Gjest Gjest_pia_* Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Jeg får en cavalier king charles spaniel om noen uker og har noen spørsmål. -Kan man bruke menneske shampo til hunden? hvis ikke, hvorfor? -kan man bruke en vanlig børste/kam eller må den være fra dyrebutikken? -hvor ofte kan man vaske hunden? -er det lurt å gå på lydighetskurs, eller kan man lære dem ting selv? -skal maten til hunden stå fremme hele dagen eller skal den få mat så så mange ganger om dagen? takk for svar
Modic Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Jeg får en cavalier king charles spaniel om noen uker og har noen spørsmål. -Kan man bruke menneske shampo til hunden? hvis ikke, hvorfor? -kan man bruke en vanlig børste/kam eller må den være fra dyrebutikken? -hvor ofte kan man vaske hunden? -er det lurt å gå på lydighetskurs, eller kan man lære dem ting selv? -skal maten til hunden stå fremme hele dagen eller skal den få mat så så mange ganger om dagen? takk for svar Hei! Menneskesjampo bør ikke brukes til hund, til det er den for sterk og for parfymert. Du kan eventuelt bruke veldig mild babysjampo. Børste / kam: Du kan bruke vanlig børste eller kam hvis du synes det holder, men hunder har veldig forskjellig pels- snakk med oppdretteren din, h*n vil helt sikkert veilede deg når det gjelder hva som passer en cavalier best. Vask hunden din når den er møkkete - men det er jo ikke sikkert at du trenger å vaske hele hunden med sjampo! Noen ganger holder det å bare spyle av hunden, andre ganger må du kanskje bruke sjampo. Uansett: skyld alltid veldig godt ut sjampoen etterpå! Et lydighetskurs - og spesielt valpekurs - er det alltid lurt å gå på. Selv har jeg hatt hund i maaaange år, og mange hunder i løpet av de årene. Men uansett: en ny valp betyr alltid et nytt kurs! Det er ikke bare lydighetstreningen som er viktig; minst like viktig er miljøtreningen og sosialiseringen. Jeg anbefaler at du forer hunden din til bestemte tider. Da har du kontroll på hva hunden din får i seg, enten det er for lite eller for mye. Har du en hund som ikke vil spise? Sett ned maten, vent i 15 minutter, ta vekk restene. Hr ikke hunden spist opp? IKKE GI DEN NOE ANNET! Til neste måltid gjør du akkurat det samme: Sett ned maten, vent i 15 minutter, ta vekk restene. Da vil du få en hund som lærer seg å spise når den får mat. Men generelt: Spør oppdretteren din, enhver oppdretter setter pris på en valpekjøper som er interessert og vil lære! Lykke til!
Frey Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 -Kan man bruke menneske shampo til hunden? hvis ikke, hvorfor? ** Det varierer. Noen hunder takler det greit, men huden deres har annen ph-verdi enn vår og mange hunder kan derfor få irritasjoner i huden. Hundeshampo eller utblandet ren grønnsåpe fra apoteket er da bedre. -kan man bruke en vanlig børste/kam eller må den være fra dyrebutikken? ** Bruk det som passer deg. -hvor ofte kan man vaske hunden? ** Når den er skitten. Hvis den er sølete etter tur kan du bare spyle den i rent vann. -er det lurt å gå på lydighetskurs, eller kan man lære dem ting selv? ** Det er kjempelurt å gå kurs. Man starter da med valpekurs når den er 3-4 måneder. Der lærer man mye om hvordan trene, og så trener man på det man lærer hjemme. Man blir ikke utlært av et kurs. -skal maten til hunden stå fremme hele dagen eller skal den få mat så så mange ganger om dagen? ** Snakk med oppdretter om foring. Det er store forskjeller på foring av valp og voksen hund, både i fortype, formengde og hvor ofte den skal fores.
Papaya84 Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Jeg får en cavalier king charles spaniel om noen uker og har noen spørsmål. -Kan man bruke menneske shampo til hunden? hvis ikke, hvorfor? -kan man bruke en vanlig børste/kam eller må den være fra dyrebutikken? -hvor ofte kan man vaske hunden? -er det lurt å gå på lydighetskurs, eller kan man lære dem ting selv? -skal maten til hunden stå fremme hele dagen eller skal den få mat så så mange ganger om dagen? takk for svar ÅÅåå så spennende med ny hund:) Jeg har selv en kjempestor hund med tykk pels. Bruker alltid hundeshampo fordi jeg syns pelsen blir finere. -Ville satset på å kjøpe en skikkelig god børste fra dyrebutikk, du har den jo i alle årene til hunden sannsynligvis, så er verdt det om det koster litt mer -Jeg vasker min hund kun ett par ganger i året da han har lett for å få våteksem (tykk pels som tørker sent). Men på vinterstid "vasker" jeg han i litt snø, får han til å egge seg ned i snøen hvor vi leker litt, og han storkoser seg. -Ville satset på kurs jeg og ja, du får nok til å oppdra den selv om du vil, men som hun i innlegget over meg sier er sosialisering en kjempeviktig del for en valp, slik at han ikke reagerer sterkt når han møter andre hunder. -Jeg lar maten stå fremme hele dagen, men dette er veldig forskjellig fra hund til hund. Når du blir vant med hunden ser du også om han får nok mat i seg o.l. Men har du en veldig matglad hund vil den nok ha lett for å legge på seg. Dette finner du ut av selv etterhvert. Lykke til med ny hund:D
Papaya84 Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 -Kan man bruke menneske shampo til hunden? hvis ikke, hvorfor? ** Det varierer. Noen hunder takler det greit, men huden deres har annen ph-verdi enn vår og mange hunder kan derfor få irritasjoner i huden. Hundeshampo eller utblandet ren grønnsåpe fra apoteket er da bedre. Jeg har en veninne som vasket hunden med litt grønnsåpe, hele pelsen knutet seg og hun hadde store problemer med å få pelsen fin igjen. Men dette varierer nok fra hund til hund, og særlig hunderaser
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Jeg kan jo fortelle hvordan JEG gjør ting. Det er helt sikkert ikke fasiten, men det fungerer bra for meg(bare går ut fra at det er en valp, men det meste gjelder det samme for en voksen hund) : - Det kan være lurt å skaffe en veldig mild shampoo, menneskeshampoo blir ofte for sterkt, da måtte det isåfall være en mild babyshampoo. Ville kjøpt en helt enkel hundeshampoo, så er du sikker på at den ikke skader hud eller pels. - Man kan sikkert bruke vanlig børste eller kam, men man kan finne en billig hundebørste i dyrebutikken eller andre steder vhis man allikevel må kjøpe en børste. Har erfaring med at det kan være greit ¨å venne valpen til å bli børstet med en helt "mild" børste uten så veldig skarpe "tenner". (finnes sånne med "plast/gummi" tenner)Ha ivertfall en som bare er hunden sin. - Etter min mening og erfaring bør hunder bare vaskes når det er helt nødvendig, evt. før utstilling e.l. Ved vask (med såpe) tar du bort det naturlige "fettet" som er i pelsen til hunden og den mister mye av isolasjonen i pelsen. Dessuten er de fleste hunder veldig flinke til å vaske seg selv, og pelsen er som regel ganske "selvrensende". Når min hund er litt sølete etter en tur pleier jeg bare å tørke/skylle av potene så det ikke blir så skittent overalt, også får han ligge på plassen sin litt så han kan tørke en stund og vaske seg selv. Av og til kan det hende en liten valp ikke er så flink til å vaske seg i begynnelsen, så da kan man jo hjelpe til litt når den er veldig skitten:) - Det er lurt å gå på kurs uansett. Det viktigste for valpen er kanskje sosialiseringen som et kurs gir, at den lærer seg å kosentrere seg med andre hunder rundt. Sosialisering er kanskje det viktigste du gjør med en valp. Hvis du ikke har hatt hund før er det dessuten veldig greit å ha noen å spørre om ting hvis du får noen problemer.(Jeg har hatt hunder hele mitt liv, men synes allikevel det var veldig greit å gå kurs nå når jeg fikk min fjerde hund i høst) Du kan selvfølgelig lære hunden ting hjemme også, det pleier å stå tips til innlæring av øvelser i de fleste hundebøker. - Det med mat er litt forskjellig. Jeg har aldri latt mat stå framme hele dagen. Det er helt naturlig for de fleste hunder å bare spise opp fort også være ferdig med det (en ulv i naturen MÅ spise opp fort hvis ikke kommer noen å tar maten) En valp får oftest 4 måltider om dagen i begynnelsen og så trappe ned til 2 eller 1 gang om dagen etterhvert. Jeg gikk ganske fort over til 3, og 2 fordi min hund rett og slett ikke vill spise så mange ganger (men med samme mengde mat til sammen selvfølgelig) Hør med den du får valpen/hunden av hvordan den er vant til å ha det, men jeg anbefaler å betemme seg for en rutine, og så gi hunden mat til disse tidene. Det blir ofte sagt at du bare skal la hunden ha maten i 3 min. (har også hørt mindre) og så ta den bort, uansett om hunden spiser opp eller ikke. Det er ikke noe problem for meg fordi min hund spiser opp på null komma niks uansett, men det er greit å ikke ha mat stående for hunden kan få det for seg at den skal forsvare maten, og det er helt feil. Husk at det er du som bestemmer over maten. (det betyr ikke at man skal forstyrre spising eller ta maten bort hele tiden mens hunden spiser, men man kan godt venne den til at hvis du vil ta fra den maten, så skal du få lov til det) Dette ble et langt svar, kunne sikkert svart masse mer, og det er mange forskjellige meninger om dette, men dette har fungert for meg gjennom nå 4 hunder, så det bør fungere greit for andre også Marianne
Frey Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Jeg har en veninne som vasket hunden med litt grønnsåpe, hele pelsen knutet seg og hun hadde store problemer med å få pelsen fin igjen. Men dette varierer nok fra hund til hund, og særlig hunderaser Man må passe på å bruke renset grønnsåpe fra apoteket. Denne blander man ut ca 1:10 med lunkent vann.
rangi Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Jeg vasker min hund når hun er skitten, har en KV da, så pelsen er ikke noe problem. Da bruker jeg en uparfymert babyshampoo, neutral kids. Funker veldig fint:) Jeg syns ikke det er nødvendig å vaske hunden hvis den ikke er skitten, eller selvfølgelig hvis den skal på utstilling. Bruker ikke børste på min hund, når hun skal være ekstra fin glatter jeg over pelsen med en fuktig vaskeklut. Du kan sikkert bruke en vanlig børste, men jeg ville kjøpt en hundebørste for enkelhetsskyld. Min hund får mat to ganger om dagen, maten står fremme hele dagen, men hunden har ikke tilgang til den hele dagen. Vann har hun selvfølgelig tilgang til hele dagen. Lydighetskurs er en god ide! Der møter man andre hundeeiere og kan utvekse erfaringer, samt lære mange nyttige tips for en bedre hverdag sammen med hunden.
The Kitten Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Jeg får en cavalier king charles spaniel om noen uker og har noen spørsmål. -Kan man bruke menneske shampo til hunden? hvis ikke, hvorfor? -kan man bruke en vanlig børste/kam eller må den være fra dyrebutikken? -hvor ofte kan man vaske hunden? -er det lurt å gå på lydighetskurs, eller kan man lære dem ting selv? -skal maten til hunden stå fremme hele dagen eller skal den få mat så så mange ganger om dagen? takk for svar Du kan ikke bruke menneskeshampo eller børst til hunden. Det er skadelig for pelsen. Du bør ikke vakse hunden for often annenhver uke holder hvis du er nøye med å spyle av den gjørme o.l. når dere kommer inn fra tur. Men den bør børstes minst annenhver dag da dette er en rase som krever mye pelsstell. Lydighetskurs anbefales på det sterkeste, spesielt hvis dette er din første hund. I tillegg lærer den også å omgås andre hunder. Så til maten; når den er valp bør du gi den mat tre ganger daglig, men når den er voksen holder det å sette frem en skal en gang per dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå