Gjest Nybakt hesteier Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Har et lite håp om å få tilbakemeldinger på at det jeg føler er normalt......(hvis det er det da....) Har akkurat kjøpt meg min første hest. Var nøye og fant en som er innmari snill, litt lat og skulle ikke være den største utfordringen. Har tenkt å bruke han for det meste til turhest, kanskje litt på bane eller i ridehus med enkle dressur/western øvelser. Er veldig opptatt av at han skal ha det bra og bli trygg på sine omgivelser og på meg. Men selvfølgelig prøver han å teste meg ut. Og mitt problem da er at jeg får helt sperre. Blir så innmari oppmerksom på hvor arrogant han utnytter den fordelen han har nettopp at han er større enn meg. Han skaper en usikkerhet i meg som jeg klarer å skjule for andre mennesker men jeg er innmari klar over at han ser tvers igjennom meg og vet hvordan jeg har det. Er nøye med å da ta noen steg tilbake og drive med noe som jeg får til men er innmari redd for den redselsfølelsen. Og jeg er redd jeg skal overføre noe til han. Han er en trygg type som er kald i hodet men hvis jeg skal komme med min usikkerhet så er det klart han tror det er noe farlig. Han skjønner jo ikke hvorfor jeg nøler på en del ting. Så til mitt egentlige spørsmål, er dette vanlig for en nybakt heste eier? Det virker som om alle takkler alt så bra og redsel og usikkerhet er noe en bare må legge av seg for å drive med dette. Men det går da ikke ann å late som ovenfor disse dyrene.....
Noli Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Jeg tror nok ikke det er uvanlig det du beskriver, men er det hundre prosent sikker på at du var klar for å bli hesteeier? Det varierer nok fra person til person, jeg har holdt på med hester hele livet og har i grunnen aldri vært redd. Heller dumdristig, nå som jeg er voksen ser jeg at jeg har sittet på mange hester jeg burde holdt meg langt unna, og vært i situasjoner som med litt mindre flaks kunne endt ille. Står du oppstallet sammen med andre? Mitt første råd er å stå i en stall der du har tilgang på erfarne hesteeiere som kan hjelpe deg, det er ingen skam å være fersk og de fleste skjønner (forhåpentligvis) at vi alle har vært "nybegynnere" en gang. Selv om man har ridd i mange mange år er man fremdeles nybegynner på dette med å ha egen hest, for det er helt annerledes. På rideskoler kan man f.eks. enkelt bytte hest om det ikke fungerer, men det er verre å bytte ut en hest man eier selv. Et annet tips kan være å få andre til å ri ham for deg. Skaffe deg en erfaren passer/fórrytter et par ganger i uken kanskje? Da får hesten din trim selv om du kanskje er usikker. Også må du huske på at du må ta ting i ditt tempo. Om du har lyst å ri rundt på sporet i skritt i en time hver dag, til du er helt trygg på det er det helt greit. Har du ikke lyst å ri på tur alene, eller kanskje ikke i det hele tatt, er det også greit. Mange tror man blir bedre ved å presse seg selv i situasjoner der man er redd, mens jeg mener det er viktigere å bli hundre prosent trygg på det du klarer, og så prøve nye ting. Nettopp fordi hesten merker usikkerheten din veldig godt. Jeg hadde ei venninne som hadde et skikkelig stygt fall, og hun var temmelig redd når hun skulle opp på hesteryggen igjen. Jeg var med henne de første gangene og sto i midten av banen og snakket med henne. For å slappe av, satt hun på hesten og sang. Da må man puste og det virket som hesten likte det også. Det synes jeg i grunnen er et godt tips, har også hjulpet meg mange ganger i situasjoner der jeg ble litt stresset av stresset hest f.eks. Lykke til, du skal nok se at dere blir trygge på hverandre!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Hvis du har anledning, burde du melde deg og hesten på et ridekurs/ta timer. Da kan instruktøren veilede og rette på ting du "gjør feil". Du har rett i at det er uheldig at hesten merker at du er usikker. Dette er noe de fleste hester vil prøve å utnytte i større eller mindre grad - og da blir vel du enda mer usikker..... Lykke til iallefall.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Er du sikker på at du er klar for å eie hest, er du helt alene om dette? Har du noen til å hjelpe deg, og VISE deg hvordan ting skal være? Vi på nettet her kan sikkert skrive inn en god del tips og råd, men det er jo i teorien.. Du trenger praktisk erfaring innenfor dette å ta lederskapet og ikke la hesten herse med deg. Ring nærmeste rideskole/senter eller andre som har mer erfaring enn deg, og snakk med dem. Håper de kan hjelpe deg i begynnelsen!
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Hei. Det du beskriver er ikke veldig uvanelig. Jeg eier nå min fjerde hest i livet og alle de jeg har hatt før har testet meg ut. Den jeg har nå holder på enda. Men han er en heit type og. Alle hester tester deg ut, men det du da må huske på er at du er bestemt og at du ikke lar deg skremme. Jeg vet at dette er vanskelig, jeg husker den første månden med min hest. Jeg var livredd, for jeg ante ikke nåe han kunne finne på å klikke. Men etter hvert lærer du og hesten deg å kjenne. Han må stole på degog du på han. Det som også er viktig å huske å er at du ikke lærar å kjenne en hest på noen uker. Det tar lang tid å bli kjent med en hest. Mitt råd er at du tar deg tid, at du heller bruker lang tid på forskjellige ting sånn at du også blir trygg. Prøv å ri litt på banen før du rir på tur. Da lærer du hesten bedre å kjenne og han blir tryggere på deg. Det er kjempe viktig at han forstår at det er du som er sjefen og ikke han. Bruk også tid på han i boksen og i stallen sånn at han blir trygg på deg. Du kan også ri for en instruktør som kan gi deg noen råd. Husk også at hvis han bøller, så må du ta han. Ikke la han slippe unna med det. Men husk på at alle hester tester deg ut. Alle mine har gjort det. Lykke til og kos deg med hesten!! Ikke gi opp. DEt tar lang tid å bli ordentlig kjent med en hest.
rangi Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Jeg har drevet med hest i over 20 år, og råder deg veldig til å ta kontakt med en erfaren hesteperson for å hjelpe deg litt på vegen med din nye hest. Det er alltid litt testing i begynnelsen når man får en ny hest, og hvis man takler det på riktig måte får man et godt forhold til hesten. Det viktigste er at hesten, og deg, vet at det er du som er sjefen! Har du en hest som står over deg på rangstigen kan ting bli skummelt etterhvert. Lykke til med hesten, jeg håper dere får mange fine stunder sammen etterhvert når dere har lært hverandre å kjenne:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå