Gå til innhold

omsorg for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få vite mer om lover og rettigheter til mor/far når det gjelder omsorg for barn.

I mitt tilfelle har far og jeg aldri bodd sammen, men har alltid hatt et godt forhold, og han har hatt jevnlig kontakt med barnet hjemme hos meg.

vi har ikke noen skriftlig avtale. Kan han plutselig kreve å få omsorgen for henne uten at jeg skriver under på noe?

Han har en del problemer med forskjellige ting, så jeg synes han skal ordne opp i det før han får ansvar for barnet.

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Bare så det er sagt, så er jeg ikke ute etter å nekte far å barn å se hverandre.

Vil bare vite litt om lover å regler som gjelder

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med kreve? Som i at han sier "jeg vil", og du er nødt til å si "ja"? Det kan han selvfølgelig ikke. Dere må bli enige hvis noe skal endre seg.

Men han kan teoretisk gå til retten og be om omsorgen. For at retten skal endre en eksisterende ordning, må de være gode grunner til det, så det vil neppe skje.

Når det gjelder samvær har han heller ikke noe automatisk krav på et bestemt samvær. Mange tror at de er nødt til å gi seg på "vanlig samvær" så snart den andre krever det. Det er feil. Samværet skal rette seg etter det som er best for barnet. Men total sabotasje fra din side er blant de gode grunnene som kan endre på omsorgsløsningen.

Gjest regine ii
Skrevet

Du kan henvende deg til familievernkontoret, eller til en advokat som spesialiserer seg på familierett. Da vil du antakelig få mer korrekte svar enn du får her inne. Og det bør du definitivt gjøre, det er alltid bra å kjenne sine rettigheter og plikter.

Men uansett kan ikke faren komme å kreve noe som helst, så lenge det er greit som det er nå, ville jeg med mine erfaringer på området, bare latt det ligge. Fortsett med den kontakten dere har nå, og ikke gjør noe mer ut av det.

Er faren intessert nok til å ønske å endre situasjonen, så bør han og greie å sette seg inn i plikter og rettigheter, lover og regler, samt ta intitativ overfor deg ifht. hvordan han ønsker at det skal være. Men det er altså ønsker - han kan ikke kreve.

Skrevet

Faren kan ikke kreve noe som helst. Han har faktisk null og niks rettigheter så du er helt trygg :)

Skrevet
Faren kan ikke kreve noe som helst. Han har faktisk null og niks rettigheter så du er helt trygg :)

Hæ?!

Om det stemmer er det noe alvorlig galt med systemet.

Jeg ville prøvd å få laget en skikkelig skriftlig avtale, så har dere noe å forholde dere til.

Skrevet

Det kommer an på hva du mener med å kreve "omsorgen".

Om du mener at han kan kreve å få barnet med seg hjem for overnatting så kan han i teorien det. Dette kalles samvær. Men en del ting må være på plass først. Dette kan f.eks. være at far ikke er rusmisbruker av alkohol eller narkotika. Ikke har psykiske problemer av noe slag og ikke har brukt vold. Han må også ha et egnet sted å ha barnet, inkludert egnet seng, etc.

Dessuten er det avhengig av barnets alder, f.eks. om du ammer eller ikke, og hvor trygt det er sammen med faren.

Noen ganger kreves det at far har foreldreansvar. Dette vil de fleste fedre få uten særlig problemer i retten. Men ofte vil far også få samværsrett uten å ha delø i foreldreansvaret.

Om du derimot mener at barnet skal flytte permanent til far, så kan han bare glemme dette. Om han henvender seg til en advokat vil advokaten se dumt på han (om advokaten er litt oppegående og ikke er av den typen som ønsker konflikt for å tjene penger).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...