Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

Jeg møtte på en kjempetrivelig ansatt på en meget stor matbutikk. Spurte om hun visste hvor noe var, siden de nettopp hadde ombygget, og jeg hadde kjempedårlig tid. Forventet at hun skulle si hvilken del av butikken jeg skulle gå i, men neida... Hun tasser übersakte gjennom hele butikken og ser seg rundt på alle hyller, inntil hun tilfreds peker på en hylle og sier "DER!" Det kunne jeg gjort fortere selv. :P

Min danske mann skulle betale noe og spør veldig pent og tydelig "var det enogførr?" Han i kassa ser fortvilet ut i luften og svarer ikke. "En og førr?" gjentar mannen min. "En-ooog-førr, fooourty-ooone?" Sier han tyyydelig, men like høflig. Da ser den ansatte på meg og spør hva han sa, for han klarer ikke sånne danske tall. Jeg svarer en og førti, og vi får endelig betalt. Snakk om å låse seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det faktisk sånn at man kan få bot for å ha åpent noen minutter (da tenker jeg på rundt om 10 min) etter stengetid, selv om det er andre butikker (matbutikker) på senteret som er åpent? Jeg jobber i en butikk på senteret og må nesten alltid ha åpent noen minutter over stengetid pga kunder. Det har til og med hendt at siste salget har blitt gjort et kvarter etter stengetid. Jeg har aldri ''jaget'' kunder ut av butikken fordi at klokken akkurat er passert åtte.

På noen sentre vet jeg at det er sånn at dersom butikken ikke er lukket og låst 10 min etter stengetid får butikken bot dersom det oppdages. Det samme gjelder åpning om morgenen - åpner de 10.05 så får butikken megabot, dersom de skulle ha åpnet 10.00. Ikke kan de åpne for tidlig heller, så alle nistirrer på klokkene sine slik at alle åpner heeeelt på sekundet (det ser faktisk utrolig komisk ut).. Det kommer så klart mye an på hvem som eier senteret. Man skulle kanskje tro at de var interessert i at butikkene skulle tjene penger, men de tjener jo selv mer penger på bota enn den siste kunden som kjøper en stekespade.. Dersom alle andre klesbutikker enn x har stengt, så ser jo det litt rart ut dersom én fortsatt er åpen og ekspederer kunder - det er urettferdig ovenfor de som har stengt og følgelig ikke kan konkurrere. Dagligvarebutikker har gjerne lengre åpningstid, og siden de selger en helt annen type varer, så er det spesielle regler for disse (f.eks. "Brustadbua"). Noen steder må de faktisk 'jage' folk ut når det nærmer seg stengning pga. dette, men også fordi flere steder får ikke de ansatte betalt for å være over tiden, og følgelig gidder de ikke bruke fritiden sin på å ekspedere den ene stekespaden, samt at låsningstidspunktet enkelte steder kommer opp elektronisk på dataene til sjefene, så da kan de bli sure dersom man har holdt åpent over tiden men ikke solgt noe, eller bare solgt en liten filleting, for da koster åpningen dem mer enn de tjener osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

På noen sentre vet jeg at det er sånn at dersom butikken ikke er lukket og låst 10 min etter stengetid får butikken bot dersom det oppdages. Det samme gjelder åpning om morgenen - åpner de 10.05 så får butikken megabot, dersom de skulle ha åpnet 10.00. Ikke kan de åpne for tidlig heller, så alle nistirrer på klokkene sine slik at alle åpner heeeelt på sekundet (det ser faktisk utrolig komisk ut).. Det kommer så klart mye an på hvem som eier senteret. Man skulle kanskje tro at de var interessert i at butikkene skulle tjene penger, men de tjener jo selv mer penger på bota enn den siste kunden som kjøper en stekespade.. Dersom alle andre klesbutikker enn x har stengt, så ser jo det litt rart ut dersom én fortsatt er åpen og ekspederer kunder - det er urettferdig ovenfor de som har stengt og følgelig ikke kan konkurrere. Dagligvarebutikker har gjerne lengre åpningstid, og siden de selger en helt annen type varer, så er det spesielle regler for disse (f.eks. "Brustadbua"). Noen steder må de faktisk 'jage' folk ut når det nærmer seg stengning pga. dette, men også fordi flere steder får ikke de ansatte betalt for å være over tiden, og følgelig gidder de ikke bruke fritiden sin på å ekspedere den ene stekespaden, samt at låsningstidspunktet enkelte steder kommer opp elektronisk på dataene til sjefene, så da kan de bli sure dersom man har holdt åpent over tiden men ikke solgt noe, eller bare solgt en liten filleting, for da koster åpningen dem mer enn de tjener osv.

Åja, okei. Tror ikke at det er så strenge regler på dette senteret. Her har de flere ganger sett at vi holder åpent noen minutter lengre uten å si noe på det. Det gjør også noen av de andre butikkene av og til dersom de har kunder. Vi åpner også gjerne et par minutter før åpningstid. Jeg får ikke betalt for å stå over tiden, så det blir gjort helt frivillig. Så butikken tjener jo bare på det. Vi er eneste skobutikk på senteret så det er ingen konkurrenter som taper på det. Jeg er i hvert fall glad jeg ikke jobber på et senter med slike regler, virker ikke som om de er så nøye på det her :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min skulle kjøpe en baguett på BigBite. Hun som var før min søster i køen var en venninne av den ansatte og de stod og pratet mens baguetten ble laget. Uprofesjonelt... men det verste var at de pratet om at den ansatte hadde ligget syk med feber og spysyke i flere dager. Hun sa at hun fortsatt følte seg dårlig, men måtte gå på jobb. Min søster kjøpte baguetten litt i sjokk, men fikk seg ikke til å spise den. Æsj... Hun gikk tilbake med den og sa rett ut hvor ekkelt det var. GÅ HJEM!

*Skrivefeil*

Endret av anónimo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Jeg hadde pantet flasker idag skulle handle noen varer også.

La pantelappene og rundt 20kr i skåla samt snuslappen ved siden av.

Hun som sitter i kassa scanner igjennom den ene varen jeg skulle kjøpe. Så ser hun dumt på meg å spør var det noe mer? jeg bare peker på lappene og hun svarer "Hva vil du med det!?"

jeg rolig: "Jeg vil også betale for snuslappen også betaler med det......."før jeg fikk avsluttet setningen sier hun "JAMMEN DET ER JO IKKE NOK PENGER!!!!" meg:"Også tar jeg resten på kort....."

så sier hun totalsummen og jeg tar frem kortet, hun river kortet ut av fingrene på meg og sier "Ja, jeg må jo se leg også vettu!" >.<

Det finnes så mange suuuure butikk ansatte :himle: <- søren det var ikke en smiley :fnise:

Endret av ms_kwang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange suuuure butikk ansatte :himle: <- søren det var ikke en smiley :fnise:

Prøv : roll : :roll:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange år siden... den gang man fortsatt sendte postkort til hverandre da man var på ferie i Norge, hadde jeg stoppet på en liten dagligvarebutikk. Dette var på et sted litt utenfor alfarvei og det var ikke stort annet enn denne butikken i nærheten.

Jeg kjøpte 3 postkort og spurte i kassa om de hadde frimerker.

Da kom det så kjekt fra dama i kassa:

"Nei, det har vi ikke, men vi får postkontor til neste sommer."

Jaha....så da kan jeg få sendt kortene mine neste år, da?

Det må også nevnes at på utsiden av denne butikken hang en slik stor rød postkasse, så jeg vil tro de i alle fall hadde postgang på dette stedet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotek. Jeg skal hente reseptbelagt medisin til en fugl.

Ansatt: Vi har ikke den medisinen på lager, og det har ingen andre apoteker heller. Men vil du at vi skal bestille den? Da kommer den ikke før på tirsdag.

Jeg: ja gjerne det.

Altså, når jeg kommer for å hente ut medisin er det fordi jeg trenger den. Det er ikke noe jeg gjør for gøy.

Deretter påpekte jeg at det var enda en medisin på resepten, og den visste jeg at de hadde fordi et annet apotek hadde sjekket for meg.

Ansatt: Åja, en til.. Hmm.. Så fant hun medisinen og sier igjen "men vil du at vi skal bestille den andre også da? Den kommer ikke før tirsdag.

Jeg: Ja takk, gjerne det. Så slipper jeg å lete i alle andre apotekkjeder.

Ansatt: Ja det er jo ikke akkurat sannsynlig at de har den uansett heller.

Hvis ikke det er sannsynlig at andre apoteker har den heller så er vel det en enda en grunn til å bestille den. Når man skal ha to forskjellige medisiner så hjelper det ikke å få bare den ene. Selvsagt må jeg ha den andre også. At den må bestilles og at det tar noen dager gjør ikke noe så lenge jeg får den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte på en kjempetrivelig ansatt på en meget stor matbutikk. Spurte om hun visste hvor noe var, siden de nettopp hadde ombygget, og jeg hadde kjempedårlig tid. Forventet at hun skulle si hvilken del av butikken jeg skulle gå i, men neida... Hun tasser übersakte gjennom hele butikken og ser seg rundt på alle hyller, inntil hun tilfreds peker på en hylle og sier "DER!" Det kunne jeg gjort fortere selv. :P

Når jeg jobbet på Rema var sjefen vår veldig streng på at man alltid skulle følge kundene til den varen de ville vite hvor var. Vi måtte i tillegg følge kunden sitt tempo, og ikke gå veldig raskt foran, for ikke å virke frekk. Kan jo hende de hadde samme reglene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EryMax

Når jeg jobbet på Rema var sjefen vår veldig streng på at man alltid skulle følge kundene til den varen de ville vite hvor var. Vi måtte i tillegg følge kunden sitt tempo, og ikke gå veldig raskt foran, for ikke å virke frekk. Kan jo hende de hadde samme reglene.

Vi får lov å bare forklare hvor varen står, om personen er høvelig oppegående og at de går greit å forklare. Eldre hjelper vi alltid til hylla, å så tar vi gjerne ned å legger i kurven. Nå jobber jeg på ICA da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet på Rema var sjefen vår veldig streng på at man alltid skulle følge kundene til den varen de ville vite hvor var. Vi måtte i tillegg følge kunden sitt tempo, og ikke gå veldig raskt foran, for ikke å virke frekk. Kan jo hende de hadde samme reglene.

Sansynligvis ikke. Sjefen selv der inne pleier nemlig bare bare svare hvilken avdeling varen står i. Har til og med fått til svar at de ikke tror de har varen, men om jeg vil vente, kan de løpe bort og sjekke. :) Og det var ikke i kundens tempo. Jeg løfter nemlig bena når jeg går, og bruker ikke rullator. ;) Det var slow motion tass-tass-tass mens hun saaakte tittet fra bunn til topp på alle hyller fra der hun sto og til andre enden av butikken. Faktisk ville det vært en velsignelse om hun hadde gitt opp og innrømt at hun ikke ante hva hun lette etter, eller hvor den sto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Sansynligvis ikke. Sjefen selv der inne pleier nemlig bare bare svare hvilken avdeling varen står i. Har til og med fått til svar at de ikke tror de har varen, men om jeg vil vente, kan de løpe bort og sjekke. :) Og det var ikke i kundens tempo. Jeg løfter nemlig bena når jeg går, og bruker ikke rullator. ;) Det var slow motion tass-tass-tass mens hun saaakte tittet fra bunn til topp på alle hyller fra der hun sto og til andre enden av butikken. Faktisk ville det vært en velsignelse om hun hadde gitt opp og innrømt at hun ikke ante hva hun lette etter, eller hvor den sto. :)

værre er det når vi butikkansatte VET hvor varen står, men blir stående å se rett på hylla å klø oss i hodet mens vi tenker " JEG ER SIKKER PÅ AT VAREN STÅR HER!!" også ser kunden varen først :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min skulle kjøpe en baguett på BigBite. Hun som var før min søster i køen var en venninne av den ansatte og de stod og pratet mens baguetten ble laget. Uprofesjonelt... men det verste var at de pratet om at den ansatte hadde ligget syk med feber og spysyke i flere dager. Hun sa at hun fortsatt følte seg dårlig, men måtte gå på jobb. Min søster kjøpte baguetten litt i sjokk, men fikk seg ikke til å spise den. Æsj... Hun gikk tilbake med den og sa rett ut hvor ekkelt det var. GÅ HJEM!

*Skrivefeil*

Jeg synes temaet var upassende, men ellers ser jeg ikke problemet med å snakke med venner mens man jobber. Forutsatt at man klarer å gi kunden man skal ekspedere full oppmerksomhet, noe den ansatte kanskje ikke klarte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å dele med dere en av mine flaueste øyeblikk!

Jeg jobbet på en bensinstasjon, og hadde jobbet nattevakt. Jeg var trøtt, sliten og gledet meg veldig til å komme hjem og sove. Det kommer en fyr som betaler kontant, og jeg gikk på autopilot. "Hei. Ja, det blir ***, kort eller kontant?" Jeg veksler inn pengene hans, og gir han noen kronestykker. Det jeg ikke registerer (fordi jeg var så og si zombie) er at fingrene mine fortsatt er nedi kassa, og den skulle jeg til å lukke igjen i det jeg spør om kvittering. "Vil du ha... FITTE!!!!!!!" Ordet fitte kom jo fordi jeg hadde akkurat slengt kasseskuffen inn i kassa, uten å tenke over at mine fingre var der. Og der sto jo kunden da. Målløs over at jeg tilbydde han ekstratjenester :fnise:

Fantastisk:-)

Plutselig synes jeg ikke jeg har sagt så mye rart i min tid i kasse/butikk...

Men husker godt hvordan det var som 18-åring og jobbet med trelast....

Kjekk snekker komme inn, lurer på om han må få hjelp av gutta på lageret eller om jeg kan slå det inn i kassa uten beskjed fra lageret...

Prøver jo å være hyggelig og sier at joa, jeg tar det her, jeg..."hvor stor er den, da...og hvor lang??"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes temaet var upassende, men ellers ser jeg ikke problemet med å snakke med venner mens man jobber. Forutsatt at man klarer å gi kunden man skal ekspedere full oppmerksomhet, noe den ansatte kanskje ikke klarte?

Min erfaring (både med egne kolleger og som kunde selv) er at det fungerer dårlig. Noen blir rett og slett alt for oppslukt i samtalene og glemmer at de har kunder. Jeg syns man skal vente med personlig snakk (mener ikke at man ikke skal snakke i det hele tatt, men av type prat som ble nevnt over her, og sånne ting man ikke vil at "alle" skal vite om) til kunden er ute av rekkevidde, både fordi mange har en tendens til å glemme kunden, og fordi mange kunder helt sikkert reagerer litt på det.

Jeg prøver å unngå dette selv, og vi har fått en del kjeft for dette på min arbeidsplass. Var en sinna kunde som ringte til sjefen - han syns nemlig ikke det var hyggelig at de ansatte snakket om å våkne med spy i håret mens han spiste pølse. Helt forståelig!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring (både med egne kolleger og som kunde selv) er at det fungerer dårlig. Noen blir rett og slett alt for oppslukt i samtalene og glemmer at de har kunder. Jeg syns man skal vente med personlig snakk (mener ikke at man ikke skal snakke i det hele tatt, men av type prat som ble nevnt over her, og sånne ting man ikke vil at "alle" skal vite om) til kunden er ute av rekkevidde, både fordi mange har en tendens til å glemme kunden, og fordi mange kunder helt sikkert reagerer litt på det.

Jeg prøver å unngå dette selv, og vi har fått en del kjeft for dette på min arbeidsplass. Var en sinna kunde som ringte til sjefen - han syns nemlig ikke det var hyggelig at de ansatte snakket om å våkne med spy i håret mens han spiste pølse. Helt forståelig!

Ja, det er klart. Man snakker ikke om hva som helst i offentligheten. Det er allminnelig folkeskikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sto ene butikkjenten forran kassen til den nye (?) butikkgutten og gjorde det jeg oppfattet som flørting. Lenge... Mens jeg sto tolmodig bak og ventet på å få betale varene mine.... Han slo de inn, men ikke akkurat raskt og hva hjelper det når hun like vel står og sperrer mens hun prøver å fnise sjarmerende for å få gå tidligere..?

Min indre sinnakunde hadde veldig lyst til å be henne flytte seg og kanskje bytte vaktene sine så de passet bedre :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Meny på vei hjem fra jobb i dag og må innrømme at jeg ble en smule oppgitt. De hadde to kasser åpne og det var ikke noe særlig kø i noen av dem. I den ene køen var det imidlertid en dame med ganske full handlevogn foran meg så jeg valgte den andre køen der det var en dame med en kurv med noen få varer foran meg. Jeg hadde bare en vare. Når det ble min tur var det ingen bak meg. I det hun skulle til å scanne varene mine ropte hun i den andre kassen på hjelp. Isteden for å scanne den ene varen min og ta betalt for den hoppet hun opp fra stolen og gikk over for å hjelpe kollegaen sin. Det viste seg å være tidkrevende og jeg ble stående å vente i flere minutter før hun kom tilbake. Må innrømme at jeg ble litt oppgitt. Jeg skjønner at hun måtte hjelpe kollegaen sin, men det hadde tatt henne maks 1 minutt å ta betalt fra meg først.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EryMax

Vel kassadama på rema her viste ikke hva en tomat er, å ei annen kassedame fra samme butikk sto å pirket inni kassa med en purreløk. Håper ikke hun skulle selge den purreløken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...