Gå til innhold

Hvordan synes DU det er å kjøre på vinterføre

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan synes du det er å kjøre på vinterføre?

Jeg HATER det, spesiellt når det snør og ikke er brøytet og ikke minst om det samtdig er mørkt som det stort sett er både på vei til og fra jobb.

Synes vel mørket er værst og bilene som kommer i mot med sterkt lys (samtidig som det er glatt)

HATER også tåke, det synes jeg er utrolig ubehagelig.

Er det bare jeg og hvorfor føler jeg det sånn:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes som regel det er greit, men irriterer meg over medtrafikanter som ikke har vett til å tilpasse farten etter føret.

Hålke er jeg ikke spesielt glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit så lenge veien er brøytet og den er bred nok til å møte lastebiler.

Jeg syns derimot det er ekkelt å møte lastebiler på smale veier der jeg må nesten ut i brøytekanten for å passere, og man ikke ser hvor grøfta begynner. Hat nesten kjørt ut flere ganger pga det.

Syns det er veldig greit å kjøre på alle fører når jeg kjører firhjulstrekkeren vår da. Men den har jeg sjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en firehjulsdrevet bil - i tillegg har jeg piggdekk så jeg føler meg veldig trygg selvom det er klunk is ofte på disse kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke det er greitt en del steder når det er glatt; spesielt i rundkjøringer og der man må stoppe foran kryss, foran fotgjengeroverganger osv.- selv om jeg kjører godt skodd og etter forholdene. Det pleier jo å gå greitt da, men man må være ekstra oppmerksom.

Prøver å unngå mørkekjøring på glatta hvis det ikke er helt nødvendig. Men må man, så må man. Det verste er lyset fra bilene imot, som sagt her, hadde jeg vært alene på veien så hadde alt vært så mye enklere. :)

Villmannskjøring på glatte veier irriterer vettet av meg. Nytter jo ikke om vi andre kjører etter forholdene når vi har slike apekatter på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg har jo ikke noe imot selve vinterføret egentlig.

Blir veldig mer irritert på vinteren når jeg kjører vogntog, og må ut å ta på kjetting ... men det er vel kun det jeg irriterer meg over.

Ellers er det jo mer utfordrende og morsomt å kjøre om vinteren syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint så lenge jeg kjenner veien. Blir mye mer sliten av å kjøre plasser jeg ikke er kjent hvis det er dårlig vei.

Blir irritert når folk kjører som snegler, uten å følge med i speilene. Folk må få kjøre så seint de bare vil for meg, s lenge de slipper andre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir irritert når folk kjører som snegler, uten å følge med i speilene. Folk må få kjøre så seint de bare vil for meg, s lenge de slipper andre forbi.

Amen!

Det er stor forskjell på vinterføre og vinterføre. I slaps, våt eller dyp snø og på blank is kan det være temmelig utfordrende å kjøre, synes jeg. Men på velpreparerte snødekte veier har jeg ingen problem med å kjøre.

Jeg bodde før i en by med masse bratte, smale, dårlig snøryddede veier med høyreregel, og unngikk vinterkjøring så langt det var mulig. Men nå som jeg bor i flatere trakter plages jeg ikke med det. Firehjulstrekker har jeg aldri kjørt, men det må være herlig å vite at men kommer frem (nesten) uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å kjøre på vinterføre, og kjører uansett hvordan vær og føre er, selv om vi bor på toppen av bratte bakker, og selv om vi kjører piggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo mer utfordrende og morsomt å kjøre om vinteren syns jeg :)

Enig i det jeg, syns det er artig å kjøre på vinterføre, så lenge det ikke er HELT bonanza ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i en landsdel der det er snø store deler av året (og dårlig sparkeføre de resterende månedene :fnise: ) så vinterføre er jeg særs godt vant med. Har god bil å kjøre, gode dekk og tilpasser farta etter forholdene. Har aldri - bank i bordet - vært utsatt for noe 'farlig' i så måte. Men jeg må nikke med en meddebattant som irriterte seg over førere som kjører som snigler; jeg får også helt fnatt av de som ligger og lurker i 40 i f.eks 60 sone og lager køøø! Arrgghh!!! Kjør inn til side menneske!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i å kjøre på vinterføre. Mest er dette fordi det kan være så uforutsigbart. Plutselig kommer et område der det er ren is og bilen mister grepet på veien et øyeblikk. Jeg synes det er ekkelt samme hvor sakte jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men jeg må nikke med en meddebattant som irriterte seg over førere som kjører som snigler; jeg får også helt fnatt av de som ligger og lurker i 40 i f.eks 60 sone og lager køøø! Arrgghh!!! Kjør inn til side menneske!!! :roll:

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg ikkeno å kjøre på vinterføre, kjører børstraktor med 4hjulstrekk og piggdekk.

Har også tilgang til område der man kan skrense og ha det gøy uten å være en fare for andre.

Kjekt å vite hvordan bilen oppfører seg på glatt føre før man havner i en nødssituasjon i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dårlig å kjøre på snø/is og underkjølt regn!

Bor i en landsdel der det er snø store deler av året (og dårlig sparkeføre de resterende månedene :fnise: ) så vinterføre er jeg særs godt vant med. Har god bil å kjøre, gode dekk og tilpasser farta etter forholdene. Har aldri - bank i bordet - vært utsatt for noe 'farlig' i så måte. Men jeg må nikke med en meddebattant som irriterte seg over førere som kjører som snigler; jeg får også helt fnatt av de som ligger og lurker i 40 i f.eks 60 sone og lager køøø! Arrgghh!!! Kjør inn til side menneske!!! :roll:

Bor du nord i landet du da!?

Er det ikke slik at veiene der er mer tilpasset vinterføre enn det eks. er her i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med å kjøre på vinterføre, jeg tilpasser fart og kjørestil etter føret, og da går det greit.

Men jeg har desto større problemer med noen av mine medtrafikkanter på vinterføre...

Det er to grupper som i særdeleshet skiller seg ut:

1. De som kjører på nøyaktig samme måte uansett om det er speilblank holke på veien, eller om det er helt bar og tørr vei.

Dette er ofte dem som ikke forstår at glatt føre påvirker hvordan bilen reagerer, og som derfor kommer sidelengs ut av svingene fordi de har gitt litt for mye gass i svingen, og som alltid sklir forbi avkjørslene der de skal ta av.

2. Gruppen som snegler seg avgårde uansett hvilket føre det er, og hvilken temperatur det er ute, bare fordi kalenderen sier at det er vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...