Gå til innhold

Syklister må skjerpe seg


Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss

Det er greit at man sykler i trafikken og på gangfelt, men syklister må lære seg å følge trafikkreglene. Syklister skal også stoppe for fotgjengere i fotgjengerovergang. I dag hold jeg på å bli påkjørt i overgangsfeltet av en syklist. I går holdt jeg på å bli påkjørt i gangfeltet, i tillegg til at syklisten som kjørte mot meg hadde kjempehøy fart virket det nesten som han sikter på oss det vi gikk. Jeg ble nødt til å hoppe til siden. Huff..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, og vil i tillegg skyte inn at det hadde vært en fordel om de lærte seg å ikke kjøre på rødt i bytrafikk. Det er nemlig litt kjedelig å være nesten-drapsmann hver gang du kjører bil i byen :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilister må utvise aktsomhet, når man tar på seg sykkelhjelm skjer det noe oppi hodet.

Tar man på seg sykkelhjelm og kondomdrakt samtidig blir man uovervinnelig. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bilistene må også skjerpe seg! Jeg har holdt på å bli kjørt ned flere ganger til tross for at jeg ligger pent på siden, her jeg bor er det ikke sykkelsti. Er noen som aldri gidder og svinge ut for en på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange syklister som glemmer at de ikke er fotgjengere lenger. Gående er, i forhold til syklister(og bilder), myke trafikanter, og syklistene bør ta hensyn dertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns syklister er de verste på veiene, hvertfall her hvor jeg bor.

Jeg holdt på å bli drapsmaskin den ene dagen.

1) Han sykler foran meg, jeg kjører pent bak han og venter på mulighet til å kjøre forbi, har ganske grei avstand. Plutselig, uten å ta ut hånda eller signalisere, sneider han veien mot venstre (han ligger da til høyre for meg). Jeg fikk helt panikk. Jeg kunne kjørt han ned på ett to tre.

2) En dame suser i fart over fotgjengerfeltet. Hun kom ut av ingenting, nei, gå av sykkelen gadd hun ikke, hun så seg ikke for om det kom biler en gang! Og da måtte jeg bråbremse, heldigvis krasjet ikke bilen bak meg i meg, da hadde jeg kjørt etter hun og kjørt henne ned etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

2) En dame suser i fart over fotgjengerfeltet. Hun kom ut av ingenting, nei, gå av sykkelen gadd hun ikke, hun så seg ikke for om det kom biler en gang! Og da måtte jeg bråbremse, heldigvis krasjet ikke bilen bak meg i meg, da hadde jeg kjørt etter hun og kjørt henne ned etterpå :P

Nevner bare, for ordens skyld, at det nå ikke er nødvendig å stige av og leie sykkelen, for at bilister har stopplikt i fotgjengerfeltet. (For folket med noen år gammel lapp.)

Selvsagt betyr ikke det at syklister har lov å kaste seg ut i veien fra busker og kratt, uten forvarsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste om en undersøkelse for en stund siden som viste at nesten ingen syklister faktisk er klar over at de skal stoppe på rødt lys. Det stemmer med mine erfaringer fra krysset der jeg jobber, de kommer farende på rødt, og så feier de over fotgjengerfeltet. Skal legges til at mange billister kjører på rødt der også. Når skal de skjønne at gult lys ikke betyr at man skal trå alt man kan på gassen? Innen de kommer over på motsatt side av krysset i stor fart, er det for lenge siden rødt lys, og fotgjengere er på vei over på grønt. Livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede sykler folk som galninger. Vet ikke hvor mange ganger jeg nesten har blitt truffet av supermann på sykkel.

Syklistene må lære seg at når de sykler i trafikken, så skal de følge samme reglene som bilene, og når de sykler på fortauet, så kan det faktisk hende at det går folk der.

Skjønner det ikke er så lett hvis det ikke er sykkelsti, men hensyn må man ta. Jeg synes synd i bilistene som gang på gang nesten kjører på sykkelfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner bare, for ordens skyld, at det nå ikke er nødvendig å stige av og leie sykkelen, for at bilister har stopplikt i fotgjengerfeltet. (For folket med noen år gammel lapp.)

Selvsagt betyr ikke det at syklister har lov å kaste seg ut i veien fra busker og kratt, uten forvarsel...

Ja, men når jeg kjører bil, ser jeg alltid lengre fram for å se om det kommer fotgjengere, altså, jeg speider etter dem på fortauet, så jeg kan sakne ned farten og vise at de komme over. I dette tilfelle var jeg på vei over fotgjengerfeltet uten at det var kommet noen på den tiden jeg hadde nærmet meg det, og det ingen som var i nærheten av fotgjenger feltet, det var ingen der, så dukket hun opp fra ingenting.

Heldigvis for henne var ikke farten høy og jeg reagerte fort. Hun syklet rett over i full fart, uten å se seg til noen sider. Altså, hun hadde blikket rett fram, i det hun kom, fra hvor enn hun kom fra, sikkert den lille stien fra høyre, og kjørte over som om hun eide trafikken.

Om jeg hadde kjørt på henne, så hadde det vært idiotisk å holde meg ansvarlig uansett hvordan reglene er, for hun syklet seg nærmest under bilen. Jeg syns ikke nødvendigvis man skal gå av sykkelen for å gå over gangfelt, MEN.. et stort men, man skal signalisere at man skal over. Akkurat som når man går, så steller man seg gjerne ved fotgjengerfeltet, ser til begge sider, før du går over. Du står ikke i buskene og venter til en bil er nesten over fotgjenger feltet for å løpe ut foran den. Well, tror ikke denne dama skjønte det så godt. Hun er garantert blitt påkjørt av noen andre etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med mange syklister er at de tror at de har rettighetene til både gående og billister. Og at de selv kan bestemme når de er det ene eller det andre. En syklist skal følge samme trafikk-regler som bilene når de sykler på vegen. Og sykler de på sykkelsti, så har de faktisk vikeplikt for gående. Hvis en vei krysser sykkel-stien, så slutter sykkel-stien før vei-krysset, og så begynner den igjen etterpå. De har dermed vikeplikt for bilene som kommer der. Mange uvitende og uvettige syklister ute på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at man sykler i trafikken og på gangfelt, men syklister må lære seg å følge trafikkreglene. Syklister skal også stoppe for fotgjengere i fotgjengerovergang. I dag hold jeg på å bli påkjørt i overgangsfeltet av en syklist. I går holdt jeg på å bli påkjørt i gangfeltet, i tillegg til at syklisten som kjørte mot meg hadde kjempehøy fart virket det nesten som han sikter på oss det vi gikk. Jeg ble nødt til å hoppe til siden. Huff..!

Jeg signerer den. For et halvt år siden var det en tufs av en syklist som syklet i meg. :kjempesinna: Unnskyldningen hennes var at hun ikke så meg da jeg var bak bilen. Tulledame! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går holdt jeg på å bli påkjørt i gangfeltet, i tillegg til at syklisten som kjørte mot meg hadde kjempehøy fart virket det nesten som han sikter på oss det vi gikk.

Såg han deg i det heile, trur du?

Eg har nesten dagleg nesten-uhell med fotgjengarar (eg køyrer både bil og sykkel, men det er verst i bil) som eg ikkje ser av di dei har svarte klede, ingen refleks og vasar ut i vegen på dei merkelegaste stader. Det er slett ikkje vrang vilje som gjer at eg nesten råkar dei, dei berre går heilt i ett med asfalten! Sjølv i fotgjengarfelt er dei vanskelege å sjå i mørket.

Skulle ønske folk var flinkare til å bruke refleksar - gjerne mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier meg skjønt enig. Syklister er mye skumlere en biler, fordi de ikke følger noen regler what so ever, og kjører bare på uansett.

Har flere ganger opplevd at biler stopper for meg i fotgjengerfeltet, mens jeg må bli stående rett forran bilen å vente til syklisten som kommer farende råkjører forbi både bilen som stopper for meg og forbi meg. Hadde jeg ikke stoppet, hadde de kjørt meg rett ned rett og slett.

Det går ikke an å skylde på at jeg ikke brukte refleks da, fordi jeg bruker refleks, alltid! Går med en knallrød jakke, samt at BILEN står stille for meg forran ett fotgjengerfelt.

Om ikke refleksene mine og fargene mine ellers var synelige for disse syklistene, så burde det kanskje være ett hint at dersom BILENE stopper, så er det greit å være obs på at noe skjer?

Føler vel at mange syklister ikke følger med på verken fotgjengere eller biltrafikk, og bare guffer på i sin egen verden, uten å tenke over eller bry seg om at de faktisk omgåes andre mennesker og bør ta ett visst hensyn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ganske dårlig tilrettelagt for syklister. De få sykkelveiene som finnes er gjerne fulle av parkerte biler og fotgjengere.

Svært få ulykker i trafikken skyldes sykling. Nesten alle som blir drept og skadet sitter i en bil, eller blir truffet av en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...