Gå til innhold

Spilleavhengig

L@dy

Anbefalte innlegg

Jeg synest denne artikkelen var trist. Ei mor som har spilt bort alle feriepengene, og datteren som ringte for å få hjelp. Hva synest dere om disse automatene som står overalt? I artikkelen så står det at 9 av 10 som er spilleavhengig begynte med disse automatene. Jeg synest det er skremmende at det er så fort gjort og "mate" en automat med penger, mye penger.

Det er vel snakk om at alle disse automatene skal "samles" i en spillehall, men jeg vet ikke om det er bestemt eller om det bare er et forløpig forslag.

De som "vinner" på dette er vel forskjellige foreninger som håver inn penger i flertall. Og eventuelt eieren av butikkpub hvor maskinen står plassert. Vet ikke hva de eventuelt tjener på det. Men om det viser seg at f.eks røde kors får mindre penger dersom automatene blir fjernet, så synest jeg jammen det er mye bedre enn at folk står rundt om på disse maskinene og går berserk.

Var intervju på Oslo tv for en stund siden en mann som endte opp med gjeld på rundt en million kroner. Er tragisk...

Nei, takke meg til et flax lodd i ny og ne.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=64279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker Røde Kors, Redningsselskapet og andre organisasjoner all den støtten de kan få, men det er helt feil at de skal tjene penger på andre folks avhengighet. Denne historien er bare ett av mange tragiske eksempler på hva spillegalskap kan føre til. Skulle ønske f. eks. Røde Kors selv gikk ut og sa at "vi vil ikke bidra til at folk får spillegalskap" og fjernet automatene. Men så lenge de tjener penger på det, blir vel ikke det aktuelt, desverre.

Visste dere forresten at flere av automatene tilhører politiske partier? Vet at både FrP og Arbeiderpartiet har automater. Det kan jeg bare ikke forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike automater skulle rett og slett forbys. Det er et drastisk skritt å ta, men jeg tror det er det eneste som hjelper mot spillegalskapen som florerer nå. Så lenge slike er tilgjengelige i en eller annen forstand, vil de bli misbrukt.

Det som forbauser meg mest er at veldedige organisasjoner bruker automatene til å spe på inntekten med. Greit nok at de trenger penger, det må da finnes andre virkemidler...?

Hva hvis staten økte støtten sin til disse organisasjonene som en kompensasjon for at automatene blir fjernet? Spilleavhengige mennesker koster samfunnet i dyre dommer. Det forundrer meg ikke om det samfunnet sparer i form av færre spilleavhengige kan subsidiere en slik økt statstøtte.

Nei... de gode, gamle kronestykkeautomatene ("knipseautomatene") var mer enn nok spenning i hverdagen for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jaaaaa... de gamle kronestykkeautomatene, DE likte jeg. Disse som bare baserer seg på FLAKS, de har jeg aldri hatt sansen for.

Steg en er i alle fall å få dem bort fra butikker og kjøpesentre, og samle dem på en plass med 18-års aldersgrense (det er jo det på spill, men 13-åringer har da null problem med å spille om de vil) Hold dem også unna plasser der folk generelt er fulle (da spiller de jo lett bort mer enn de hadde planer om....) Gjør det til en tng at man BEVISST må oppsøke dem. å den måten unngår vi i alle fall "verving" av mange nye spilleavhengige.

Om steg to er å forby dem... ja, mulig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må vi forby alkohol, røyk, solarium, sjokolade, andre godter osv. også, fordi disse også kan føre til avhengighet.

Sorry folkens, men dette ble litt for drøyt. Forby noe bare fordi det kan føre til spillegalskap? Sorry altså, men det blir for dumt.

Samle det på et sted med 18-års grense er nok mye bedre, men om det er nok tviler jeg på. Folk utvikler avhengighet av diverse etter at de har fylt 18 også.

Kanskje løsningen er noe så enkelt at en har et hjelpeappart som står klart til å hjelpe når det trengst, et apparat som er synlig. Der er jo denne telefontjenesten et skritt i riktig retning.

Disse hjelpeorganisasjonene som har automater har de jo nettopp fordi de trenger pengene, og staten er ikke villig til å øke bevilgningene sine. Folk er heller ikke villlige til å gi mer penger når det bare er for å gi, det er lettere å bruke penger på forskjellige spill der en kan få noe igjen hvis en er heldig. Det er derfor disse organisasjonene har satset på spillautomater og lodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er ingen andre land som har så mange spilleautomater som Norge. Jeg mener at det er et tegn på at dette ikke er bra for folk. Få dem bort!

Har aldri hørt om solarium-avhengighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er hovedgrunnen til at folk blir spillegale???

Jo det er 2 hovedgrunner..

1. Tilgjengelighet: Det er prarktisk talt umulig å gå inn/ut av en butikk eller et senter uten å gå forbi/innom spilleautomater uansett hvilken butikk du er i.

2. Utbetaling: Dersom du vinner får du pengene utbetalt umiddelbart og beløpene kan være høye (Har hørt om beløp opptil 15000 kroner)

I tillegg kommer spenningen som disse spillene gir den som spiller.

Jeg mener at hvis vi skal få gjort noe med spillegalskapen nødt til å gjøre noe med begge disse faktorene.Gjøre automater mindre tilgjengelige eller forby dem og/eller lage en sterk begrensning på utbetalingene (slik som i "gamle dager").

Angående humanitære organisasjoner og spilleautomater...De humanitære organisasjonene sitter på begge sider av bordet i dette tilfellet ved at de håver inn store beløp på automatene samtidig som de prøver å hjelpe de som blir/er spillegale...dobbeltmoral spør du meg...de burde heller kutte ut automatene til tross for at de tjener STORE beløp på dem og finne seg andre måter å tjene disse pengene på.

Spillegalskap er tross alt en stor faktor til ekteskapsbrudd, økonomisk utroskap og gjeldsoffer mm. som kunne blitt hindret dersom automater hadde vært forbudt eller gjort om slik at man ikke lenger kunne vinne store beløp på dem.

Dette tror jeg kunne forebygget spillegalskapsproblemene vi har i dette landet... Det er tross alt minst 100 000 erklærte spillegale idet lille landet vårt allerede.. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tragisk at folk spiller bort penger som skulle vært brukt til noe annet, spessielt når det involverer barn.

Det er tragisk at de humanitære organisasjonene skal sko seg på andres ulykke (bare for å sette det på spissen), det er tilogmed personer som begår selvmord som følge av spilleavhengigheten sin og det er mildt sagt alarmerende og et tydelig tegn på at noe drastisk bør gjøres.

Hadde det vært opp til meg, så hadde alle spilleautomater i det ganske land blitt fyrt opp som et gigantisk sankthansbål!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg ser meg omkring på ulike plasser så ser jeg stadig at foreldre står på matbutikker,posthus,kiosker og andre plasser og putter uhorvelige mye penger på disse maskinene. Ungene sitter i vogn,toåringer som maser om å få putte på o.l. Opplever at foreldre blir IRRITERT over maset /skriking da de står der.

Hva forventes av disse barna? Foreldrene må være tomme i hue spør du meg!

Nede i Europa finnes det kun "spillebuler" Der sitter en vakt/veksling. Der må du være 18 år.

At Norsk Tipping skal overta syns jeg ikke gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...