Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Dekken 135, 145 osv: hva er dette? mankehøyde? Grime cob, full (regner med den er stor) ol. Hva passer en gjennomsnittlig nordlandshest?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Dekkenstørrelser husker jeg ikke, cm rygglengde, kanskje? Men jeg vil tro cob er passe grimestørrelse - kjøp gjerne en med muligheter for å justere både over nesa og nakken.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Min hest er 165 cm i manken og bruker str 145 eller 155 i dekken. Vi hadde en ponni på 128 cm før, og han brukte str 115 eller 125. Husker ikke helt hva str betyr, men du kan jo bare gå inn på en eller annen hesteutstyrsbutikk på nettet, f eks hooks.no eller horze.no og finne ut hvordan str måles. Skal jeg gjette vil jeg tro at str 135 i dekken og str cob i grime passer en gjennomsnittlig nordlending:)
Gjest Jeanete Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Hei! Dekkenstørrelse 135 betyr at det er 135 cm fra manken til halen ca. Nordlandshoppa mi er 140 høy og lang i ryggen, så måtte ha 145. Har ingen sammenheng med mankehyde. Lykke til med dekkenkjøp Når det gjelder grime funker nok cob bra
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 BITTSTØRRELSE da? Er det cm mellom bittringene? Hva er ca riktig størrelse her til nordlandshest? Er det ca samme størrelse på utstyr til nordlandshest og fjording, eller bruker sistnevnte gjennomsnittlig ett nummer større?
Pasha Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 norlandshesten min brukte enten 125 eller 135 i dekken (det er snart 8 år siden han ble solgt så jeg husker ikke helt) og cob i grime. bittringer husker jeg ikke, En gjennomsnittlig fjording bruker nok hakket større enn en gjennomsnittlig nordlandshest, men det finnes jo både små og store varianter av begge typer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå