det liker jeg ikke.

I dette tilfellet roper og hoier de, kjører i galopp, skrenser med sleden osv.

Jeg synes de forsåvidt var morsomme, men det ble ødelagt av behandlingen av hesten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Da jeg så de skulle konkurrere om å levere gaver fortest mulig med hest og slede, kjente jeg at jeg gruet meg litt til å se dette.

Konkurransene er morsomme, men det at ukyndige folk skal stresse dyr for å vinne en tullekonkurranse - det liker jeg ikke.

I dette tilfellet roper og hoier de, kjører i galopp, skrenser med sleden osv.

Jeg synes de forsåvidt var morsomme, men det ble ødelagt av behandlingen av hesten.

Mange heste eiere er svært flinke med hestene sine, og sleding, stress situasjoner og lignende er de ofte trent opp til å takle, ofte med "god type" dressur.

Men noen gjør dette på en grusom måte, noe som evt mange flytter til utlandet (amerika,evt) for å lære hestene sine streng type dressur. Så kommer de tilbake hit... Ofte slikt som skjer i de aller største miljøene hvor hestene ikke engang har bøyd nakke (som ser fint ut). Og hvor de går med dekk på hele sommeren (som ikke er bra) for at pelsen ikke skal vokse (ganske sykt).

Nå har ikke jeg sett programmet. Så vet ikke noe om det var trist elleri ei. Men jeg kan vel skjønne ditt syn på slik oppførsel rundt dyr, hvertfall. For jeg ville nok ikke oppført meg lignende i en slede, som du beskriver at det ble gjort. Om du er kjempe nysgjerrig på hestene, kan du skrive en mail. Finne ut hva slags hester det er og hvor de fikk tak i dem.

Men uansett er det fint at du bryr deg og oppfører deg mye bedre enn dette rundt dyr!

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva gjesten over skriver om, men det er nå så sin sak.

Forøvrig er jeg enig i ts om at slike konkurranser hvor ukyndige mennesker råkjører med hest, eller skamklipper sau for den del, ikke er særlig heldige. Jeg ville aldri lånt ut hesten min til dette formålet, selv om det var aldri så vant til det meste. Jeg liker ikke slik behandling av dyr.

Reagerte egentlig mer på saueklippingen der en sau ble skamklipt og fikk en stor flenge i brystet. Man så ikke så mye på innslaget som ble vist, det ble sikkert bevisst redigert bort, men i et kort sekund eller tre så man at den ene sauen fikk en stor flenge og blødde.

Dyr skal ikke brukes til underholding, spesielt ikke av ukyndige som setter både seg selv , andre og dyret i fare.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva gjesten over skriver om, men det er nå så sin sak.

Forøvrig er jeg enig i ts om at slike konkurranser hvor ukyndige mennesker råkjører med hest, eller skamklipper sau for den del, ikke er særlig heldige. Jeg ville aldri lånt ut hesten min til dette formålet, selv om det var aldri så vant til det meste. Jeg liker ikke slik behandling av dyr.

Reagerte egentlig mer på saueklippingen der en sau ble skamklipt og fikk en stor flenge i brystet. Man så ikke så mye på innslaget som ble vist, det ble sikkert bevisst redigert bort, men i et kort sekund eller tre så man at den ene sauen fikk en stor flenge og blødde.

Dyr skal ikke brukes til underholding, spesielt ikke av ukyndige som setter både seg selv , andre og dyret i fare.

Nei, dyr skal ikke brukses til underholdning.

Men hva er det du ikke skjønner med innlegget mitt?

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Nei, dyr skal ikke brukses til underholdning.

Men hva er det du ikke skjønner med innlegget mitt?

Det jeg reagerte på med innlegget ditt var at det virker som om du mener at treningen dyret (i dette tilfellet hestene) har fått, skulle ha noe å si for om de kunne brukes slik av folk uten erfaring med dyr.

Når det gjelder blant annet kjøring med hest, så kan dette fort skape farlige situasjoner for både hest og den som kjører fordi hesten drar en slede med drag som gjør at den kan skade seg hvis den f.eks. svinger for brått.

Har faktisk reagert flere ganger på bruken av dyr i programmet "senkveld", selv om jeg ikke så ofte ser det så har jeg sett klipp jeg overhodet ikke liker!

Skrevet
Mange heste eiere er svært flinke med hestene sine, og sleding, stress situasjoner og lignende er de ofte trent opp til å takle, ofte med "god type" dressur.

Men noen gjør dette på en grusom måte, noe som evt mange flytter til utlandet (amerika,evt) for å lære hestene sine streng type dressur. Så kommer de tilbake hit... Ofte slikt som skjer i de aller største miljøene hvor hestene ikke engang har bøyd nakke (som ser fint ut). Og hvor de går med dekk på hele sommeren (som ikke er bra) for at pelsen ikke skal vokse (ganske sykt).

Nå har ikke jeg sett programmet. Så vet ikke noe om det var trist elleri ei. Men jeg kan vel skjønne ditt syn på slik oppførsel rundt dyr, hvertfall. For jeg ville nok ikke oppført meg lignende i en slede, som du beskriver at det ble gjort. Om du er kjempe nysgjerrig på hestene, kan du skrive en mail. Finne ut hva slags hester det er og hvor de fikk tak i dem.

Men uansett er det fint at du bryr deg og oppfører deg mye bedre enn dette rundt dyr!

Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette (som jeg har markert i kursiv). Hva har bøyd nakke, også kalt samling, med saken å gjøre? Og, hvorfor trekker du inn folk som drar til utlandet? Og, hvorfor er det dyreplageri for hesten å stå med dekken om sommeren? Og, hva i all verden har dette med Senkveld å gjøre?

:)

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet

Jeg synes hele Senkveld er slitsomt - at de bruker dyr i sin "underholdning" gjør det jo enda verre .. om mulig.

Gjest Langsyne
Skrevet
Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette (som jeg har markert i kursiv). Hva har bøyd nakke, også kalt samling, med saken å gjøre? Og, hvorfor trekker du inn folk som drar til utlandet? Og, hvorfor er det dyreplageri for hesten å stå med dekken om sommeren? Og, hva i all verden har dette med Senkveld å gjøre?

:)

Det var vel snakk om dressur.

Skrevet

Oj, nå følte jeg meg plutselig litt slem her for jeg og andre venniner har vært ute å "råkjørt" med hest og slede før.. Det har gått litt fort i svingene noen ganger og vi har skrenset men hesten har jo storkost seg så det går kanskje litt på hva slags hest det er.

Akkurat det med sauene så skulle de nok hatt litt mer tilsyn enn de hadde. Men klipping av sau er ikke enkelt første gangen og flere i vennegjengen har hatt småuhell ved klipping de første gangene. Og det var selv med tilsyn.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har forsåvidt også vært ute å "råkjørt" med hest, men jeg vet hva jeg gjør. Hvis hesten skulle bli skremt av noe, det være seg drag som kommer borti hesten når man svinger for raskt eller andre ting man kan møte ute, så kan jeg stort sett få stoppet hesten før den gjør skade på seg selv, forbipasserende eller meg.

For en uten kunnskap om hest overhodet (og det har vi vel sett før at de to ikke har) så er ikke en slik situasjon trygg for hverken hest, kusk eller andre som tilfeldigvis kan komme i veien for en løpsk hest.

Når det er sagt så har jeg ikke sett klippet, men stiller meg tvilende til at man kontrollere en slik situasjon der man setter to uerfarne hestefolk alene opp i en vogn bak en hest. Da blir det faktisk noe annet i et lukket ridehus der man kan kontrollere forholdene i mye større grad.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Det var vel snakk om dressur.

Dressur forutsetter uansett at den som sitter oppå eller bak også har en smule kunnskaper. Dressur alene gjør ikke at en hest adlyder alle og enhver!

Skrevet

Jeg regner (og håper virkelig) at de ble mer kontrolert enn det klippet viser. Bortsett fra det så skulle de levere julegaver ute i skogen, så det var for det meste skogsvei de fulgte også ble det fire stopp de måtte innom på turen.

Hesten(e?) så ikke ut til å reagere når de svingte og vogna sklei litt så jeg regner med at tv2 nok har skaffet seg de mest stødige hestene de har funnet.

Gjest Langsyne
Skrevet
Men stiller meg tvilende til at man kan kontrollere en slik situasjon der man setter to uerfarne hestefolk alene opp i en vogn bak en hest. Da blir det faktisk noe annet i et lukket ridehus der man kan kontrollere forholdene i mye større grad.

Jeg tenkte på akkurat dette selv, men har ikke sett klippet.

Synes det rett og slett "høres" ut som uansvarlig tull å råkjøre med hest og slede (slik det ser ut som at situasjonen var.)

Jeg har aldri gjort det selv og har ingen kunnskap om dressur, av hest og slede. Men skjønner at det er tåpelig å oppføre seg sånn her...

Gjest Langsyne
Skrevet
Jeg regner (og håper virkelig) at de ble mer kontrolert enn det klippet viser. Bortsett fra det så skulle de levere julegaver ute i skogen, så det var for det meste skogsvei de fulgte også ble det fire stopp de måtte innom på turen.

Hesten(e?) så ikke ut til å reagere når de svingte og vogna sklei litt så jeg regner med at tv2 nok har skaffet seg de mest stødige hestene de har funnet.

Får håpe på dette

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvordan har dere tenkt at denne kontrollen skulle foregå da? Vanskelig å kontrollere en hest som løper løpsk foran en slede uten selv å være i sleden, og sånn jeg har forstått det var det ingen andre som satt på!?

Og det skulle bare mangle at man brukte de stødigste hestene man kunne finne, men hester er fortsatt levende uansett hvor stødige de er!

Gjest Langsyne
Skrevet
Hvordan har dere tenkt at denne kontrollen skulle foregå da?

Beklager, men skjønner ikke hva du snakker om, jeg :klø:

Det er snakk om hvordan holdning man har rundt disse svære dyrene.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Beklager, men skjønner ikke hva du snakker om, jeg :klø:

Det er snakk om hvordan holdning man har rundt disse svære dyrene.

Det var en kommentar til utsagnet om at "man får håpe det er mer kontroll rundt enn det som ble vist på tv". Jeg skjønner ikke helt hvordan en sånn kontroll skulle foregå, og ergo så stilte jeg spørsmålstegn ved dette, siden man håpet at man hadde en slik kontroll/sikring.

Var ikke værre enn det ;)

Skrevet (endret)

Mulig de har hatt opplæring (tviler nå på denne) eller at de ble ledet av en annen hest (mye man kan gjemme på tv). Og at de i det minste hadde meg seg erfarne hestefolk sammen med de som filmet..

Og utifra det jeg så på tv ble disse hestene behandlet langt bedre enn rideskoler hester som må tåle barn som sparker, slår, pisker o.s.v..

Endret av Gjest
Skrevet

Man kan jo ikke argumentere med at det finnes værre ting, derfor er det greit..... det blir vel litt feil.

Jeg ser ikke underholdningsverdien i at totalt ukyndige mennesker tullekjører med hest, og dermed utsetter seg selv og andre for fare. Dessuten er det ikke rettferdig overfor hesten heller.

Det er jo totalt irrelevant om hesten går høye klasser i dressur, det gjør det jo ikke med ukyndige tullinger bak seg. Jeg har ridd i 20 år, på alt fra uinnridde gamper til en dressurhest som har gått kür i OL. Og, jeg skal love dere at den hesten som gikk kûr i OL iallfall ikke gjorde det med meg på ryggen:)

Gjest Langsyne
Skrevet
Man kan jo ikke argumentere med at det finnes værre ting, derfor er det greit..... det blir vel litt feil.

Jeg ser ikke underholdningsverdien i at totalt ukyndige mennesker tullekjører med hest, og dermed utsetter seg selv og andre for fare. Dessuten er det ikke rettferdig overfor hesten heller.

Det er jo totalt irrelevant om hesten går høye klasser i dressur, det gjør det jo ikke med ukyndige tullinger bak seg. Jeg har ridd i 20 år, på alt fra uinnridde gamper til en dressurhest som har gått kür i OL. Og, jeg skal love dere at den hesten som gikk kûr i OL iallfall ikke gjorde det med meg på ryggen:)

Signerer ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...