spezitas Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Totalt, på verdensbasis, eller i vårt forbund, FIFé, som NRR ligger under? FIFé har vel 40 katteraser godkjent + 2 på foreløpig godkjenning (Peterbald og Don Sphynx) På verdensbasis er det mange,mange flere. Har ikke oversikt, men det er mange katteraser der som heldigvis aldri kommer til å bli godkjent her til lands!
ehu Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Litt usikker på hva spezitas mener med "godkjent her til lands". For NRR eller FIFé å skulle godkjenne nye raser er en veldig lang og omfattende prosess. Nå er det flere internasjonale katteraseorganisasjoner. Bl.a. har TICA (The International Cat Association) fått en norsk gruppe,NORticats. www.norticats.org TICA kan ha godkjent andre raser enn FIFé. For begge gjelder det nok at det skal en del til før de godkjenner nye raser, selv om TICA er mer liberal enn FIFé. Og uten at organisasjonen har godkjent rasen får du ikke registrert katten hos dem eller delta på utstillinger i deres regi. Verdens største rasekattforbund er CFA (Cats Fanciers Association) WCF (World Cat Federation) er et annet rasekattforbund. Å si at de ikke er "godkjent her til landet" blir feil. Det er nemlig ingen regel mot å imortere en ny katterase til Norge som ikke er her allerede. Jeg har nylig vært i møte med Mattilsynet for nettopp å avklare den saken. Og fikk klarsignal for den rasen jeg tenker å kjøpe. Katteutstillinger vil jeg derimot ikke kunne delta i. I en bok jeg har (Genetics for Cat Breeders) ramses det opp 118 ulike raser, men om det er alle vet jeg ikke....... Står noe her også : http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_katteraser Endret 9. desember 2008 av ehu
la Flaca Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Å si at de ikke er "godkjent her til landet" blir feil. Det er nemlig ingen regel mot å imortere en ny katterase til Norge som ikke er her allerede. Jeg har nylig vært i møte med Mattilsynet for nettopp å avklare den saken. Og fikk klarsignal for den rasen jeg tenker å kjøpe. Katteutstillinger vil jeg derimot ikke kunne delta i. Nei, altså det hadde i såfall vært et merkelig påfunn dersom det ikke skulle vært tillatt å importere en rasekatt bare fordi den ikke er godkjent hos Fife/NRR. Det gjelder jo ikke andre kjæledyr heller, verken kaniner, hunder eller hester har et slikt importforbud. Det er kun dyr/raser som anses som "farlige" man ikke ønsker inn i landet, og det har ingen ting med godkjenning eller ikke å gjøre. Når man snakker om raser som er godkjent/ikke godkjent må man nesten gå ut i fra at det handler om mulighet for å registrere og konkurrere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå