Gå til innhold

Ungdom

Gjest Gjest_mor_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Hva mener dere om ungdom og alkohol? Da tenker jeg på ungdom er er rundt 16-17. Drikker ungen deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ta inte ifrån mig min sup". Sett den? Svensk dokumentar om ungdom og alkohol/voksne og alkohol..

Barn skal ikke drikke alkohol. Det er ikke noe å diskutere. De voksne som ikke greier å innse at en grense er en grense, de bør se litt nøyere på egen omgang med alkohol. For det er der skoen trykker! Og det handler ikke om alkoholisme eller avhengighet. Men om sosiale "regler", drikkekultur, press. Når voksne folk ikke greier å slappe av og være seg selv uten en kunstig greie som rus. Da "lar" de 16-17 åringen drikke fordi det er lettere enn å faktisk stå der som eksempel selv.

Men hvor mange voksne er villige til å innrømme DET?

Jeg drikker en flaske vin i året. Fordelt på x antall anledninger og mine barn kan våge seg på alkolhol før de er 18 år. Jeg kommer til å statuere eksempel med både inndragelse av penger, data og alle mulige goder. Med god samvittighet og et stort bilde av alle rusavhengige bakover og rundt om blandt slekt og venner.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med aa la ungdom smake paa vin, fikk selv et halvt glass champagne paa nyttaarsaften fra jeg var 14, og jeg er nesten avholds. Mine foreldre har hatt et avslappet forhold til alkohol (men aldri kjoept for barna saa vidt jeg vet) og ingen av oss drikker saa veldig mye.

Det har aldri vaert noe mystisk og spennende ved alkohol for min del, og det vil jeg laere mine barn, men samtidig vil jeg nok ikke vaere helt avslappet heller.

Gjest Gjest_Simba_*
Skrevet
"Ta inte ifrån mig min sup". Sett den? Svensk dokumentar om ungdom og alkohol/voksne og alkohol..

Barn skal ikke drikke alkohol. Det er ikke noe å diskutere. De voksne som ikke greier å innse at en grense er en grense, de bør se litt nøyere på egen omgang med alkohol. For det er der skoen trykker! Og det handler ikke om alkoholisme eller avhengighet. Men om sosiale "regler", drikkekultur, press. Når voksne folk ikke greier å slappe av og være seg selv uten en kunstig greie som rus. Da "lar" de 16-17 åringen drikke fordi det er lettere enn å faktisk stå der som eksempel selv.

Jeg drikker en flaske vin i året. Fordelt på x antall anledninger og mine barn kan våge seg på alkolhol før de er 18 år. Jeg kommer til å statuere eksempel med både inndragelse av penger, data og alle mulige goder. Med god samvittighet og et stort bilde av alle rusavhengige bakover og rundt om blandt slekt og venner.

Det er mange som ikke greier å slappe av og være seg selv uten alkohol. Men det går også an å ha et annet og sunt forhold til alkohol. Her i huset deler jeg og mannen en flaske god vin til et godt måltid mat. Det skjer kanskje både fredag og lørdag. Vi drikker ikke for å bli beruset. Vi drikker vin fordi vi er interessert i vin og mat og fordi vin er naturlig følge til en god middag.

Alkohol er ikke en sånn sort/hvitt greie som handler om at enten så er en nærmest totalt avholds eller så er man en som MÅ drikke for å slipper hemningene løs (=fyll).

Det er også naivt å tro at ungdom ikke vil eksperimentere med alkohol.

Man skal som foreldre selvfølgelig ikke servere de alkohol eller kjøpe alkohol til dem. Man skal også være 100% klare på at man ikke godtar at de drikker. Men det er likevel naivt å tro at de dermed kommer til å holde seg helt unna. Venner har like mye (hvis ikke mer) påvirkningskraft som foreldrene. De kommer til å teste ut dette. Og da nytter det ikke å straffe dem for hardt. Snakk heller med ungdommene. Ikke gjør det slik at de ikke tørr å komme hjem hvis de skulle drikke og kanskje bli fullere enn hva de hadde beregnet. Ikke skrem vekk ungene med moralpreken.

Skrevet
Hva mener dere om ungdom og alkohol? Da tenker jeg på ungdom er er rundt 16-17. Drikker ungen deres?

Jeg vet at de gjør det. Og de vet at de ikke får lov.

Sånn har det alltid vært for ungdom.

Ungdomstida handler om å teste ut ting.

Hva mor og far sier betyr nok noe men ikke nok til at de sier nei til å drikke en flaske øl eller 4 på fest.

Har ikke alle foreldre vært ungdom selv og opplevd dette da?

Dere fikk ikke lov av mor og far - men dere gjorde det for det.

Skrevet
Jeg ser ikke noe problem med aa la ungdom smake paa vin, fikk selv et halvt glass champagne paa nyttaarsaften fra jeg var 14, og jeg er nesten avholds. Mine foreldre har hatt et avslappet forhold til alkohol (men aldri kjoept for barna saa vidt jeg vet) og ingen av oss drikker saa veldig mye.

Det har aldri vaert noe mystisk og spennende ved alkohol for min del, og det vil jeg laere mine barn, men samtidig vil jeg nok ikke vaere helt avslappet heller.

Nå er det ikke mange år siden jeg var 16-17 år selv, men dette tror jeg er veldig viktig. Mine foreldre har alltid også vært veldig avslappet når det gjelder alkohol, og tror dette er medvirkende til at jeg ikke syns det var så spesielt spennende. De har riktignok aldri kjøpt alkohol til meg men, jeg kunne stadig komme hjem litt brisen, og dette fikk aldri noen særlige konsekvenser så lenge jeg holdt innetidene mine. De av mine venner som hadde foreldre som gjorde en stor greie ut av at de ikke skulle drikke alkohol har alltid drukket litt for mye. Det var de som drakk seg så drita at de ikke kunne gå når de først hadde sjansen til å ikke bli oppdaget. Det er også de som drikker masse nå som vi er "voksne".

Gjest Straight up
Skrevet

Bedre å ha et åpent forhold og dialog om dette enn å være så streng og firkanta at du risikerer at ungene bare juger.

For drikke det kommer de fleste ungdommer til å gjøre uansett.

La dem da vite at de har foreldre som forstår.

Jeg vil mye heller at min ungdom kommer litt brisen hjem enn at han juger om at han skal overnatte hos noen også drikker han seg drita og ingen vet hvor han er. Jeg vet om mange som har strenge og firkanta foreldra som opplever akkurat det der.

Skrevet

Hverken jeg eller mannen min drikker ofte, det dreier seg om toppen 3 ganger i året. Men alikevel hentet jeg igjen min 15 år gamle datter dritings, hun hang over et gjerde og spydde.

Da hadde jeg totalforbudt henne all form for alkohol men det hjalp ikke.

Jeg tror ungene prøver alkohol uansett hva foreldrene gjør eller sier.

Jeg er oppvokst med en mor som var alkoholiker og som fikk en tidlig grav pga alkoholen, men jeg er ingen fanatiker for det. Jeg tror ikke det hjelper å nekte de å drikke hvis de absolutt vil det, for alkohol får de tak i uten foreldrenes hjelp.

Jeg har latt min datter som nå straks er 17 år få et glass vin en kveld da jeg hadde lyst på et glass selv. Det ble med det ene glasset både får henne og meg. Jeg ser ikke noe galt i det at hun fikk et glass den ene kvelden.

Skrevet (endret)

"Skremselspropaganda" er spennende for en ungdom- det er jo mer eller mindre en ungdoms oppgave å teste/sprenge grenser (min oppfatning/mening).

Selv har jeg troen på å lære ungsdommen sunne holdninger til alkohol. At det å ta et glass vin eller to til lørdagskosen er helt i orden (eller et glass rødvin en onsdagskveld for den sakens skyld). Ikke lære de at alkohol bare skal drikkes til anledninger og fester.

Satt på spissen kan du sammenligne godteri og alkohol: nytes i moderate mengder- overdrevet inntak er ikke sunt, og kan gi alvorlige konsekvenser)!

(Å kjøpe alkohol til en under 18 er ULOVLIG og viser holdninger langt utover en generell holdning til alkohol)

Endret av Reveal
Gjest blandesegbortialenemora
Skrevet

Det er også naivt å tro at ungdom ikke vil eksperimentere med alkohol.

Man skal som foreldre selvfølgelig ikke servere de alkohol eller kjøpe alkohol til dem. Man skal også være 100% klare på at man ikke godtar at de drikker. Men det er likevel naivt å tro at de dermed kommer til å holde seg helt unna. Venner har like mye (hvis ikke mer) påvirkningskraft som foreldrene. De kommer til å teste ut dette. Og da nytter det ikke å straffe dem for hardt. Snakk heller med ungdommene. Ikke gjør det slik at de ikke tørr å komme hjem hvis de skulle drikke og kanskje bli fullere enn hva de hadde beregnet. Ikke skrem vekk ungene med moralpreken.

Skrevet

Jeg vokste opp en plass der det var ganske vanlig å drikke alkohol som ung ungdom, og dette var faren min klar over. Vi hadde heldigvis et ganske bra forhold, basert på tillit, der han sa at han skjønte, og forstod om jeg drakk i 16-17 års alderen, men han likte det ikke. Han skjønte dette var noe som kom til å skje før eller siden, så da ville han heller ha kontroll over situasjonen, og sa at det var greit så lenge jeg fortalte han hvis det hadde skjedd noe som jeg ikke likte, også måtte jeg love å ringe han, dra derfra og komme hjem hvis jeg fikk problemer. Jeg lovte også at jeg ikke skulle drikke sprit, og så lenge jeg ikke kom i trøbbel, ikke skadet meg eller andre, og kom hjem til innetidene mine og alt gikk bra, så skulle grensene gå der. Hvis det gikk over styr, så kom han til å stramme inn på reglene.

I tillegg hadde jeg en eldre bror som nettopp hadde gått igjennom det samme, og han insisterte på at hvis jeg skulle ha drikke, så måtte jeg komme til han. Han ville vite at jeg ikke drakk hjembrent, i tillegg til å ha litt innsikt i hvor mye jeg drakk. I tillegg var avtalen at broren min alltid skulle vite hvor jeg befant meg, slik at han kunne komme å hente meg dersom jeg var i trøbbel eller ikke svarte.

For meg, faren min og broren min husker jeg at dette fungerte veldig bra, og jeg følte meg veldig trygg. Noen av venninnene mine syntes det var utrolig strengt, men jeg følte meg også bedre når jeg kunne fortelle hjemme at: "Jeg skal dit og dit, jeg skal drikke så, så mye, og tror jeg er hjemme til rundt da og da." Venninnene mine sa de skulle på lan, eller overnatting hos venninner, drakk hjembrent de hadde kjøpt av fremmede, eller skaffet seg det på verre måter, så jeg er evig takknemlig for måten det ble gjort på hjemme hos meg, selv om det sikkert er folk som reagerer på det..

Skrevet
(Å kjøpe alkohol til en under 18 er ULOVLIG og viser holdninger langt utover en generell holdning til alkohol)

Det du hevder her stemmer forsåvidt, men det å servere alkohol til mindreårige i privat sammenheng er ikke ulovlig.

Dette sier Sylvia Brustad:

”Det er riktig som dere skriver, at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger. Lovverket gjør her et skille mellom offentlige sammenhenger der det omsettes alkohol på den ene siden, og private tilstelninger på den andre siden. Kun i førstnevnte situasjoner er det å gi alkohol til mindreårige lovregulert.

Det er selvfølgelig ikke greit å skjenke mindreårige, men jeg syns det er forskjell på om vedkommende er 14 eller nesten 18, men jeg er litt lei av at det stadig hevdes at det er ulovlig å gi 16-17-18-åringen sin alkohol i heimen, når det ikke er det.

Skrevet
Det du hevder her stemmer forsåvidt, men det å servere alkohol til mindreårige i privat sammenheng er ikke ulovlig.

Dette sier Sylvia Brustad:

Det er selvfølgelig ikke greit å skjenke mindreårige, men jeg syns det er forskjell på om vedkommende er 14 eller nesten 18, men jeg er litt lei av at det stadig hevdes at det er ulovlig å gi 16-17-18-åringen sin alkohol i heimen, når det ikke er det.

Jeg skrev ingen ting om å servere alkohol. Bare om å kjøpe til...

Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet

Hva mor og far sier betyr nok noe men ikke nok til at de sier nei til å drikke en flaske øl eller 4 på fest.

Så enig, så enig ... de drikker før de er 18 - men jeg aksepterer det ikke - men lager heller ikke noe leven av det.

Drikke gjør de uansett - så jeg vil heller at de skal tørre å ringe meg om det er nødvendig enn at de ikke skla gjøre det av redsel for vår reaksjon.

Men jeg gir aldri alkohol til ungdom under 18 år -hverken mine eller andres. De får heller ikke lov til å sitte i kjellerstuen vår å drikke før de er gamle nok.

Skrevet

Akkurat det jeg hadde tenkt å skrive:)

husker selv der vi testet ut alkohol ved 14-15 års aldern. Fikk IKKE lov, men man måtte jo bare prøve. Var ikke noe jeg tenkte på, men ble introdusert for det.

Mine foreldre hadde et veldig sunt forhold til alkohol, og de drakk vin foran oss til mat, eller en øl.

At jeg prøvde smakte alkohol hadde ikke noe med mine foreldre å gjøre, men jeg tror det hadde heller litt med å prøve ut det som var forbudt og rett og slett ble presset til det.

Samme med å røyke, var bare fordi de kule gjorde det og jeg ble presset til å starte. Heldigvis sluttet jeg etter 20 år.

Skrevet

Mine foreldre drakk aldri i min oppvekst, ikke slik at jeg merket noe uansett. Jeg var den som var drita som 14 og havnet på sykehus første gangen.

Skrevet
Jeg skrev ingen ting om å servere alkohol. Bare om å kjøpe til...

Derfor sa jeg også at det du sier forsåvidt stemmer, sant? ;)

Gjest Gjest_Fru Fryd_*
Skrevet

Uff da... jeg har kjøpt alkohol til alle mine barn før de var 18 år. Og jeg står faktisk for det, lovligt eller ikke.

Nå kjøper jeg ikke litervis med brennvin, men en 6 pk eller to med øl.

Tror ikke det er så mange som helt ærligt kan si at de aldri har brutt en lov eller to.

Ingen av ungene som har havnet på "gale veier". Og, jeg drikker ikke så mye selv, går både to, tre og flere mnd mellom hver gang jeg drikker. Drikker ikke bare for å drikke.

For mange ungdommer er det å drikke alkohol noe som "hører med" fester og ungdomstiden. En trenger ikke drikke for å ha det gøy, men du verden som det hjelper...

Jeg har et godt og åpent forhold til mine barn, får høre det jeg trenger vite, og litt til. Mer en mange andre foreldre, fordi ungene her tør å fortelle hva som skjer.

Ungene vet at de kan ringe / komme hjem uansett tilstand. De trenger ikke lyve på seg overnatting hos venner, noe jeg vet andre i omgangskretsen deres har gjort flere ganger. Og foreldrene til de ungene lever lykkelig uvitende om hva deres små gjør. Og forteller om avtaler de har med sine barn, om ikke noe alkohol før de er 18 år :lur:

Skrevet

Tror det er så og si umulig å unngå at tenåringen kommer i kontakt med alkohol, og også prøver selv når h*n er sammen med andre ungdommer. Fester og sånt begynner de med ihvertfall i 16-årsalderen her hvor jeg bor, og de som aldri er med blir utenfor.

Jeg har lagt vekt på kontroll og mengde i stedet for fullstendig nekt. Jeg har sagt at jeg skjønner at hun kommer til å prøve, men at hun da må være forsiktig med hvor mye og hva hun drikker. Har også sagt at jeg ikke liker det hvis hun drikker, og at jeg ikke kommer til å kjøpe alkohol til henne.

Vi har snakket om det å drikke, hvordan det er å bli full, og hvordan det er å drikke litt. Forskjellen på det. Snakket om hvordan andre lett kan ta seg til rette med fulle ungjenter, hvordan de kan komme borti uheldige ting fordi de har vært for fulle. Dette har hun tatt til seg.

Så langt har hun vært på noen fester. Jeg har brukt å ringe henne utpå kvelden for å høre hvordan hun har det. Jeg har hørt på stemmen hennes at hun har vært borti alkohol (har en søster som har vært alkoholiker, så jeg hører veldig fort den endringen i stemmen), men hun har aldri vært full. Hun har vært åpen på hvor mye hun har drukket, 2-3 rusbrus har det vært, og hun er opptatt av å ha kontroll og ikke drikke for mye. Hun har sett andre som har vært fulle, og det vil ikke hun bli.

Jeg tror det er en utopi å tro at hvis en nekter alkohol, og er fullstendig motstander av at ungdommen drikker, så vil ungdommen la være. H*n vil ikke det, h*n vil bare skjule det. Når vennene drikker, vil din ungdom også prøve, samme hva du har sagt.

Jeg tror det er mye viktigere å innarbeide gode holdninger til fornuftig alkoholbruk framfor helt nekt.

Dessuten er det viktig at de føler seg trygge på at de kan ringe hjem i en krisesituasjon, selv om de er fulle. Det er kanskje da de trenger det mest, framfor at de er redde for å ringe hjem fordi de har gjort noe ulovlig, nemlig å drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...