lilly77 Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Har 3 kastrerte hankatter. Fekk ein fjerde pus (jente), for ca 4 mnd siden. Har ikkje hatt problem med at kattene tisser inne før vi fekk nummer 4. No markerer dei overalt, og vi er ganske fortvila. Er kun den eine hankatten som ikkje går overens med den nye jentepusen, men det er alikevel 2 som har begynt å markere inne. Nokon som har nokon gode råd om kordan eg skal få dei til å slutte å tisse inne???
hufsa! Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Fytti grisen og ekkelt.Ja det var nok den jenta som har gjort utslaget men det er nok ikke lett å få de til å slutte.Hvis du ser det, hadde jeg gnudd de i pisset og hevet de ut,det vet jeg mange har mått gjøre, for da sjønner de det etterhvert..Men superkrekslig og gnu sin egen katt i piss så skal du jo ha den inn igjen au etterhvert,he he.
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 Å gni trynet til pusen din i tisset sitt gjør nok ikke mye annet godt enn at den blir mer redd.. De har ikke den samme evnen til å forbinde ting med hverandre.. Men du har do inne? Og hvor gamle var de når du kastrerte de? Det "uheldige" med katter er at om du kastrer de sent så mister de ikke hannkatt oppførselen sin bare fordi de er kastrert..
lilly77 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2008 Ja, har do inne. Kastrerte dei når dei var rundt 1 år.
AnetteR Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Gni dem i uhellet vil nok bare få den motsattte effekten av det du ønsker. Som sagt over her klarer ikke katter å koble atferd og konsekvens på den måten, og vil bare bli redde og sannsynligvis forverre atferden. Jeg ville forsøkt å sette opp en kattedo til. Dersom du bare har en er det for lite på fire katter. I tillegg til at de har for liten plass til å gjøre fra seg, ligger det nok et markeringsbehov bak. Sannsynligvis vil dette bli bedre etterhvert som de venner seg til hverandre. Hevn og straff virker ikke når det gjelder katter og uhell/markering. Ikke kjeft, ikke straff. Vask opp etter dem (unngå klorin eller salmiakk som kan virke forverrende), og gni over med eddik til slutt. Katter har mye bedre luktesans enn mennesker, og eddik hindrer dem i å vende tilbake til samme stedet. Kjøp feliway hos dyrebutikken, typen som kan stikkes inn i kontakter. Dette er et middel som virker beroligende på katter, og kan hjelpe når katter som er nye for hverandre begynner å markere på denne måten. Lykke til=)
hufsa! Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Ja må jo bare si til dere 2 over her at jeg syntes det høres merklig ut..For opp igjennom åra så vil jeg si for å ikke overdrive at jeg kjenner iallefall 10 tillfeller hvor eieren har gnudd katten i sitt piss/dritt og det funker som bare det.Og det med at de ikke sjønner hva galt de har gjort??Vist gjør de det hvis du tar de når de gjør det!!Prøv så skal dere se ;-))
Camilla! Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 Du må ikke gjøre det, katter har dårlig hukommelse å kommer ikke til å skjønne noe av det du gjør. det du kan gjøre er vis du tar den mens den står og tisser så kan du bare ta den litt hardt i nakken å bære den vekk derifra. jeg har hatt fem katter (ikke på engang) noen av de har hatt sånne problemer tilslutt fikk mine katter bare større og større problemer å til slutt bare forsvant de. de mistet helt retningsans og måtte ofte ut for å lete etter de.¨den jente pusen jeg har nå har vi ikke hatt noen problemer med så det har vært en stor lettelse:) Lykke til håper du finner ut av det mn det er ikke lurt å følge rådet til Hufsa!
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 14. desember 2008 #8 Skrevet 14. desember 2008 Enig med Camilla og en del av de andre her, ikke prøv å gni pusen i sitt eget tiss...for det første er det direkte slemt, for det andre kan katter bite fra seg, så når du prøver det for andre gang får du nok 4 sett klør og ett sett tenner langt innigjennom armene, for det tredje er det en lite sikker måte å trene på. Jeg foreslår at du ringer veterinær og spør om de har noen tips. Er jenta sterilisert? Hvis ikke kan jo det hjelpe. Skal du ta hannkattene må du følge med dem og ta dem akkurat når de tisser. Skrik ut, klapp i hendene og løp mot dem. Da setter du en støkk i dem, og de forbinder det med akkurat handlingen å tisse inne. Mange katter liker ikke å dele kasse med andre, kanskje det hjelper om de får hver sin kasse. Forsøk å finn tak i en katteoppdretter - de har sikkert erfaring med å ha mange katter i hus, og reaksjoner på nye katter. Kan hende de har gode råd å komme med. Hvis ingenting annet fungerer, ville jeg vurdert å kvitte meg med jentepusen igjen - siden de andre tre fungerer så godt sammen. Håper det ordner seg for deg...
Gjest lilly77 Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Tusen takk for mange gode råd.Skal prøve nokon av dei . Jentepusen har eg hatt i 4mnd, so å kvitte meg med den blir siste utvei, men har vert inne på tanken ja, for å opprette harmoni igjen i "heimen". Skal sterilisere ho etter jul, då er ho åtte mnd gammal.
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #10 Skrevet 15. desember 2008 Sterlisering av hu katta kan nok hjelpe ja..
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 Tusen takk for mange gode råd.Skal prøve nokon av dei . Jentepusen har eg hatt i 4mnd, so å kvitte meg med den blir siste utvei, men har vert inne på tanken ja, for å opprette harmoni igjen i "heimen". Skal sterilisere ho etter jul, då er ho åtte mnd gammal. Jeg må bare nevne det: jeg blir så glad når jeg ser ansvarlige folk som kastrerer og steriliserer kattene sine! Heldigvis er det ganske mange av oss nå, men enda ikke nok. Lykke til med å gjenopprette harmonien
Full_Storm Skrevet 15. desember 2008 #12 Skrevet 15. desember 2008 Jeg må bare nevne det: jeg blir så glad når jeg ser ansvarlige folk som kastrerer og steriliserer kattene sine! Heldigvis er det ganske mange av oss nå, men enda ikke nok. Lykke til med å gjenopprette harmonien Ja jeg signerer denne jeg Håper det ordner seg TS.Lurt å spørre oppdretter ja,de har sikkert erfaring ang dette.Lykke til
lilly77 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2008 Takk for det . Har ei venninne som har jobba med omplassering av katter, ho har slitt med samme problemet sjølv. Men skal ta å ringe dyrebeskyttelsen, dei er nok eksperter på det området .
Gjest Gjest_pusilus_* Skrevet 17. desember 2008 #14 Skrevet 17. desember 2008 Hufsa skulle hatt en smekk på kjeften. Trist at det fins sånne som deg enda. Om et barn har problemer og tisser i senga, gnur du ansiktet hans i pisset og hvier han ut da? At det er mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå