Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Synes det er så fryktelig å klippe neglene på marsvinene mine! Hva skal jeg gjøre? På hunden min går det så greit for han har hvite negler og de er mye hardere. Men disse er altså mørke og seige. Noen andre synspunkter?
Fruktvand Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Jeg pleier å klippe neglene på mine marsvin med en vanlig liten negleklipper. Mine er ganske føyelige og vant til det, så de holder potene i ro når de får en bit agurk. Klipper en veninnes marsvin også og han er litt mer urolig.. lager masse lyder og mener at det er ganske ydmykende, men det går til slutt det og når vi er to stk om å klippe han. Litt vanskelig på potene som er mørke og en ikke ser når nerven begynner, men holder du poten i et skarpt lys så er det enklere å se. Klippet en gang slik at det kom til nerven og hun begynte å blø. Da var det et lite glad marsvin jeg hadde. Men klørna er nødt til å klippes da de kan krølle seg under foten og marsvinet får vondt av å gå.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Jeg pleier å klippe neglene på mine marsvin med en vanlig liten negleklipper. Mine er ganske føyelige og vant til det, så de holder potene i ro når de får en bit agurk. Klipper en veninnes marsvin også og han er litt mer urolig.. lager masse lyder og mener at det er ganske ydmykende, men det går til slutt det og når vi er to stk om å klippe han. Litt vanskelig på potene som er mørke og en ikke ser når nerven begynner, men holder du poten i et skarpt lys så er det enklere å se. Klippet en gang slik at det kom til nerven og hun begynte å blø. Da var det et lite glad marsvin jeg hadde. Men klørna er nødt til å klippes da de kan krølle seg under foten og marsvinet får vondt av å gå. Mm.. Jeg klipper de jo, men liker det ikke. Har en som finner seg greit i det. Vet jo sånn omtrent hvor de har nervene. Har imidlertid en som i likhet med venninnen din sin synes det er helt fryktelig. Han piper og styrer, og mener at jeg behandler ham ordentlig dårlig. Måtte gi meg på tredje fot i dag så får jeg ta den siste i morgen. Han bare trakk den til seg hele tiden. Sist valgte jeg å klippe likevel, og da klipte jeg selvsagt feil. Gjett om han ble misfornøyd?!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Et alternativ er å kjøpe en fil til slikt bruk.
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 Et alternativ er å kjøpe en fil til slikt bruk. Skal aldri file neglene til marsvin, de er såpass skjøre at de kan splintre. Men et lite tips er, om du får hjelp, se på undersiden av neglene. Det hvor det ikke er blodårer er det et hulrom inn i neglen. Det kan du godt klippe. Men om du f.eks glemmer å klippe en stund så vokser blodårene etter.
Gjest ts Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Et alternativ er å kjøpe en fil til slikt bruk. Høh? Næh? Går de ikke i stykker da?
Gjest ts Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Skal aldri file neglene til marsvin, de er såpass skjøre at de kan splintre. Men et lite tips er, om du får hjelp, se på undersiden av neglene. Det hvor det ikke er blodårer er det et hulrom inn i neglen. Det kan du godt klippe. Men om du f.eks glemmer å klippe en stund så vokser blodårene etter. Ja, det er jeg klar over. Er litt redd for å gjøre det nå. Ser at begge kjenner det godt før jeg kommer dit på bakbeina. Litt av problemet her er at jeg kjøpte dem som et par fra en dyrebutikk da de var ganske gamle(i forhold til det de pleier å være når man kjøper) og neglene var dårlig stelt med fra før. Det gjør det litt ekstra vanskelig..
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #8 Skrevet 4. desember 2008 Klipp de ofte.. Når du klipper de så kryper blodårene tilbake til de til slutt kommer til sine normale lengde. Kjøp slik pulver som stopper blod sånn i tilfelle du skal klippe for langt inn..
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Det har stoppet av seg selv til nå ganske raskt, så jeg bare holder meg til samme metoden foreløpig. Hvis ikke jeg skal kjøpe det nå som det er samboer som skal ha dem helt alene over julen. Han er så snill med dem, men blod er jeg ikke helt sikker på om han takler Tusen takk for tips
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #10 Skrevet 4. desember 2008 Må ikke glemme at om du klipper for mye hver gang, så forbinder marsvinene det med noe negativt og blir mer kranglete pr gang..
Gjest ts Skrevet 4. desember 2008 #11 Skrevet 4. desember 2008 Må ikke glemme at om du klipper for mye hver gang, så forbinder marsvinene det med noe negativt og blir mer kranglete pr gang.. Jeg presiserte da ovenfor at jeg kun har gjort det en gang? Og by the way. Det var ikke jeg som skrev dette med filing..
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #12 Skrevet 4. desember 2008 Men det jeg egentlig lurte på var jo ikke hvordan jeg skulle klippe. Det kan jeg jo. Jeg har jo klippet hunden i flere år, og kaniner før det. Men marsvinene har jeg rett og slett blitt pysete på. Det gikk greit før, men etter jeg har fått han som synes det er så ugreit i tillegg så er det ekkelt. Kanskje jeg skrev det litt dårlig. Hva gjør jeg med det? Hvordan klipper man når man hater å klippe. Det er ikke sånn at jeg digger å klippe hundenegler heller, men han synes jeg i allefall at det er mye enklere å klippe på.
Gjest ts Skrevet 4. desember 2008 #13 Skrevet 4. desember 2008 Herre jeg er dårlig på å skrive når det er meg her. Men håper folk skjønner det Kanskje jeg bare skal skjerpe meg og registrere meg
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #14 Skrevet 4. desember 2008 Jeg presiserte da ovenfor at jeg kun har gjort det en gang? Og by the way. Det var ikke jeg som skrev dette med filing.. Det skjønte jeg faktisk, blir kansje litt rart når man skriver og det er gjester og TS-gjest hehe.. Hva gjør jeg med det? Hvordan klipper man når man hater å klippe. Det er ikke sånn at jeg digger å klippe hundenegler heller, men han synes jeg i allefall at det er mye enklere å klippe på. Enten så får du bruke tips eller så må du dra til dyrlegen hver gang, og det kan jo bli dyrt i lengden.
Dåsa Skrevet 4. desember 2008 #15 Skrevet 4. desember 2008 Det skjønte jeg faktisk, blir kansje litt rart når man skriver og det er gjester og TS-gjest hehe.. Enten så får du bruke tips eller så må du dra til dyrlegen hver gang, og det kan jo bli dyrt i lengden. Registrerte meg bare jeg Hm.. Satser på å gjøre det selv jeg. Får bare håpe jeg venner meg til at han er så vrang, eller helst omvendt- at jeg klarer å vende ham av med å være sånn
Gjest Skrevet 5. desember 2008 #16 Skrevet 5. desember 2008 Registrerte meg bare jeg Hm.. Satser på å gjøre det selv jeg. Får bare håpe jeg venner meg til at han er så vrang, eller helst omvendt- at jeg klarer å vende ham av med å være sånn Klipp en og en fot og så gi en godbit etterpå. Marsvin er ultimate matvrak og de gjør, mer eller mindre, alt for mat.
Dåsa Skrevet 7. desember 2008 #17 Skrevet 7. desember 2008 Ja, de pleier jo å være det men ikke han som ikke liker klipping. Han spiser når han er komfortabel med det. Og det er ikke under klipping Men skjønner ham jo da. Men nå er han i allefall klippet for denne gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå