Charmina Skrevet 19. juni 2003 #1 Del Skrevet 19. juni 2003 Hei! Har dere lest dette i VG? Går det an å være så lite smart som denne vekteren her?? Han må jo være mindre begavet?? blir så lei meg på jentas og foreldrenes vegne!! -Charmina www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=64245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 19. juni 2003 #2 Del Skrevet 19. juni 2003 At voksne folk kan være så slemme er langt over min fatte evne. Han må jo forstå at en person med Down Syndrom ikke alltid er klar over at ting de gjør er ulovlig. Jeg kunne aldri ha fått meg til å arrestere en treåring for å ha tatt noe i en butikk, og det var jo det denne jenta var mentalt. Huff og huff. Slikt skal ikke skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas Skrevet 19. juni 2003 #3 Del Skrevet 19. juni 2003 Vektere er vel ikke de skarpeste typene som finnes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 19. juni 2003 #4 Del Skrevet 19. juni 2003 Viser bare hvilket sykt samfunn vi lever i!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 19. juni 2003 #5 Del Skrevet 19. juni 2003 Stakkars jente! Enkelte vektere altså :evil: !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juni 2003 #6 Del Skrevet 19. juni 2003 Helt enig i at han ikke kan avhøre mindreårige pu på den måten. MEN: Jeg har selv jobbet med pu i mange år. Noen av de lærer utrolig fort hva som lønner seg her i verden og hvordan de skal oppnå goder. Eks. gå innom bakeri og forsyne seg med varer uten å betale. Foreldrene til personen er fortvilet pga ønsker ikke å oppmuntre til stjeling. Til og med pu må lære seg visse normer i samfunnet. De har flere ganger gått med barnet sitt (tenåring) for å levere tilbake, for slik at h*n skal lære. Hva får de til svar? Neida, det er greit, la h*n nå få lov... Hvordan skal denne personen lære seg at man skal betale for varer? Kjenner også til et annet tilfelle (ikke veldig pu, men litt+adhd), der foreldrene med barnet sitt (også tenåring) har vært til flere avhør. Dette for at barnet skal lære. Når de overlater sitt barn i min varetekt, gir de beskejd om at jeg IKKE skal unnskylde barnet med den mentale tilstanden, hvis h*n blir tatt i stjeling. Ellers vil personen aldri lære. Men som sagt: det er klart at jenta i VG ikke kan bli behandlet på denne måten, og mange vektere har liten innsikt i ulike situasjoner. Men hun må lære at stjeling ikke er lov.Kanskje hun her lærte det litt the hard way. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 19. juni 2003 #7 Del Skrevet 19. juni 2003 Er forsåvidt enig i det du sier DonPedro. Men hvor er medmenneskeligheten? Litt forsiktig må man vel være? Vekteren kan ikke vite at barnet i realiteten er 3 år, men man burde vel også være litt greiere med barn som er 12 år? Pu er alltid mindre moden enn hva alderen tilsier, dette burde vekteren tatt hensyn til. Dette virker noe merkelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemoni* Skrevet 19. juni 2003 #8 Del Skrevet 19. juni 2003 mennesker som handler på denne måten burde aldri vært i en jobb som gir dem makt over andre!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 19. juni 2003 #9 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg forstår godt at butikker prøver og gå hardt ut ovenfor de som stjeler i butikken. og det er mange som begynner i ung alder. men det gir de ikke rett til og fraskrive seg ansvar for det de gjør. de må jo ha merket at jenta er tilbakestående og da burde de ha ringt foreldrene med en gang. og ta fra noen selvrespekten er sjelden en go løsning uannsett, og det blir jo ikke bedre av at hun er hadikapet. summen på det som blir tatt spiller liten rolle, for butikker kan ikke la alle smånakse litt, for da blir det en stor sum til slutt, men de må jo se ann den de avhører. og små barn og tilbakestående bør jo ha foreldrene sine der. ' hadde noen gjordt det med tre fire åringen min hadde jeg vel mildt sagt blitt forbannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 19. juni 2003 #10 Del Skrevet 19. juni 2003 Greit nok at vekteren tok jenta inn på bakrommet, men da skulle han kontaktet foreldrene umiddelbart, og gitt f. i kryssforhøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 19. juni 2003 #11 Del Skrevet 19. juni 2003 Vekterselskapet påstod jo til og med at vekteren hadde behandlet jenta så skånsomt som mulig slik han skulle med mindreårige? Er det en skånsom måte å behandle en mindreårig på å holde personen innestengt i over 1 time og bli holdt i "avhør" uten foreldrene til stedet? Selvfølgelig må psykisk utviklingshemmede også lære hva som er rett og galt, og ikke unnskyldes bare fordi de psykisk utviklingshemmede, men man bør kanskje gjøre ting litt annerledes.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 19. juni 2003 #12 Del Skrevet 19. juni 2003 Ja, dersom det å "avhøre" vedkommende, uten foreldre, i en time er "standard, SKÅNSOM behandling av mindreårige", da lurer jeg åp hva de gjør med voksne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 19. juni 2003 #13 Del Skrevet 19. juni 2003 Er det MULIG å være så TJUKK I HODET???? Herregud mann.. Å firmaet han jobber for påstår han har fulgt rettningslinjer og prosedyrer for hvordan man skal håndtere mindreårige? Ja så kyss meg i r*va.. Jeg blir så rasende på sånne idioter, som bruker jobben sin som en slags maktkåhet og utøver den så ofte og lenge som de bare kan og vil Foreldrene gjorde absolutt det riktige med å anmelde han! Håper han får sparken.. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 19. juni 2003 #14 Del Skrevet 19. juni 2003 Det er helt klart at man kan se på jenta at hun har downs syndrom. Og bare utifra det så burde man jo tatt hensyn. Man trenger ikke å gå på skole eller kurs for å forstå at de med downs syndrom eller andre med hjerneskader ligger laaaaaaangt etter i utvikling. Så at de har dummet seg ut som profesjonelle voksne i en slik situasjon er helt klart. Noe som er fælt er jo at de ikke beklager situasjonen eller tar ansvar. Jenta som er på 3 års stadiet i utvikling ble skremt og redd. Så om de kan forsvare dette her,så tenk om det kommer en 6 åring inn på butikken da,som ikke har noen funksjonshemninger eller skader,da vil de jo sette denne 6 åringen på ei bøtte og avhøre dette barnet også da. Dette skulle vært strengt forbudt. Folka som var med på dette skulle fått sparken. Jeg føler med jenta , foreldrene og er fly forbannet på de som gjorde dette her. Att det går ann og synke så dypt. Trodde ikke det var lov til å avhøre mindreårige barn uten at foreldre eller verger var med jeg. Og det gjelder jo i andre sammenhenger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 19. juni 2003 #15 Del Skrevet 19. juni 2003 Dette er jo helt tragisk. Stakkars jente, hun kan da ikke ha det godt nå. Håper vekterne virkelig har fått seg en lærer penge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 19. juni 2003 #16 Del Skrevet 19. juni 2003 Stakkars jente. Klart pu skal lære rett og galt de også, men den vekteren måtte jo i løpet av en hel times forhør skjønne at jenta ikke var mer enn 3 år i hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 19. juni 2003 #17 Del Skrevet 19. juni 2003 Høres kjent ut. Hadde en venninne. Og da hun kom i puberteten ville hun så gjerne skjule at hun begynte å få pupper, da ... Så hun dro t-skjorten "fremover". Så var hun i en dyrebutikk og så på dyrene, og plutselig står securitasvakten bak henne, dro henne ut, og beskylte henne for å ha stjålet. Og det var bare en dame i butikken som TRODDE hun hadde stjålet, men hun visste ikke helt. Jeg mener, man TROR ikke, sånne ting skal man VITE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 20. juni 2003 #18 Del Skrevet 20. juni 2003 Helt enig i at han ikke kan avhøre mindreårige pu på den måten. MEN: Jeg har selv jobbet med pu i mange år. Noen av de lærer utrolig fort hva som lønner seg her i verden og hvordan de skal oppnå goder. Eks. gå innom bakeri og forsyne seg med varer uten å betale. Foreldrene til personen er fortvilet pga ønsker ikke å oppmuntre til stjeling. Til og med pu må lære seg visse normer i samfunnet. De har flere ganger gått med barnet sitt (tenåring) for å levere tilbake, for slik at h*n skal lære. Hva får de til svar? Neida, det er greit, la h*n nå få lov... Hvordan skal denne personen lære seg at man skal betale for varer?Men som sagt: det er klart at jenta i VG ikke kan bli behandlet på denne måten, og mange vektere har liten innsikt i ulike situasjoner. Men hun må lære at stjeling ikke er lov.Kanskje hun her lærte det litt the hard way. Utrolig godt sagt, Donpedro! Her kommer sikkert en brannfakkel fra meg: Her mener jeg at foreldrene står for det værste! Om jenta er mentalt tre år, Hva pokker gjør hun da i butikken alleine? Hadde du sendt din tre-åring alleina i butikken? Tenkte meg det..... En person på en treårings menale stadium har ingen ting ute alleine slik og gjøre! De er ikke i stand til og ta skikkelig vare på seg selv da! Jenta burde helt klart hatt noen med sg, og her synes jeg hun har blitt sviktet! Men, vekteren dreit godt på draget han, og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 20. juni 2003 #19 Del Skrevet 20. juni 2003 Høres kjent ut. Hadde en venninne. Og da hun kom i puberteten ville hun så gjerne skjule at hun begynte å få pupper, da ... Så hun dro t-skjorten "fremover". Så var hun i en dyrebutikk og så på dyrene, og plutselig står securitasvakten bak henne, dro henne ut, og beskylte henne for å ha stjålet. Og det var bare en dame i butikken som TRODDE hun hadde stjålet, men hun visste ikke helt. Jeg mener, man TROR ikke, sånne ting skal man VITE. Da jeg jobbet i butikk fikk vi hele tiden høre at vi skulle bare tilkalle securitas når vi så noen stjal. Vi måtte se at de putta varene i lomma/veska o.l. og gå ut av butikken, ellers hadde det blitt synsing, og det ville ikke være riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 20. juni 2003 #20 Del Skrevet 20. juni 2003 Forbanna idiot av en vekter. Blir så provosert av folk som utnytter å være i en maktsituasjon. Han måtte da se at jenta var pu. Da burde han handlet annerledes. Faktisk mener jeg at uansett om jenta var pu eller ei, så handlet vekteren feil. Såvidt jeg vet har vektere meget begrensede rettigheter. De har feks ikke rett til å ransake folk. Har de rett til å avhøre barn uten at foresatte er til stede? Høres merkelig ut, spør dere meg. Til og med kriminelle voksne har jo rett til å nekte å uttale seg. Og de har som regel advokat til stede under avhøret. At jenta (pu eller ei) måtte svare for seg uten foreldrene til stede er uhørt! MarianneE, jeg synes ditt utsagn om at foreldrene er de som har handlet feil er helt malplassert. I artikkelen står det at de har jobbet hardt for å lære jenta å gå hjem fra skolen alene. De ønsker vel at hun skal være mer selvstendig, noe vekteren nå har satt en kjapp stopper for. Til slutt må jeg bare si at jeg dessverre ikke er overrasket over dette da. Har et dårlig inntrykk av vekterbransjen. Virker som en useriøs bransje. Dette inntrykket har jeg fordi jeg selv har jobbet i butikk ved siden av studier og fordi min mor jobber i butikk. Jeg så ofte og min mor ser ofte at vektere går utover sine fullmakter. De gjør politiets jobb, noe som ikke er rett. Har også en kompis som tok noen vekteroppdrag for et vekterfirma ved siden av studiene. Det han oppdaga på den korte tida han var der fikk han til å finne seg annen jobb. Makan til uproff ledelse hadde han nemlig aldri vært borti. Firmaet var ledet av uskolerte viktigperer som i bunn og grunn ikke visste att og fram verken på seg selv eller sine ansatte. Håper denne episoden fører noe godt med seg, at bransjen ser gjennom sine retningslinjer eller noe. Og at vekteren får refs - men det tviler jeg på, med tanke på de hjernetomme folkene som gjerne sitter høyt på strå i disse firmaene... Ja, jeg er kraftig irritert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå