Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har en bror som er 14 år. Jeg er en del eldre en han og har flyttet hjemmefra. Jeg er mye hjemme i ferier og noen helger, og har lagt merke til at broren min sliter litt. Han er en stille og rolig type (sjenert), men har et par kompiser han bruker mye tid sammen med. Da sitter de å spiller data sammen, uten å prate om noe særlig andre ting, så vidt jeg vet iallefall. Hvis han ikke er sammen med disse guttene, sitter han alene. Han er sjelden inne i stua og prater med oss andre. Det er litt vanskelig å forklare akkuratt hvordan han sliter. Men han er veldig innadvendt, og tar lett til tårene. Om de sitter og diskuterer hvor de skal reise om sommeren, så kan han bli skikkelig lei seg, og man ser at han er på gråten. Foreldrene er veldig strenge og gammeldagse, nytter ikke å forklare dem at han må få være med å medvirke litt. Jeg kan se at dette sliter på han, og han virker ikke lykkelig. Jeg har ikke et nært forhold til han desverre. Mye på grunn av aldersforskjell. Tror han ser på meg som "en av foreldrene" på en måte. Tror derfor ikke at det funker å prate med han om det. Det ville bare blitt pinlig... Vet ikke helt hva som er det beste. Skal han bare får sitte inne på rommet hele dagen? Skal vi tvinge han til å være med familien? Er dette "normal" væremåte for en 14 år gammel gutt?
Gjest Cederic Rueben Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Kanskje han lider av Schizonid personlighetsforstyrlse
Gjest Nuni Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Kanskje han lider av Schizonid personlighetsforstyrlse Tror jeg ville ventet en stund med å anta det :gjeiper: Er ikke dette typisk oppførsel for endel 14-åringer? Jeg ville prøvd å finne ut av aktive ting han er interessert i å gjøre. Noe må det være mulig å finne. Kunne han tenke seg å spille fotball, stå på brett, klatre etc. ? Hvis jeg hadde funnet NOE som kunne fått han opp og ut en gang i blant så hadde jeg med glede ofret litt av min tid for å være med og gjøre det mulig! Hvis man sitter aleine foran dataen mye så blir man deprimert! Alle trenger dagslys og man blir gladere av å bevege seg! Og får mer selvtillitt!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 Vel, jeg hadde tatt han med meg! ut på aktiviteter, fremkalt gode følelser og bygget videre på dem!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #5 Skrevet 12. desember 2008 Kanskje han lider av Schizonid personlighetsforstyrlse Du begynner å bli ganske irriterende..................................................
Gjest Cederic Rueben Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Du begynner å bli ganske irriterende.................................................. Then my work is done
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Dette kan jo være helt normal oppførsel for en tenåring, m,en kanskje ikke så normalt at han ikke ytrer hva han mener ang ferier og slikt... Jeg ville som storesøster ha snakket med foreldrene mine da. Og også med broren min. Selv om du er en del eldre enn han, og kanskje ikke har så nært forhold nå så kan du komme til å ønske et nærere forhold i fremtiden. Slik har jeg kjent det med min bror i alle fall og vi har et nært og fint forhold i dag til tross for 7 års aldersforskjell Han var flink til å invitere med lillesøstra si hjem på hybelen noen helger. Og pratet og tullet masse med meg når han var hjemme. Det var kjempestas at storebroren min viste meg at han ville være sammen med meg når han egentlig kunne vært ute og hatt det kult med andre i stedet. La han få vite at du er der, og bygg opp forholdet deres. Da åpner han seg kanskje mer etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå