Gjest Lilleulv Skrevet 19. november 2008 #1 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg er livredd for at om få år kommer det til å være godkjent å skrive eller si "å spørre et spørsmål" i steden for "å stille et spørsmål". Hvorfor er det så mange som sier spørre et spørsmål egentlig? urk, det gnager!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 19. november 2008 #2 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg er livredd for at om få år kommer det til å være godkjent å skrive eller si "å spørre et spørsmål" i steden for "å stille et spørsmål". Hvorfor er det så mange som sier spørre et spørsmål egentlig? urk, det gnager!!! Fordi det kommer fra engelsk? Det er i hvert fall mye vanligere å se "to ask a question" enn "to pose a question". For min del svarer jeg "nei" hvis noen spør meg om de kan "spørre et spørsmål" :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 19. november 2008 #3 Del Skrevet 19. november 2008 Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. november 2008 #4 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg er livredd for at om få år kommer det til å være godkjent å skrive eller si "å spørre et spørsmål" i steden for "å stille et spørsmål". Hvorfor er det så mange som sier spørre et spørsmål egentlig? urk, det gnager!!! Ja, det er skikkelig plagsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #5 Del Skrevet 19. november 2008 Det er også litt plagsomt når folk ikke vet at det enten heter "istedenfor" (i ett ord) eller "i stedet for" (hvis man skal skrive det i flere ord). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #6 Del Skrevet 20. november 2008 Huff ja... Eller når noen sier de skal spise mat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #7 Del Skrevet 20. november 2008 Huff ja... Eller når noen sier de skal spise mat! Et forsøk på å være morsom? Beklager, jeg har ikke begynt å le ennå, men kanskje om en stund. Å spise mat er et korrekt uttrykk. Å spørre et spørsmål er et feil uttrykk. Norsk grammatikk, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 20. november 2008 #8 Del Skrevet 20. november 2008 Huff ja... Eller når noen sier de skal spise mat! Du mener vel "når noen sier de skal mate mat"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 20. november 2008 #9 Del Skrevet 20. november 2008 Takk og lov for at det er flere enn meg som plager seg over at folk vil spørre et spørsmål!! *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladona Skrevet 20. november 2008 #10 Del Skrevet 20. november 2008 ...eller stille et spørsmålstegn ved noe?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #11 Del Skrevet 20. november 2008 ...eller stille et spørsmålstegn ved noe?? Hehe, ja, den hører man ofte. Hvorfor er det så vanskelig å sette spørsmålstegn, stille spørsmål eller spørre OM noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 20. november 2008 #12 Del Skrevet 20. november 2008 Hehe, ja, den hører man ofte. Hvorfor er det så vanskelig å sette spørsmålstegn, stille spørsmål eller spørre OM noe? Godt spørsmål. Jeg pleier å si "å ja, du stiller kanskje punktum også, du?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #13 Del Skrevet 23. november 2008 Du mener vel "når noen sier de skal mate mat"? Nei... Jeg mener når folk sier de skal spise mat... Og til den over: mulig at det er grammatisk korrekt, men for meg høres det helt feil ut. Hva annet enn mat skal man spise da? Det eneste jeg kan komme på er piller. Alt det andre man spiser er jo mat? Kan du forklare hvorfor det er grammatisk korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #14 Del Skrevet 23. november 2008 Et forsøk på å være morsom? Beklager, jeg har ikke begynt å le ennå, men kanskje om en stund. Å spise mat er et korrekt uttrykk. Å spørre et spørsmål er et feil uttrykk. Norsk grammatikk, rett og slett. Grammatikk? Prøver du å være morsom? Ville sagt at å spise mat er en pleonasme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #15 Del Skrevet 24. november 2008 Grammatikk? Prøver du å være morsom? Ville sagt at å spise mat er en pleonasme. Pleonasme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #16 Del Skrevet 24. november 2008 Nei... Jeg mener når folk sier de skal spise mat... Og til den over: mulig at det er grammatisk korrekt, men for meg høres det helt feil ut. Hva annet enn mat skal man spise da? Det eneste jeg kan komme på er piller. Alt det andre man spiser er jo mat? Kan du forklare hvorfor det er grammatisk korrekt? Det er grammatisk korrekt. Du må skille semantikk fra syntaks. En ting kan være grammatisk korrekt, samtidig som det er helt meningsløst. Det er grammatisk korrket å si "sykkelen ler". Uten at det gir noen særlig mening i det hele tatt. Det er også grammatisk korrket å si "jeg skal lese mat". Grammatikk har ikke noe med meningen til en setning å gjøre. Det har med setningsoppbygningen å gjøre. Hva ordene -betyr- har ikke noe med grammatikk å gjøre, det er hvordan man har lov til å sette sammen ord fra forskjellige ordklasser som er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå