Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 hei! min datter vil gå på high school i USA, og jeg har lyst til å la henne gjøre det, hun er bare 14år og går i 9.klasse men i Usa begynner de jo på high school når de går i 10. klasse.. så derfor lurte jeg på om noen vet om noen internat high skoler i USA , helst i LA, new jersey områdene
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 De begynner ikke på high school når de er 10 nei. High School er det samme som videregående. Du tenker kanskje på junior high, som tilsvarer ungdomsskolen.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 De begynner ikke på high school når de er 10 nei. High School er det samme som videregående. Du tenker kanskje på junior high, som tilsvarer ungdomsskolen. "In the United States a high school is an upper secondary school which educates children from grade nine through grade twelve[5], in other words, from the age of 14 or 15 to 17 or 18. Prior to attending high school, many children in the United States attend a middle school or a junior high school (usually grades 5-8, 6-8, 7-8, 7-9 or 8-9)." http://en.wikipedia.org/wiki/High_school#United_States
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 jaja, men noen som vet om dt finnes Internat high school ???
Titta Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Tenker du på at hun skal ta hele high school i USA, eller kun et utvekslingsår? High school i USA er 4 år - 9. - 12. klasse (am. klassesystem) Jeg kjenner dessverre ikke til hvordan det vil fungere å ta hele high school i utlandet, men hvis det er snakk om et utvekslingsår så vil jeg anbefale deg å ta en titt på atrikkelen Vg hadde om dette før helgen. Jeg vet at alle disse organisasjonene tilbyr utveksling hvor man bor i vertsfamilier, men jeg skulle tro hvertfall noen av dem også tilbyr opplegg hvor man bor på internat. Du kan jo høre med dem. Mulig de også har informasjon om hvordan dere kan få til hele high school hvis det er det som er aktuelt. Det er ikke uten videre enkelt å få til slikt opplegg på egen hånd, så det anbefales at man reiser gjennom et slikt opplegg. Det vanlige er at man reiser 2.året på videregående. Som nevnt i artikkelen kan man i enkelte tilfeller både få støtte fra Lånekassen og få året godkjent, men dette er ingen selvfølge. Jeg reiste til USA med EF og bodde i vertsfamilie (det er 10 år siden riktignok). Jeg hadde et helt fantastisk år og kan virkelig anbefale det på det varmeste. Jeg fikk riktignok hverken støtte fra Lånekassen og jeg tok 2.året på vgs når jeg kom hjem igjen. I USA er skolen lagt opp annerledes enn her så jeg hadde fag både med 10., 11. og 12.klassingene (amerikanske klassetrinn). Jeg kjenner en som nå er i USA og bor på internat, men hun reiser gjennom et opplegg på sin norske videregående skole. Hun tar 2.klasse i USA og slipper å ta året om igjen når hun kommer hjem. Du kan jo kanskje undersøke med de videregående skolene der dere bor, om noen av dem har utvekslingsopplegg
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Jeg tror man får mye mer ut av oppholde om hun bor i en amerikansk vertsfamilie. Det kan bli ensomt å bo på internat. Selv om andre amerikanske ungdommer også bor på internatet så har sikkert de mulighet til å kunne reise hjem i helgene. Jeg tror ikke jeg ville sendt dattera mi sånn på egen hånd til USA for å bo alene på internat. Jeg hadde følt meg mye tryggere om hun bodde hos en familie.
thapara Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Jeg ville ventet til andre året på vgs. Det er det året som er lettest å få godkjent, og dermed også få støtte til. En venninne av meg tok norsk tiende i USA, og slet veldig med å ikke ha et godkjent vitnemål fra ungdomsskolen. Man er jo også mer moden, og mentalt klar for et slikt år når man er litt eldre. Ville også satset på en organisasjon, og vertsfamilie. (om det blir lenge å vente kan hun kanskje reise på et sommerkurs? Tror det passer for de litt yngre)
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men Danielsen Videregående i Bergen har et opplegg der man kan reise til USA i 2.klasse, og de ordner alt slik at året blir godkjent. Veldig bra opplegg, kjenner flere som har gått der og er kjemefornøyde!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå