Gå til innhold

Amulett/talisman


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Har du noe sånt?

En amulett/talisman er vel en lykkebringer, et symbolsk smykke eller en selvlaget sak man bærer med seg overalt, alltid; noe som betyr noe for en.

Hva er din amulett/talisman? Hvorfor bærer du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men jeg har faktisk veldig lyst på ...

Jeg forestiller meg at denne tingen (et smykke, en sten el.) må jeg få fra en person som betyr mye for meg, og dermed er positiv for min del.

Føler det blir feil om jeg "velger" ut en ting selv, bare for å ha det.

Den må "komme til meg". ;)

Hva mener du om det da Vinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna
Nei, men jeg har faktisk veldig lyst på ...

Jeg forestiller meg at denne tingen (et smykke, en sten el.) må jeg få fra en person som betyr mye for meg, og dermed er positiv for min del.

Føler det blir feil om jeg "velger" ut en ting selv, bare for å ha det.

Den må "komme til meg". ;)

Hva mener du om det da Vinga?

Enig med deg. Jeg fikk et smykke med et lite hjerte av kjæresten for ca 1/2 år siden; har ikke brukt det så mye, men det er kanskje amulett-materiale? :ler:

Eller vet man sånt med en gang kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hellige stener jeg har fått av en sjaman.

Skal kanskje lage smykker av de, men bruker jo ikke smykker.

Det eneste kjedet jeg har brukt de senere år, er i sølv. Anhenget er i en eller annen tung sten med emaljering - fra seksti/syttitallet, dansk. Fikk det av samboer til faren min.

Men når jeg bruker det og deretter tar det av, føler jeg at smykket henger på meg ennå - ett trykk der stenen lå mot huden...

Bruker det av og til som pendel - men er par år siden jeg har lekt meg med pendulering nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna
Men når jeg bruker det og deretter tar det av' date=' føler jeg at smykket henger på meg ennå - ett trykk der stenen lå mot huden...[/quote']

Det har jeg også opplevd. Vet du hvor den steinen i smykket kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke annet enn at smykket er dansk design fra seksti/syttitallet - er i alle fall kjøpt i København på den tiden.

Men den er svært rund - og ganske tung til å være stein.

Er ca. 1,5 cm i diameter, og er kuttet som en halv appelsin og festet på en sølvplate uten mønster - som en femmer, men litt tykkere. Også er den emaljert - slik at jeg ikke aner hvilken stein det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

først til vega man skal altid rense smykker man får arvet fra ander ellers hvis man er følsom kan du mærke det den anden person mærkede så altid rens arve smykker kan gøres i lunken saltvand *S*

en tallisman/amulet er ofte noget man får fra en shaman eller man laver det selv ikke noget man køber færdig lavet det kan være hvad som helst fra en kanin hale til en sten fundet på stranden eller noget andet, dette behøves ikke at bæres rundt halsen man kan ha tingen eller tingenene i en lille pose men man har det altid på sig og man siger aldrig hvad det er så beskytter det dig ikke længre, indianeren bar ofte små poser med altmuligt bjørnekølr fjer og sten som havede spesielt betydning.

selv har jeg ting jeg bære på altid men har det ind til kroppen så ingen ser det, og har man en lille sten f.eks kan jeg varmt anbefale at ligge det i bh'en *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid med en liten delfin som omslutter en stein som jeg ikke vet hva er. Den henger rundt halsen, og jeg føler meg fullstendig naken uten! Føler meg sterkere og beskyttet med den, men kan også gå uten den. Jeg er sikker på at det er en mening med at jeg skal gå med den, og vet også at jeg kommer til å legge den vekk en dag når jeg ikke har bruk for den lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...