Gå til innhold

Sende hund langt med fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som har erfaringer med å sende hunder på lang flytur, til USA eller lengre?

Taklet hunden dette greit, eller merket dere at den endret seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lurer på om det er noen som har erfaringer med å sende hunder på lang flytur, til USA eller lengre?

Taklet hunden dette greit, eller merket dere at den endret seg?

Jeg har flere venner som jobber som stuer. (de som putter bagasje og hunder i lasterommet)

Og min venn forteller at det er MANGE hunder som er død når de åpner lasterommet. Enten har de froset ihjel eller blitt vettskremt.

Jeg hadde tenkt meg om før jeg hadde latt hunden min fly i det hele og store.

Skrevet
Jeg har flere venner som jobber som stuer. (de som putter bagasje og hunder i lasterommet)

Og min venn forteller at det er MANGE hunder som er død når de åpner lasterommet. Enten har de froset ihjel eller blitt vettskremt.

Jeg hadde tenkt meg om før jeg hadde latt hunden min fly i det hele og store.

Har tidligere selv jobbet som stuer. Har aldri opplevd at noen hunder har dødd. Men jeg har sett mange livredde hunder og jeg har sett mange hunder som ikke har brydd seg stort. Dessvere er det også slik at enkelte sturere ikke tenker seg om å har hundene ute på plassen når flyet parkerer, mens folk står hørselsvern.

Nå er det slik at hunder skal være i tempraturkontrollert rom under flyturer som er av en slik lengde at dette har betydning. Når det gjelder lange flyturer så er dette ikke noe problem. Det er også strenge regler rundt vet.kontroll under mellomlandinger på lange flygninger.

Lurer på hvilken erfaringer hundeeiere har gjort seg med hunden etter at den forlater flyplassen?

Skrevet

Jeg har reist med fly en gang med hunden min fra Bergen til Oslo bare. Det skal jeg aldri noensinne gjøre igjen, uansett. Det var helt forferdelig å stå inne i terminalen og se hunden sitte helt vettskremt i buret sitt mens de lastet ham ombord:'(

Og ikke minst klarer jeg ikke å forestille meg engang hvor vondt det må være for dem, med så masse bråk!:S Jeg gråt og gråt under hele turen fordi jeg hadde gjort ham så redd og ikke kunne se til ham og berolige ham.

Under takeoff og landing ble jeg helt dårlig av å tenke på hvordan det måtte føles for ham. Nei. Dette var på sommeren da, hunden var to år gammel og en cavalier, akkurat for stor for å sitte med meg i kabinen.

Da flyet landet løp jeg ut og ventet på at han skulle bringes til bagasjebåndene. Fyren som kom kjørende med ham så hvor fortvilet jeg var og sa at det ikke var rart han var så redd i det hele tatt, med tanke på alt bråket. Og han satt med hørselsvern selv. De skulle vært andre rutiner når det kommer til å sende dyr med fly. Slik det er nå er jo ikke akseptabelt!

Skrevet

Hunder er forskjellige - som folk.

Det finnes mange eksempler på hunder som takler flyreiser helt greit. Men er hunden din av en skvetten type, litt usikker, ikke helt trygg i ukjente omgivelser, eller lignende, da kan det nok hende at den vil reagere negativt på en flyreise.

En trygg og robust hund, reagerer sjelden.

Har flere venner i hundemiljøet som flyr mye med sine hunder - helt uten problemer. Hundene blir godt behandlet; lastet sist inn på flyet, lastet først ut igjen, plassert i temperaturregulerte lasterom osv.

Mange historier som fortelles ang. hunder som fryser i hjel osv, er ren skremselspropaganda!

MEN: Jeg kan ikke uttale meg om flyselskaper i andre land enn vesteuropeiske samt USA:

Og selfølgelig: Jeg kan heller ikke uttale meg om hvordan akkurat DIN hund vil reagere på en flyreise...

Skrevet

Takk for svar. Hunden er både selvsikker, selvstendig og finnes ikke redd for noe. Den har flydd en rekke ganger og det har aldri vært noe problem. Men jeg er redd for at det skal bli verre når turen blir så lang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...