Gå til innhold

Ikke dusj ned fotgjengere når dere kjører i søledammer!


Gjest FrustrertFotgjenger

Anbefalte innlegg

Gjest FrustrertFotgjenger

Jeg går til og fra jobb hver dag, og ofte på denne tiden er det store søledammer langs veien. Men nesten ingen bilister ser ut til å ta hensyn til dette når jeg går forbi.

Det er plass nok til å svinge utenom dammen der jeg går, og faktisk mulig å unngå å sende en bølge av iskaldt sølevann i min retning.

Men fåtallet ser ut til å tenke på dettte. Det er liksom om å gjøre å lage størst mulig "bølger"?

Holder ikke med regnklær en gang da jo. :nei:

(Og søledammene ligger jo av og til igjen etter regn om natta så det er av og til sol og dammer på samme dag, så kan ikke alltid gå med regnklær heller, nei)

Ofte må jeg stoppe å gå ved dammene og vente til det ikke kommer bil før jeg kan gå videre.

Hvorfor kan ikke folk begynne å ta hensyn??? :forkjola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig. Jeg er nå bilist men er ikke lenge siden jeg var fotgjenger, er det stor vanndam så bremser jeg ganske godt ned først om det ikke er mulighet til å svinge unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokkers uting det der altså! Jeg er både fotgjenger og bilist, har måttet dusje ufrivillig på gangvei eller veikanten mange ganger, og sakker selvsagt ned farten ved slike situasjoner selv når jeg kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor vannvittig mange bilister som kun tenker meg, meg, meg når de kjører bil og kjører midt i den verste søledammen og spruter til langt over fortauet.

Jeg som fotgjenger løper vekk for å unngå å bli oversprøytet og de mest oppegående bilistene som kommer som nestemann har faktisk vett nok til enten å svinge unna eller å sakke ned farten.

Kjører jeg, så unngår jeg selvfølgelig å kjøre for fort og/eller kjører utenom fordi jeg VET hvor forbasket det er å bli sprutet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_tullebukk_*

Jeg ELSKER å kjøre i dammene, lage høyest mulig bølger og det er bonus å treffe noen. Bare unge friske mennesker dog.

Jeg syns rett og slett fotgjengere må lære å se seg for før de passerer slike små innsjøer. Det er faktisk ikke alltid en trailer kan svinge unna når det kommer trafikk imot. Ikke like lett å bremse ned KUN for å holde en allerede våt fotgjenger litt mindre våt heller. Syns fotgjengerne noen ganger er egoistene her om det skulle være noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like enkelt å se de dammene, faktisk... Men ja - jeg prøver naturligvis å unngå å spraye ned fotgjengerne (er som oftest fotgjenger selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

humre, har faktisk en litt artig historie på det med søledammer og stressa bilister.

var ute og gikk med bikkja en kveld etter at det hadde regnet noe så til de grader og det lå store fine pytter langs fortauet.

det sto en person og ventet på bussen, jeg gikk vel en 20 - 25 meter unna med bikkja. så kommer det en bil i en viss fart, sprøyter bussventeren søkk våt og kjører videre uten å bry seg (bussventeren sto et stykke inn på fortauet, det var MYE vann i den dammen).

nuvel.... bak bil nummer en lå nemlig bil nummer to og det viste seg å være sivilpoliti på tur og de fikk på blålysene i en viss fart når de så dette og fikk stoppet bil nummer en.

når jeg kom forbi med bikkja så var det ett stykk stressa bissnissnisse som fikk bot for uaktsom kjøring eller hva det nå en var og han ble i tillegg dratt med bort til bussventeren for å be grundig om unnskyldning.

jeg må innrømme at jeg godtet meg lenge etter å ha sett den episoden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

humre, har faktisk en litt artig historie på det med søledammer og stressa bilister.

var ute og gikk med bikkja en kveld etter at det hadde regnet noe så til de grader og det lå store fine pytter langs fortauet.

det sto en person og ventet på bussen, jeg gikk vel en 20 - 25 meter unna med bikkja. så kommer det en bil i en viss fart, sprøyter bussventeren søkk våt og kjører videre uten å bry seg (bussventeren sto et stykke inn på fortauet, det var MYE vann i den dammen).

nuvel.... bak bil nummer en lå nemlig bil nummer to og det viste seg å være sivilpoliti på tur og de fikk på blålysene i en viss fart når de så dette og fikk stoppet bil nummer en.

når jeg kom forbi med bikkja så var det ett stykk stressa bissnissnisse som fikk bot for uaktsom kjøring eller hva det nå en var og han ble i tillegg dratt med bort til bussventeren for å be grundig om unnskyldning.

jeg må innrømme at jeg godtet meg lenge etter å ha sett den episoden ;)

Må si politet der må ha kjedet seg og vært på jakt etter julebonus eller noe..

"Det foretas en konkret vurdering av førers handling i det enkelte tilfelle. I vurderingen må en undersøke hvordan forholdene har vært med hensyn til blant annet vær- og føreforhold, veistandard, trafikkmengde, trafikkompleksitet og med hensyn til hvor god tid fører har hatt til å innrette seg etter situasjonen. En skal være klar over at det stilles krav om at fører tilpasser sin kjøring etter eventuelt vanskelige forhold, og at en forventes å være særlig aktsom dersom en passerer farlige punkter langs veien som fotgjengerfelt mv. I vurderingen ses det videre hen til hvordan en normalt fornuftig og forsiktig sjåfør ville ha opptrådt i situasjonen.

Vanlige tilfeller som rammes av bestemmelsen er påkjørsler bakfra, manglende vikeplikt, uforsiktige forbikjørsler, høy fart og utforkjøringer.

Merk at bestemmelsen også rammer kjøring som kan medføre at fare oppstår eller skade forvoldes. Det er med andre ord ikke noe vilkår at det faktisk har skjedd et trafikkuhell.

Normalt vil et tilfelle av uaktsom kjøring medføre en bøtestraff, men for alvorlige tilfeller av uaktsom kjøring vil det kunne være aktuelt å reagere med fengselsstraff og tap av førerretten."

Vil personlig ikke mene at å sprute ned en fotgjenger med vann er noe farlig (med mindre det er eldre/syke mennesker), og håper sjåføren tar med seg boten for å forsikre seg hos høyere makter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si politet der må ha kjedet seg og vært på jakt etter julebonus eller noe..

"Det foretas en konkret vurdering av førers handling i det enkelte tilfelle. I vurderingen må en undersøke hvordan forholdene har vært med hensyn til blant annet vær- og føreforhold, veistandard, trafikkmengde, trafikkompleksitet og med hensyn til hvor god tid fører har hatt til å innrette seg etter situasjonen. En skal være klar over at det stilles krav om at fører tilpasser sin kjøring etter eventuelt vanskelige forhold, og at en forventes å være særlig aktsom dersom en passerer farlige punkter langs veien som fotgjengerfelt mv. I vurderingen ses det videre hen til hvordan en normalt fornuftig og forsiktig sjåfør ville ha opptrådt i situasjonen.

Vanlige tilfeller som rammes av bestemmelsen er påkjørsler bakfra, manglende vikeplikt, uforsiktige forbikjørsler, høy fart og utforkjøringer.

Merk at bestemmelsen også rammer kjøring som kan medføre at fare oppstår eller skade forvoldes. Det er med andre ord ikke noe vilkår at det faktisk har skjedd et trafikkuhell.

Normalt vil et tilfelle av uaktsom kjøring medføre en bøtestraff, men for alvorlige tilfeller av uaktsom kjøring vil det kunne være aktuelt å reagere med fengselsstraff og tap av førerretten."

Vil personlig ikke mene at å sprute ned en fotgjenger med vann er noe farlig (med mindre det er eldre/syke mennesker), og håper sjåføren tar med seg boten for å forsikre seg hos høyere makter..

jeg vet ikke om det var uaktsom kjøring han fikk bot for (det var derfor jeg skrev "eller hva det nå en var" i tillegg), det eneste jeg så er at fyren fikk bot og det frydet meg.

synes det er fint at de fikk tatt han for det for det hadde vært en meget enkel sak å bremse og unngå å sprute ned bussventeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han ble i tillegg dratt med bort til bussventeren for å be grundig om unnskyldning.

:ler:

Men jeg strøk på testoppkjøring på kjøreskolen blant annet fordi jeg sprayet en gammel dame med skittent sølevann. Merket det ikke selv engang. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...