Gå til innhold

Vet de hva de snakker om???


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå til dags er det mange "hekser", "magikere" og selvutnevnte eksperter på det okkulte og paranormale ute og går.

Hva tror de at de vet?

Jeg påberoper meg ingen ekspertise.

Har de lest for mye Margit Sandemo, sett for mye på Charmed og Buffy?

Eller hva?

Når ting virkelig skjer, er det ikke mange som skjønner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke lese Margit Sandemoe for å oppleve ting selv. Noen ser og opplever ting, andre ikke. Men alle har muligheten. Noen sterkere enn andre.

Men hva vet presten - han har jo bare studert Bibelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire

For å være ærlig, så vet jeg ikke om jeg skjønner jeg ikke spørsmålet ditt....

Kan du utdype det litt ?

Mener du at alle som opplever "paranormale" ting, driver med wicca, paganisme, og er naturmedisinere bare er inspirert av Buffy og Charmed ?

Da tror jeg det er mye du ikke har fått med deg i allefall.

Klart det finnes kvakksalvere og usieriøse folk som kun går fram for å lure andre folk, men man bør vel holde seg unna slik generalisering ?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår hvad du mener og jeg er til dels ening med dig, der er mange unge piger som tror de er hekse og laver grupper fordi det er inn men da taler vi om fjortiser som har disneys hekse dagbog :D og ser buffy og charmed og synes det er kult, men de går ikke ud og praktisere som dem som virkelig er wicca ( kan sige at jeg er wicca men løber ikke rundt og reklamere med det her og der og ser du mig på gaden ville du ikke vide at jeg var det anderledes end du var en wicca selv ) så dem som tager det som et mode fenomen som det er i øjeblikket de er helt uskadelige og jeg synes det er ok de har det lidt sjovt, men så har vi de voksnen som tror de kan noget men ikke kan men dem holder man sig bare væk fra, som jeg har sagt mange gange før her inde når man går til medie, healer mm er det bare at spørge om de har serfitikat, diplom eller anden dokumentation på at de er det som de udgiver sig for, desværre er der vist ingen orgination her i landet men det er der i mange ander lande så kan kan undgå svindlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umh.. Må du ta alle under en kam?

Ikke alle er fjortisser som digger Heken Sabrina og Charmed da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Umh.. Må du ta alle under en kam?

Ikke alle er fjortisser som digger Heken Sabrina og Charmed da.. :P

Charmed, Buffy, Sunset Beach og Passions er serier som uten tvil appellerer til fjortizene- og mange av disse tror også at de selv har overnaturlige evner.

Er til dels enig med V7V og for meg blir det bare patetisk og kun en måte å gjøre seg interessant på.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finnes det alle slags avskygninger. Som Minnie sier, er det klart at det er mye fjortisgreier ute og går, disneyblader og Margit Sandemo 8ja, jeg har lest hele Isfolket), der okkulte, og ofte innbyrdes motstridende tradisjoner sauser sammen til en underlig miks. Men folk er på så mange ulike stadier i sin søken, og det som er svadaaktig for noen, kan være oppriktig ment for andre. Det syns jeg man skal respektere, samtidig som man har lov til å komme med nyansernde innspill i den forbindelse. Om de vet hva de gjør? Tja.... det gjelder forsåvidt ikke bare alternativlandskapet, men like mye tradisjonell kristendom. Begge steder er det definitivt mye overdoser av ymse litteratur ute og går

Samtidig er det mange som har en mye mer "seriøs" tilnærming til fenomener som wicca o.l., og som med en oppriktig og ydmyk holdning praktiserer og tilegner seg denne tradisjonen, og som jeg opplever bl.a. er veldig dyktige på riter.

Vega skrev: "Men hva vet presten - han har jo bare studert Bibelen..."

For det første har prester aldri bare studert Bibelen, men det er en diskusjon jeg ikke tar her. Det jeg kan være enig med deg i er at bevisstheten om de okkulte tradisjoner som har levd som understrømmer i det moderne tradisjonelt har vært liten, og denne siden ved livet har vært underbelyst i den akademiske verden. Jeg vil være så frekk at jeg påstår at en teologisk utdannelse i dag faktisk gjør folk istand til å skille litt "klinten fra hveten" i det kjempestore religiøse landskapet vi beveger oss i i dag. Og da mener jeg IKKE i den forstand at man skal sitte og krysse av og ikke krysse av hva som stemmer og ikke stemmer med klassisk kristen dogmatikk, men at man kan plassere retninger og innspill i forhold til bestemte historiske og religiøse tradisjoner og posisjoner, så å si "kartlegge" og plassere det man leser og hører i en sammenheng. Og så står man på de premissene selvsagt fritt til å være uenig eller enig i det som sies eller gjøres.

Det derimot en presteutdannelse i dag innebærer, er at en gjennom studiet blir tvunget til å se historisk og kritisk på sin egen tradisjon, som gjennom en årrekke har vært de religiøse makthavernes tradisjon. Hva dette fører til av refleksjon hos den enkelte varierer selvsagt, men for flere av de som utdanner prester har dette ført til dypdykk inn i andre religiøse tradisjoner enn deres egen. Dette blikket er man i det alternative landskapet ikke nødvendigvis forpliktet til å tilegne seg.

Les gjerne Jone Salomonsens bøker "når Gud blir kvinne" eller "Enchanted feminism". Dette er forskning utført ved Det teologiske fakultet på Universitetet, som i dag utdanner snart halvparten av landets nye prester. Teologen Salomonsen har drevet deltagende observasjon i Reclaiming i California, og Starhawk, som er Reclaimings største åndelige autoritet (selv om hun med sin falt struktur-ideologi sikkert ikke vil kalle seg autoritet) anbefaler Salomonsens bøker. Notto Thelles bok "Lyden av en hånd" er en fin sak om zen.

Bare litt saksopplysninger til et innspill som jeg oppfatter som litt flåsete overfor andre søkende mennesker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...